Line6 Relay G10

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Line6 Relay G10

Inlägg av bjelkeman »

[youtube][/youtube]

Jag köpte ett trådlöst system till mina basar, ett Line 6 Relay G10. Det kostar 1699 kr på 4Sound. Varför köpa ett G10 system när man kan få ett G30 system för 450 kr mer?

Jag ska använda systemet främst under rep. Jag gillar ett system som är enkelt. G10 är så enkelt som det kan vara. G30 och dess större syskon kräver att man har en mottagare som sitter på axelremmen/i fickan/på bältet. G10 är bara en plug som man stoppar i basen. G10 väljer själv frekvenser automagiskt. G30+ måste man välja frekvenser. Inga batterier att strula med. G10 laddar när man stoppar i den i basstationen.

Hur låter den?

Jag kunde inte höra någon skillnad på att plugga in basen via kabel eller via G10.

Hur är den att använda?

Man pluggar in basstationen till en USB kabel som ger den kraft (5 volt, 1 amp), vilket är en typiskt spec för USB. En USB laddare och micro USB kabel kommer med. Basstationen går inte att köra på batterier och den kan inte gå på 9 volt pedalkraft. Det kommer förmodligen vara det som gör att man tvekar om en G10. Vi har pedalbord som drivs med 9 volt rent allmänt. Jag förstår att man valt USB matning för framtiden, men innan vi har pedalströmmatning som också har USB utgångar så verkar den vara lite före sin tid. T.ex ett Pedaltrain Volto laddas med USB, men har bara 9 volt uttag. Det är nog bara en tidsfråga innan de kommer med USB utgång också. Det är väldigt lite elektronik som behövs läggas till, jag har ett 5 volt chip ligger här och skräpar för ett annat ändamål. De kostar i princip ingenting.

Telepluggen sitter i basstationen och synkar kanal och laddar.. Den blinkar grönt när den laddar och har stadigt grönt sken när den är fulladdad. Man tar ur den och pluggar in den i basen. Den signalerar med färg (rött) innan den har kontakt med basstationen. Sen visar den grönt. Både basstationen och pluggen indikerar när batteriet börjar ta slut. Den ska ha 8 timmars speltid på ett nytt laddningsbarr batteri, 200 timmars när den sover. G10an har två ljudutgångar ett telejack och ett XLR. Det vore intressant att se hur XLR låter jämfört med en dedikerat D/I. Kanske ett blind test någon gång?

När man inte spelar så slår den av sändaren efter 4 minuter och slår på den igen när man spelar. Det är en sekund innan den kommer igång. När man pluggar i och ur den så slår den av och på sändaren, så det är aldrig det där skrap och smällljuden man normalt får när man drar ur en telekabel. Jag kunde utan problem byta instrument utan att behöva muta något någonstans i signalkedjan.

Den är ganska liten, väldig enkel och smidig. Dock var den för stor för att kunna plugga in a en Ibanez SR bas med vinklat försänkt telejack. Det gick inte alls. Vilket var en designmiss tycker jag. Det är en del instrument som har sådana jack.

Annars så är det första intrycket bra.

Det bra
  • Liten och smidig
  • Enkel att använda
  • Inget ljud när man pluggar i och ur
  • Inget strul med batterier
  • Billigare än G30
  • Inget mäck med kablar och sändare att fästa på axelband mm.
  • Smidigt att byta instrument
Det dåliga
  • Den kan bara drivas med USB ström, vilket betyder att man får en kabel till på pedalbordet (tills det kommer kraft som har USB ut)
Men va fan...
  • Basar och gitarrer med vinklade nersänkta telejack går inte att använda med en G10 då den är för fet för att passa, t.ex en Ibanez SR.
Edit: lade till info om XLR
Senast redigerad av bjelkeman den tis 31 maj 2016, 17:07, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av bassace »

bjelkeman skrev: Basar och gitarrer med vinklade nersänkta telejack går inte att använda med en G10 då den är för fet för att passa, t.ex en Ibanez SR.
Vad tror du om en försänkt kopp som en Telecaster?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av bjelkeman »

bassace skrev:
bjelkeman skrev: Basar och gitarrer med vinklade nersänkta telejack går inte att använda med en G10 då den är för fet för att passa, t.ex en Ibanez SR.
Vad tror du om en försänkt kopp som en Telecaster?
Vet inte faktiskt. Har inte varit nära en tele på typ 20 år. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av Aslan »

Sjukt kul reklamfilm:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av bjelkeman »

Insåg att jag missat information om XLR utgången. Lade till:
G10an har två ljudutgångar ett telejack och ett XLR. Det vore intressant att se hur XLR låter jämfört med en dedikerat D/I. Kanske ett blind test någon gång?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av Elfström »

:tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av bjelkeman »

Bild

Bild

Kör nu G10an på ett USB batteri också. Det funkar bra. Så nu tar man bara pedalbordet pluggar in en kabel till stärkaren. Slår på batterierna, sen kör man. Blev riktigt bra.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av bjelkeman »

Mysko. Idag provade jag en annan aktiv bas med G10an. Den kombinationen gav ifrån sig ett högt pip. All var ok med en annan aktiv och pipet fanns inte om man körde en sladd. Måste kolla mer. Jäkligt irriterande då jag testade för att köpa basen.

Skruvade man av tonkontrollen på halsmiken så försvann pipet. Skit också.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av whatawaste »

För hög insignal tycker jag det låter som. Finns ingen "Pad" på det trådlösa? Annars sänk output på basen. :thumbsup:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av bjelkeman »

whatawaste skrev:För hög insignal tycker jag det låter som. Finns ingen "Pad" på det trådlösa? Annars sänk output på basen. :thumbsup:
Ok, ska kolla det. :tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av Aslan »

bjelkeman skrev:
whatawaste skrev:För hög insignal tycker jag det låter som. Finns ingen "Pad" på det trådlösa? Annars sänk output på basen. :thumbsup:
Ok, ska kolla det. :tummenupp:
Finns en intern trimpot inne på preampen i basen så du kan justera output.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av whatawaste »

Aslan skrev:
bjelkeman skrev:
whatawaste skrev:För hög insignal tycker jag det låter som. Finns ingen "Pad" på det trådlösa? Annars sänk output på basen. :thumbsup:
Ok, ska kolla det. :tummenupp:
Finns en intern trimpot inne på preampen i basen så du kan justera output.
:tummenupp:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av funkys**t »

Har missat din recension! Grym!

Jag tror det bara är en tidsfråga innan man kan hitta strömförsörjning via usb, typ fuel tank osv. Om det inte redan finns...

Jag har beställt två till jobbet, så att jag slipper rulla över kablar med kontorsstolen, nä'r jag har baslektion.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av bjelkeman »

Efter lite Googlande så verkar det som det finns en enkel lösning (kanske inte så estetisk) genom att använda en förlängningskabel.

http://line6.com/support/topic/21942-hi ... /?p=203518" onclick="window.open(this.href);return false;
A TRS-TS adapter (a 6" works perfectly...$7 at guitar centers) brings the active signal down to a passive signal and completely eliminates the high pitch.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Line6 Relay G10

Inlägg av whatawaste »

Hm. Ju längre kabel desto mer diskantförlust, men det borde innebära att man behöver en lång kabel mellan bas å sändare. Jag har en sån funktion på mitt trådlösa, som emulerar olika kabellängder. Hör dock ingen skillnad och det krånglar inte med aktiva basar oavsett vad jag ställer in. Undrar hur det hade funkar för dig med nya diskantrika strängar?
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Line6 Relay

Inlägg av bjelkeman »

whatawaste skrev:Hm. Ju längre kabel desto mer diskantförlust, men det borde innebära att man behöver en lång kabel mellan bas å sändare. Jag har en sån funktion på mitt trådlösa, som emulerar olika kabellängder. Hör dock ingen skillnad och det krånglar inte med aktiva basar oavsett vad jag ställer in. Undrar hur det hade funkar för dig med nya diskantrika strängar?
Jag vet inte, men jag tror det är G10an som är problemet inte basen. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar