Darkglass Vintage Ultra

Prata om effekter och pedaler
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av theLopp »

Nu verkar den snart vara här! Väldigt lovande tycker jag.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

Nu har de ju fått till det med det mesta rent användarmässigt i alla fall, tänker mest på en separat switch för driven.

Men undrar om inte den lilla Vintgae MT:n låter bättre ändå!?


Skitsvårt att höra på en sån här video iofs, när man inte ens vet vad det är för mickar/preamp i MTD-basen de kör med.

Runt 6:40 låter det bra dock, men blenden på kl 1-2 nåonstans.
I övrigt är jag inte jätteimponerad, tyvärr.
Det är nåt... jag vet inte...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av Seaweed »

Inte jätteimpad, dock tycker jag MrExcanes demos är kassa överlag. Vi har helt olika grundljud, kanske är därför :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av theLopp »

Inte mitt ljudideal heller, jag föredrar lägre drive och mindre blend men jag ser inga hinder på att denna pedalen ska kunna leverera.

Tror nog att det ska gå att efterlikna den lilla VMT:n rätt bra efter vad jag har hört.

Börjar bli lite mycket pedalutgifter men jag får nog slå till på den här ändå.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

Tycker det låter lite för mycket som 2 olika kanaler och att själva OD-delen skulle försvinna rätt rejält om man inte blendar upp den med mer andel OD-kanal...

Nja.
Jag vet inte... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av bjelkeman »

Jag tycker det är intressant att Vintage Ultra och B7K Ultra börjar likna varandra mer och mer i ljudbilden. Vintage lite varmare, B7K lite spretigare (kanske?)/argare.

Denna demo och många andra använder mycket mer drive (ofta fullt utslag) än vad jag använder och då missar man en hel del av hur användbar pedalen är. Den kan vara mycket mer subtil än så, och det på ett mycket bra sätt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag tyckte att i den här demon lät Vintagen nästan lika som B7K:an...

Lite därför man hade velat veta vad som satt i MTD:n
Tror inte alls det låter lika om man skulle köra en passiv Fender t.ex.

Hade svårt att ratta in ett ljud med lite gain där ljudet lät "homogent" och inte som 2 olika kanaler med B7K och det låter lite lika med den här, även på mycket gain iofs.


Hur som helst.
Man kan ju aldrig veta hur en pedal, eller något annat heller, genom att lyssna på en youtubevideo med helt andra prylar än vad du använder själv.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev: Lite därför man hade velat veta vad som satt i MTD:n
Tror inte alls det låter lika om man skulle köra en passiv Fender t.ex.
Troligen inte alls:
The pickups and active electronics are a proprietary design for MTD made by Bartolini Inc. which consist of a master volume and pan pot, treble, mid, bass cut and boost, with center click (from neck to bridge).
Ny demo med Fender Jazz:
[youtube][/youtube]
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

Ah!

Tyckte minsann det lät lite Bartolini!
Enligt mig sjukt svåra att få att låta bra med od/dist....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

I videon med Jazzbasen lät det mer homogent!
Men vad det tappar kärna när man drar på blenden mer åt od-hållet..


Men man måste nog nästan köpa en ändå....
Sjukt hantverk på de här pedalerna om man jämför med mycket annat boutiqe-mög...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av bjelkeman »

gthyni skrev:
Ny demo med Fender Jazz:
[youtube][/youtube]
Den demon gillar jag.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lekamen »

Blir det nån VMT till salu här snart då?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av bjelkeman »

lekamen skrev:Blir det nån VMT till salu här snart då?
Jag behåller min tills jag fått en Darkglass förstärkare. Sen ska jag rationalisera och komma fram till vad som behövs, då stärkaren har inbyggt både en Vintage och en B3K. Men stärkaren är fördröjd till augusti/september. Så det är bara att vänta för mig.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

Har stärkaren alla switchar och skit inbyggt också?

Den toppen är väl den enda som är kvar att testa känner jag som ev. skulle kunna mäta sig med D800:an...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lowfreq »

Sjukt irriterande att Darkglass överhuvudtaget använder sig av ordet Vintage !!??
Darkglass låter så långt ifrån Vintage man kan komma!

För övrigt tycker jag att ALLA Darkglass-pedaler har precis samma grundljud, d.v.s. ylande überdist.

Personligen tycker jag Darkglass låter skit!
Inte kul att dom har tagit så jävla stor plats på marknaden, vilket gör det svårt att hitta OD-pedaler som låter vettigt till bas.

Übertrist :!:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av bas »

lowfreq skrev:Personligen tycker jag Darkglass låter skit!
Hah! Jag trodde det var något fel på mig som inte förstått hajpen. I så fall är det åtminstone två personer det är fel på! :lol:
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av bjelkeman »

Ylande uberdist är det bara om man drar på distratten. Vilket jag använder mycket sparsamt. Men, som tur är så har folk olika smak. Tråkigt vore det annars.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:Har stärkaren alla switchar och skit inbyggt också?

Den toppen är väl den enda som är kvar att testa känner jag som ev. skulle kunna mäta sig med D800:an...
Nu har ju "ingen" (som jag pratat med) sett sista förändringarna sen prototypen, så jag vet inte om den har allt som en Ultra har. Frekvensväljare på båda mid, grunt & attack etc. Den kommer med en special-pedalväljare också, men det är inte sagt ännu vad den väljer.

