behövs strömförsörjning?

Prata om effekter och pedaler
robinmag
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 13 mar 2016, 14:58

behövs strömförsörjning?

Inlägg av robinmag »

Hej, jag har nästan aldrig använt pedaler förr, men har börjat tycka det är kul nu. Jag undrar när det behövs mer än bara adapter? när behövs det t.ex en fueltank, som jag ser andra ha?

vänligen/Robin
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: behövs strömförsörjning?

Inlägg av Zyrran »

Jag kör en EBS adapter med voltage doubler där det behövs, funkar kanon.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: behövs strömförsörjning?

Inlägg av blackparkas »

Beror helt på.

Jag har kört med en Diago-adapter med daisychain på mitt lilla bord fram till nyss, funkar skitbra.
Det man bör kika på är väl när strömstyrkan börjar ta slut, men många adaptrar är ju på 1000mah och mer så inte heller det är något problem.

Ibland kan vissa pedaler tycka om en isolerad kräm, och det är väl egentligen att föredra alltid egentligen.
Men har man 4-5 pedaler och ingen av dem är särskilt krävande när det gäller strömstyrka, och alla går på 9v så är det ju inga som helst problem.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
robinmag
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 13 mar 2016, 14:58

Re: behövs strömförsörjning?

Inlägg av robinmag »

Tack, ja alla pedaler funkar ju nu, jag tänkte om pedalerna låter bättre med en rejäl strömförsörjning.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: behövs strömförsörjning?

Inlägg av mikkejohansson »

Det enkla svaret är att om du har digitala pedaler är risken större att du behöver isolerade utgångar (vilket vanliga fueltanken inte har heller...).

Sen ska ju strömstyrkan räcka, men med t ex OneSpot som är en vanlig adapter nu är det sällan det stora problemet.
Fender - Pedaler - GK - TKS
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: behövs strömförsörjning?

Inlägg av KNA »

Lyssna hur det låter. Ibland funkar det utmärkt med daisychain och då är ju det billigt och enkelt. Börjar det brumma och brusa brukar isolerade utgångar vara bättre och då är det läge att titta efter en bättre strömförsörjning. Sen får man såklart hålla koll på mA ändå, men det brukar märkas när pedalerna får för lite ström.
Skriv svar