Reverb?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Reverb?

Inlägg av blackparkas »

Börjat kika lite på reverb...

Vad använder ni?
Tänker inte köpa nåt svindyrt för 2500 spänn.


Har en Creamer från T-rex i butiken men har inte orkat åka upp och testa det... :D

Vet egentligen inte vad jag ska med det till, men fick nåt ryck att jag "behöver" ett...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Reverb?

Inlägg av victorstoltz »

Har ett RV-7 från Digitech. Helt ok. Gör standardreverb bra. Inte superkonstiga grejer. Har för mig att det var rätt billigt. Hade hellre haft ett hall of fame...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Reverb?

Inlägg av blackparkas »

Hall of fame brukar jag alltid ha hemma i butiken, just nu är jag utan dock.

Jag är ju lite fånig, har hellre ett T-rex än Tc eller digitech, ser bättre ut på pedalbordet.
Ser lite mer analogt ut liksom... :D

MP Silver Spring Reverb tyckte jag om till gura i alla fall, men testade aldrig på bas då jag aldrig tyckt att det funnits nån mening med reverb på bas till det jag lirat...

Enda anledningen till att jag är nyfiken nu är för ett ev. gig framöver som förmodligen inte ens blir av... :D
Tänkte väl att det kanske är bra att ha ett och ha koll på vad man ska göra med det för att man ska vara nöjd utifall det blir nåt jobb där det behövs.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Reverb?

Inlägg av James Bond »

Jag tycker delay generellt sett är mycket mer användbar än reverb. Alltså med bas.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Reverb?

Inlägg av blackparkas »

Hm... Delay säger du?
Det har jag aldrig känt något behov av.
Känns helt oanvändbart på bas om man inte ska hålla på med cirkusbasism! :D
Alt. ställer ett kort snabbt delay så det låter reverb... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Reverb?

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Hm... Delay säger du?
Det har jag aldrig känt något behov av.
Känns helt oanvändbart på bas om man inte ska hålla på med cirkusbasism! :D
Alt. ställer ett kort snabbt delay så det låter reverb... :D
Jag är supernöjd med min EHX Memory Toy. Den kan även snedstämma delaysvansen så att det liksom blir delay och chorus i ett. Ett kort delay är "grejen".
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Reverb?

Inlägg av kmo »

Jag har nån Ameikansk boutiquehistoria som har reverb och tremolo i ett. Använder den en hel del. Framför allt I Zep-bandet. Fattigmans Flint!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Reverb?

Inlägg av blackparkas »

Men varför?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Reverb?

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Men varför?
Svårt att förklara, men när jag hörde mrbaloo.jr ratta in ett sånt ljud i sin Boss ME-50B så fattade jag direkt att ett sånt ljud måste jag bara ha. Rattade in det i min Zoom B3 men ville ändå ha det i en mer kompakt pedal. Så det blev en Memory Toy. Fantastiskt luftigt och snyggt, speciellt på bandlöst.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Reverb?

Inlägg av blackparkas »

Jag ska ju inte göra nåt cirkusbasande.
Måste vara applicerbart till vanlig musik.

Ni får ta och länka till nåt hur ni menar tror jag..

Just nu är jag dock rätt övertygad om att det är just reverb jag är ute efter.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Reverb?

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:Hall of fame brukar jag alltid ha hemma i butiken, just nu är jag utan dock...
Alldeles utmärkt liten burk! Mycket "luftighet" för pengarna i den burken!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Reverb?

Inlägg av James Bond »

blackparkas skrev:Hm... Delay säger du?
Det har jag aldrig känt något behov av.
Känns helt oanvändbart på bas om man inte ska hålla på med cirkusbasism! :D
Alt. ställer ett kort snabbt delay så det låter reverb... :D
Exakt. Ett kort delay som ger en liknande känsla som reverb, typ 500ms och 3-4 ekon. Eller ett slap-delay.Volumen på delayet får man trimma in efter läget. Jag har haft lättare att hitta ett sound med rymd som inte tappar pregnans med delay än med reverb. Ett reverb i bandsammanhang ger oftast bara en mosig och odistinkt ton med bas. Det är helt annorlunda med elgitarr...
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Reverb?

Inlägg av Aslan »

Förlåt en gammal sur grinig rockräv, men vad använder man reverb och delay på bas till?
Är det bara till solospel eller använder ni det i bandsammanhang också?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Reverb?

Inlägg av James Bond »

Jag har i princip bara använt det när jag övat. Ger en lite behagligare klang. I bandsammanhang något enstaka tillfälle med slapdelay (tänk John Lennon) eller med kraftig tapedelay som jag triggar så delayet ger åttondelar eller trioler (mer speciellt och experimentellt alltså).
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Reverb?

Inlägg av James Bond »

Roger Hedin skrev:
blackparkas skrev:Hall of fame brukar jag alltid ha hemma i butiken, just nu är jag utan dock...
Alldeles utmärkt liten burk! Mycket "luftighet" för pengarna i den burken!
TC gör grymma reverb! Har både HOF och mini HOF (för gura alltså)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Reverb?

Inlägg av kmo »

victorstoltz skrev:Har ett RV-7 från Digitech. Helt ok. Gör standardreverb bra. Inte superkonstiga grejer. Har för mig att det var rätt billigt. Hade hellre haft ett hall of fame...
Jag använder reverb i Stairway to heaven och Thank You i Zeppelinbandet, annars aldrig. Blir inte utslitet direkt...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Reverb?

Inlägg av Grafen »

Fjäderreverb är väldigt bra om man ska spela "gammal" musik a la Shadows och liknande. Här lirar jag ihålig bas med plektrum genom en Dual Showman och massor av reverb.

[youtube]http://youtu.be/7QvsBg6N9io[/youtube]
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Reverb?

Inlägg av Musikanten »

Grafen skrev:Fjäderreverb är väldigt bra om man ska spela "gammal" musik a la Shadows och liknande. Här lirar jag ihålig bas med plektrum genom en Dual Showman och massor av reverb.
Jag blev så pass nyfiken att jag lyckades hitta rätt trots att din länk inte funkade :D
https://www.youtube.com/watch?v=7QvsBg6N9io
- Ingvar -
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Reverb?

Inlägg av blackparkas »

Aslan skrev:Förlåt en gammal sur grinig rockräv, men vad använder man reverb och delay på bas till?
Är det bara till solospel eller använder ni det i bandsammanhang också?

Det är ju lite samma här, undrar också.
Hörde några låtar som ev. skulle liras på ett gig i Maj med en artist, nu tror jag inte det blir av ändå kanske men, lyssnade igenom lite ändå, och då var det några spår som jag är rätt säker på att det ligger reverb på basen.

Långt ifrån rock.
Folkhögskole-semi-jazz-pop kanske snarare... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Reverb?

Inlägg av blackparkas »

Musikanten skrev:
Grafen skrev:Fjäderreverb är väldigt bra om man ska spela "gammal" musik a la Shadows och liknande. Här lirar jag ihålig bas med plektrum genom en Dual Showman och massor av reverb.
Jag blev så pass nyfiken att jag lyckades hitta rätt trots att din länk inte funkade :D
https://www.youtube.com/watch?v=7QvsBg6N9io
Hm... Man kanske ska köpa lös Dual Showman:en som står här i butiken då...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Reverb?

Inlägg av victorstoltz »

Aslan skrev:Förlåt en gammal sur grinig rockräv, men vad använder man reverb och delay på bas till?
Är det bara till solospel eller använder ni det i bandsammanhang också?

Jag kör med reverb för att få lite dronig feeling. Oktav, fuzz, reverb och wah. Blir mer ett synthigt bröt än bass. I lövs it.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Reverb?

Inlägg av mikkejohansson »

Man använder väl effekter där de passar och funkar och inte där de inte funkar :) ? Jag har många effekter på bordet (reverb, tremolo, delay, vibrato, chorus, filter) som kanske används en eller ett par gånger på de flesta gig, ofta på vissa och ALDRIG på andra gig.

Är det t ex klassisk rockmusik a la Stones kanske jag skulle kunna ha ett litet fjäderreverb i lugnare bitar ("Wild horses") för att få lite "plopp" i ljudet, inte ovanligt att man körde bas i t ex fenderstärkare med reverb på den tiden. Skulle dock aldrig få för mig att använda chorus där...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Reverb?

Inlägg av 41HZ »

Jag använder tremolo och delay en hel del(fast ändå sparsamt)i långsamma partier. Tremolo plus reverb före tremolot blir en delay-liknande effekt. Hur mysigt som helst i flummigare låtar.
Kör på strymon el'capistan delay, moog tremolo och TC T2 reverb. Samtliga rekommenderas.
Kom på att jag ju även använder ett TC alter ego delay, så har alltså två delay-pedaler på bordet haha På den använder jag ett oil-can echo för ett orgel-liknande vibrato ljud.
Till saken hör nog också att jag har ett rätt hårt och knorrigt basljud som kanske är mer åt gitarrhållet ibland.
Brukar slå på delayen i långa toner mellan partier och liknande så det får vibrera och dallra för å sedan slå av igen.
Reverb mest som en matta i bakgrunden där jag bara slår an en drone som får ligga och sväva.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Drivved
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: lör 15 mar 2014, 12:33
Ort: Norrköping

Re: Reverb?

Inlägg av Drivved »

Jag kör en del delay på vissa partier. Jag använder det för att skapa dynamik, ibland är det bäst att vara tyst och ibland kan man dra på någon flummig effekt som ger lite diffus känsla innan man vräker på med botten och tryck igen. Gillar min memory boy till det så man får lite modulering på köpet av delaysvansen.
Skriv svar