Om D-800 ligger någonstans mellan Walkabout och Carbine i ljudet (jag har inte provat, så vad vet jag) så tror jag inte en DG700 kommer vara speciellt likt den. Nu var det ett tag sen jag provade prototypen, men jag tycker nog att den var mer Carbine och sedan ännu modernare i ljudet. Men ta det med en ordentlig nypa salt. Vi får väl prova när den kommer. Eller, du kan få prova min när jag fått en. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av theLopp »

lowfreq skrev: Inte kul att dom har tagit så jävla stor plats på marknaden, vilket gör det svårt att hitta OD-pedaler som låter vettigt till bas.

Übertrist :!:
Har Darkglass fått konkurenterna att sluta göra OD-pedaler? Tycker det finns fler pedaler än någonsin som är just anpassade till bas, eller?

Eller är det bara så att du inte hittar vad du söker? Jag lider själv av svår GAS och grannens Tuborg är alltid grönare.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av bjelkeman »

theLopp skrev:
lowfreq skrev: Inte kul att dom har tagit så jävla stor plats på marknaden, vilket gör det svårt att hitta OD-pedaler som låter vettigt till bas.

Übertrist :!:
Har Darkglass fått konkurenterna att sluta göra OD-pedaler? Tycker det finns fler pedaler än någonsin som är just anpassade till bas, eller?

Eller är det bara så att du inte hittar vad du söker? Jag lider själv av svår GAS och grannens Tuborg är alltid grönare.
:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:
Om D-800 ligger någonstans mellan Walkabout och Carbine i ljudet (jag har inte provat, så vad vet jag) så tror jag inte en DG700 kommer vara speciellt likt den. Nu var det ett tag sen jag provade prototypen, men jag tycker nog att den var mer Carbine och sedan ännu modernare i ljudet. Men ta det med en ordentlig nypa salt. Vi får väl prova när den kommer. Eller, du kan få prova min när jag fått en. :)

För min del är det inte så viktigt att det låter som en Mesa, även om det förstås är positivt, då jag gillar dem.
Men mest av allt så vill jag att en topp ska låta som en topp.
Alltså den ska låta och bete sig som en riktig förstärkare och man ska inte behöva kompromissa så mycket med ljudet.
D800:an verkar vara en sådan, även om jag inte testat i bandsituation, så tycker jag den betedde sig betydligt mer som en riktig förstärkare än i stort sätt alla konkurrenter, nya Genzler Magellan inräknad.
Det var inga fula konstiga honkiga midfrekvenser, ingen överdriven fladdrig lågbas utan fokus...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

bas skrev:
lowfreq skrev:Personligen tycker jag Darkglass låter skit!
Hah! Jag trodde det var något fel på mig som inte förstått hajpen. I så fall är det åtminstone två personer det är fel på! :lol:

Jag är också delvis med i klubben som inte riktigt hajar storheten.
Men jag VILL tycka om dem, sjukt imponerande byggen på många vis, de har verkligen tagit det här med exklusiva pedaler till en helt ny nivå, och när jag testade Bjelkemans vintage-padda så vill jag minnas att jag tyckte det lät riktigt bra.
B7K däremot kommer jag inte överens med alls.
Den har nån grovkornig råhet som jag inte klarar av, och tyvärr tycker jag att den här Vintage Ultra låter lite för lika sett till videoklippen.

Men njaej.
Det är nåt med soundet, i alla fall i B7K som jag testat ordentligt med mina egna prylar, som faktiskt inte låter särskilt bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lowfreq »

bjelkeman skrev:Ylande uberdist är det bara om man drar på distratten. Vilket jag använder mycket sparsamt. Men, som tur är så har folk olika smak. Tråkigt vore det annars.
Råder det någon tvekan om vad tillverkaren avser med sina Darkglass-pedaler ??
Vrid upp Gainen nån millimeter så kommer svaret.

Klart man har olika smak, det är ju ruggig tur att det är så.

Darkglass har ETT ljud, som hörs i ALLA deras pedaler. Deras pedaler gjorda för att dra upp gainen så det börjar yla, det är det man vill åstadkomma. - Och det blir löjligt när dom kallar några av deras pedaler för Vintage. Det retar mig!

Vidare menar jag att marknaden FYLLS UPP av VÄLDIGT många Darkglass pedaler/produkter. Och det kommer bara mer och mer och mer, och det låter bara skit - skit - skit.

Darkglass har ETT ljud. Det skulle räcka med EN pedal. Men dom är duktiga på marknadsföring och dom lyckas locka till sig många basister som sitter där med sitt ylande. Kul?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lowfreq »

theLopp skrev:...Har Darkglass fått konkurenterna att sluta göra OD-pedaler? Tycker det finns fler pedaler än någonsin som är just anpassade till bas, eller?...
Många pedaler har det alltid funnits. Och det gör det nu också,
men det lilla kruxet är att dom inte låter bra.
Fuzz-pedaler finns det till förbannelse en uppsjö av.
Men om man vill ha en overdrive-pedal till bas som INTE ylar blir det svårare.
Tänkte att jag skall testa SolidFX BETA och se vad den går för.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker iofs att det finns ett hål att fylla i marknaden med pedaler med rejält med gain och som passar till modern metal t.ex.
Där ligger ju Darkglass väldigt bra till, även om ljudet i sig kanske inte faller mig i smaken.

Är det NÅT som marknaden är totalt översållad med är det väl paddor för de som vill låta vintage och gammalt sprucket rör..

Tycker gott Darkglass kan få lite cred för att ta fram en pedal som inte låter som allting annat.
Senast redigerad av blackparkas den fre 10 jun 2016, 11:39, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar