Wah wah för både bas och gitarr?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Wah wah för både bas och gitarr?

Inlägg av Simon »

Nån som kan tipsa om en wah wah som funkar bra till både bas och gitarr? Går det att hitta nåt rimligt för runt 500-1000kr? Har annars förstått att Wilson ska vara klockren, men kostar också lite mer.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Wah wah för både bas och gitarr?

Inlägg av fieldflower »

Jag använder min Cry baby bass wah wah även till gura och tycker det låter kul.
Men jag har troligen enkla ljudkrav på gura...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Wah wah för både bas och gitarr?

Inlägg av Simon »

fieldflower skrev:Jag använder min Cry baby bass wah wah även till gura och tycker det låter kul.
Men jag har troligen enkla ljudkrav på gura...
OK, nice! Kanske borde satsa på en sån då och eventuellt skaffa en standard Crybaby om jag känner att det behövs. Alternativt spara ihop till en Wilson på en gång, om den finns att beställa någonstans.
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Wah wah för både bas och gitarr?

Inlägg av bostrowskij »

Har ett EHX enigma Q-balls envelopefilter/autowah för bas, och man kan koppla en volym/expressionspedal till den och kontrollera svepet med pedalen i stället så den blir som en "vanlig" wahwah. Funkar klockrent till gitarr med. Du har hög-/band-/lågpassfilter, distorsion samt möjlighet att ställa in "omfång" och riktning på svepet också så den blir väldigt mångsidig. Blir kanske något över din budget, men jag hade turen att hitta filter + volympedal (beg) för en tusenlapp tillsammans.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Wah wah för både bas och gitarr?

Inlägg av Simon »

Där sa du nåt! Har en 3leaf audio groove regulator (envelope filter). Kanske funkar att sätta en volympedal i pedalens fx-loop. Ska testa! :)
Skriv svar