B7K Ultra vs B3K + B7K

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

B7K Ultra vs B3K + B7K

Inlägg av Shezay »

Jag har ju gas på en B7K Ultra men har börjat fundera på att kanske skaffa B3K + B7K istället.
Tänkte då att jag gör en tråd om detta för och se hur ni tänker kring detta.

B3K + B7K

Fördelen emot Ultra med denna combo är väl att man får en parallell out vilket Ultran tyvärr saknar. Sen är det ju coolt med två pedaler istället för en 8)

B7K Ultra

Fördelen med denna blir ju att man har ställbar mid EQ samt att det blir billigare att köpa in. (nytt iallafall)


Har ni erfarenheter om detta, skiljer sig ljudet nämnvärt? Tänker då både på EQn och disten.
Vad hade ni själva valt och varför?
Jag har säkert missat nån fördel resp. nackdel men det jag nämnde måste väl endå vara de två största olikheterna?
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: B7K Ultra vs B3K + B7K

Inlägg av bjelkeman »

Jag testade B7K Ultra som hastigast parallellt med en B7K på TGT11. NU har jag en Amerikanskbyggd B7K och inte den Finska som jag provade, så det ju inte helt rättvisande, men de är som jag förstår det ganska lika. B7Kn för mig är i princip alltid på och inte vråldistat utan mer lite "hår på bröstet". Både blend och drive ligger normalt mellan 9-12.

Som bakgrund så kan jag säga att jag meckar inte med ljudet så där jättemycket när jag väl har det grundljudet jag vill ha, som min B7K klarar galant att leverera tillsammans med min rigg. Byter jag bas, så måste jag ratta lite, men generellt så uppnår jag det jag vill höra ganska enkelt.

B7K Ultran har många fler ljudmöjligheter än B7Kn har. Ställbara mid-frekvenser, av och på för disten och master volymen. Den är helt klart mer kapabel. Men jag tycker att när jag provade dem så var det tillräckligt nära varandra att jag inte känner att det skulle ge mig något att byta upp mig. Jag har å andra sidan en VMT också, som jag kan trampa på om jag vill ha mer drive, men den används inte så mycket då det slutar nästan alltid med att jag går tillbaka till B7Kn. VMTn behåller jag mest just nu för att jag inbillar mig att jag skulle ångra mig om jag sålde den. Men med en Darkglass 700 hemma och en Darkglass Jon Stockman pedal (när dessa båda kommer) så kanske jag ändrar mig. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: B7K Ultra vs B3K + B7K

Inlägg av Shezay »

bjelkeman skrev:Jag testade B7K Ultra som hastigast parallellt med en B7K på TGT11. NU har jag en Amerikanskbyggd B7K och inte den Finska som jag provade, så det ju inte helt rättvisande, men de är som jag förstår det ganska lika. B7Kn för mig är i princip alltid på och inte vråldistat utan mer lite "hår på bröstet". Både blend och drive ligger normalt mellan 9-12.

Som bakgrund så kan jag säga att jag meckar inte med ljudet så där jättemycket när jag väl har det grundljudet jag vill ha, som min B7K klarar galant att leverera tillsammans med min rigg. Byter jag bas, så måste jag ratta lite, men generellt så uppnår jag det jag vill höra ganska enkelt.

B7K Ultran har många fler ljudmöjligheter än B7Kn har. Ställbara mid-frekvenser, av och på för disten och master volymen. Den är helt klart mer kapabel. Men jag tycker att när jag provade dem så var det tillräckligt nära varandra att jag inte känner att det skulle ge mig något att byta upp mig. Jag har å andra sidan en VMT också, som jag kan trampa på om jag vill ha mer drive, men den används inte så mycket då det slutar nästan alltid med att jag går tillbaka till B7Kn. VMTn behåller jag mest just nu för att jag inbillar mig att jag skulle ångra mig om jag sålde den. Men med en Darkglass 700 hemma och en Darkglass Jon Stockman pedal (när dessa båda kommer) så kanske jag ändrar mig. :)
Tänker att jag använder B7K som clean och EQ (vill gärna bygga ljudet kring att den alltid är på) och kör disten via B3K, då kan jag ju fortfarande slå av/på dist som jag vill.
Eller finns det något annat jag går miste om genom att köra dom två tillsammans, gentemot att köra en B7K ultra. Det borde ju ge samma ljudmöjligheter? (förutom ställbara mids då)

Det känns inte superviktigt för min del att ha ställbara mids, tror det funkar alla tiders för det jag gör utan det.
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: B7K Ultra vs B3K + B7K

Inlägg av archisland »

Jag kör B3k och B7k, med B7k:n som clean preamp och med B3k:n som dist närhelst det behövs. Jag gillar parallel output-möjligheten, då den verkligen kan vara en livräddare när man spelar in :)
Dock skulle jag gärna ha en Ultra för att göra pedalbordet lite mindre - och sen ha b7k:n i studiosyfte ;)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: B7K Ultra vs B3K + B7K

Inlägg av Shezay »

archisland skrev:Jag kör B3k och B7k, med B7k:n som clean preamp och med B3k:n som dist närhelst det behövs. Jag gillar parallel output-möjligheten, då den verkligen kan vara en livräddare när man spelar in :)
Dock skulle jag gärna ha en Ultra för att göra pedalbordet lite mindre - och sen ha b7k:n i studiosyfte ;)
Det blev en b3k + b7k inhandlat i helgen tack vare trevliga medlemmar här på forumet.
Ska provas på dagens rep, det ska bli mycket spännande!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+
Inlägg: 1190
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 09:11
Ort: Uppsala

Re: B7K Ultra vs B3K + B7K

Inlägg av Hultberg »

Trevligt att träffas, och hoppas du blir nöjd med b7k.
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: B7K Ultra vs B3K + B7K

Inlägg av bjelkeman »

Shezay skrev:
archisland skrev:Jag kör B3k och B7k, med B7k:n som clean preamp och med B3k:n som dist närhelst det behövs. Jag gillar parallel output-möjligheten, då den verkligen kan vara en livräddare när man spelar in :)
Dock skulle jag gärna ha en Ultra för att göra pedalbordet lite mindre - och sen ha b7k:n i studiosyfte ;)
Det blev en b3k + b7k inhandlat i helgen tack vare trevliga medlemmar här på forumet.
Ska provas på dagens rep, det ska bli mycket spännande!
Grattis. Hoppas du blir lika nöjd som jag är.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: B7K Ultra vs B3K + B7K

Inlägg av Shezay »

bjelkeman skrev:
Shezay skrev:
archisland skrev:Jag kör B3k och B7k, med B7k:n som clean preamp och med B3k:n som dist närhelst det behövs. Jag gillar parallel output-möjligheten, då den verkligen kan vara en livräddare när man spelar in :)
Dock skulle jag gärna ha en Ultra för att göra pedalbordet lite mindre - och sen ha b7k:n i studiosyfte ;)
Det blev en b3k + b7k inhandlat i helgen tack vare trevliga medlemmar här på forumet.
Ska provas på dagens rep, det ska bli mycket spännande!
Grattis. Hoppas du blir lika nöjd som jag är.
Efter två rep med lite rattande och nya strängar är jag fantastiskt nöjd, har hittat sjukt fläskig ton!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: B7K Ultra vs B3K + B7K

Inlägg av Shezay »

Hultberg skrev:Trevligt att träffas, och hoppas du blir nöjd med b7k.
Det var trevligt, och nöjd är jag också :tummenupp:
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: B7K Ultra vs B3K + B7K

Inlägg av archisland »

Grymt!! :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Skriv svar