DI till pedalbordet...

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

DI till pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag beställde en Cable Factory DI-PRO-ST till mitt stora pedalbord.
Det är en passiv stereobox så jag kan välja att köra mono, stereo eller dubbel mono. Två Lundahl-transformatorer borgar för kvalitet. Det betyder att jag kan - om jag vill - skicka stereosignal efter H9. Här är en recension på deras mono-box:
http://www.ppm6.tv/cable-factory-di-pro ... ansformer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är liten och smidig; enda "nackdelen" är att den ser förbaskat tråkig ut...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av BasBert »

.. å ännu tråkigare insida: http://www.ppm6.tv/wp-content/uploads/2 ... r_rftx.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (mono varianten).
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

BasBert skrev:.. å ännu tråkigare insida: http://www.ppm6.tv/wp-content/uploads/2 ... r_rftx.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (mono varianten).
Så må det vara. Jag tycker å andra sidan inte om att löda, så jag betalar gärna för den servicen.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av BasBert »

Roger Hedin skrev:
BasBert skrev:.. å ännu tråkigare insida: http://www.ppm6.tv/wp-content/uploads/2 ... r_rftx.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (mono varianten).
Så må det vara. Jag tycker å andra sidan inte om att löda, så jag betalar gärna för den servicen.
Så sant, så sant ....huvudsaken det är tåliga robusta grejer å att det inte skramlar annat än i gage-lådan :)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av lowfreq »

Har också hört från "säker källa" att Cable Factory DI skall vara grymt bra. :thumbsup:

Roger: Beställde du den direkt av Cable Factory? Vad fick du ge för den?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Direkt. 200-nåt dollar för stereo.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har den anlänt direkt till dörren. Cable Factory DI-PRO-ST, dvs. en stereo/dubbel mono direktbox med två Lundahl-transformatorer. En solid klump som ska testas så fort tillfälle ges.
Bild
Den 26 juli beställde jag den; de byggde den och fick hit den inom loppet av 13 dagar. Behöver jag nämna att PostNord inte var inblandade...? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Priset var 239 CAD (=1565 SEK). Med frakten gick den på 2115 SEK. Rätt okej för en sån pjäs, och dessutom hem till dörren...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av lowfreq »

Grymt! :thumbsup:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av Basmagnus »

Jag köpte en sån här nyss när jag var i Nashville. Har inte hunnit testa jättemycket men spontant verkar den grymt bra!
http://acmeaudio.net/product/motown-di/
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av BasBert »

...kör du DI med el- och/eller contra?
Användarvisningsbild
odis
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 03 mar 2011, 08:52
Ort: Ljusdal
Kontakt:

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av odis »

Basmagnus skrev:Jag köpte en sån här nyss när jag var i Nashville. Har inte hunnit testa jättemycket men spontant verkar den grymt bra!
http://acmeaudio.net/product/motown-di/
Intressant! Vad landade en sån där på ungefär?
Fender J-Bass (Japan 90 tal), HPD P-Bass, Squier VM Jazz Fretless.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Basmagnus skrev:Jag köpte en sån här nyss när jag var i Nashville. Har inte hunnit testa jättemycket men spontant verkar den grymt bra!
http://acmeaudio.net/product/motown-di/
Den verkar kool, fast mer en sak att "skulptera ton" med, att sätta tonal karaktär. Det är intrycket jag får av hur den presenteras i alla fall. Jag ville ha så raka som möjligt utan färgning/karaktär.
BasBert skrev:...kör du DI med el- och/eller contra?
Jag har tänkt använda den till både och. Fast anledningen till köpet var att sätta den på pedalbordet efter effekterna så man kan skicka till stärkaren/stärkarna och till PA. Jag använder ju mest stärkaren som personligt monitorsystem och inte att krana ljud med; det gör jag helst med fingrarna på strängarna. Mitt tonideal har alltid varit "örat mot basen"-tonen...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av Basmagnus »

Roger Hedin skrev: Den verkar kool, fast mer en sak att "skulptera ton" med, att sätta tonal karaktär. Det är intrycket jag får av hur den presenteras i alla fall. Jag ville ha så raka som möjligt utan färgning/karaktär.
Absolut, jag ville ha en DI som ger lite "mojo" och feeling. Inte bara platt och tråkigt.
Rena DI's har jag andra, men den här verkar fylla sitt syfte bra!
Landade på 450 dollars
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av BasBert »

Roger Hedin skrev:
BasBert skrev:...kör du DI med el- och/eller contra?
Jag har tänkt använda den till både och. Fast anledningen till köpet var att sätta den på pedalbordet efter effekterna så man kan skicka till stärkaren/stärkarna och till PA. Jag använder ju mest stärkaren som personligt monitorsystem och inte att krana ljud med; det gör jag helst med fingrarna på strängarna. Mitt tonideal har alltid varit "örat mot basen"-tonen...
Ok, fattar men plötsligt infann sig en annan undran: har du samma pedalbord/signalväg för både elbas å contra? Isf, - hur balanserar du ingångnivån? Det skiljer sig väl nån del mellan contran output v.s elbas? Hur löser du det? Booster?

/BB
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av lekamen »

Basmagnus skrev:Jag köpte en sån här nyss när jag var i Nashville. Har inte hunnit testa jättemycket men spontant verkar den grymt bra!
http://acmeaudio.net/product/motown-di/
Verkar grymt intressant! Men annars tycker jag att är det nån som ska ha en Noble DI så är det ju du Magnus.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

BasBert skrev:...
Ok, fattar men plötsligt infann sig en annan undran: har du samma pedalbord/signalväg för både elbas å contra? Isf, - hur balanserar du ingångnivån? Det skiljer sig väl nån del mellan contran output v.s elbas? Hur löser du det? Booster?
/BB
Nä, pedalbordet är dedikerat för elbas; däremot om jag bara ska köra till mixer så kan jag ju skicka vart instrument genom var sin DI (och koppla vidare till var sin stärkare via thru-jacket). Jag har ju två preampar med DI som jag använder till kontra.

Grundtanken var att kunna skicka höger/vänster-signal efter Eventide H9 oavsett vad man har innan. Rentav skicka "ren" preamp-DI och stereo-DI för effektsignalerna. Lite lekstuga m.a.o...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: DI till pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har jag en DI-box till det stora pedalbordet och en till det lilla. Nu ska de bara monteras också...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar