Envelope och auto wahwah

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Envelope och auto wahwah

Inlägg av brokenboy »

Kör idag med en ehx baseball och funderar på att vidga vyerna lite och spanar runt lite, Är det någon som provat ehx q-tron och mxr envelope? Och kan ge sin åsikt om dessa pedaler =) även tips på liknande pedaler är välkommna
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Envelope och auto wahwah

Inlägg av TDHP »

Jag har en Boss envelope som jag tycker funkar bra.


Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
pnts
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 06:43
Ort: Södermanland/Stockholm

Re: Envelope och auto wahwah

Inlägg av pnts »

Tror jag provat allt utom Aguilar Twin Filter.. inte övertygad om ngt än. MarkBass SuperSynth bäst hittills.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Envelope och auto wahwah

Inlägg av blackparkas »

Q-tron den stora gamla har jag haft i två omgångar samt den nyare stora, + micro...

Den stora gamla är skitgrym när man väl hittar "sweetspot", men när jag köpte en sådan för andra gången hade jag kört så länge på Bassballs (stora svarta ryska) så jag blev aldrig kompis med Q-tronen igen...

Helt olika prylar iofs tycker jag, ett "vanligt" envelopefilter och en Bassballs.
De gör det hela på väldigt olika vis. Eller, man får rätt olika resultat så att säga... :D

MXR:en har ja bara testat flyktigt, men vill minnas att det gick att få det att låta ganska blött och trevligt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Envelope och auto wahwah

Inlägg av strummer »

Jag tycker ju Iron Ether Xerograph Deluxe är helt mördargrym!
Fick hjärnsläpp för några år sedan och sålde den, men mejlade säljaren ett år senare och han sålde så gärna tillbaka den, vilket kanske visar att den inte är för alla...
Hur som helst, den kan vara sub-dub, blötare än blötast och snabb eller långsam som man vill, sjukt bra!

" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Envelope och auto wahwah

Inlägg av lowfreq »

Har ägt några auto-kvack-pedaler men har tröttnat på dem för jag tycker inte dom låter bra.
Jag kör numera med Phaser istället, som jag tycker gör jobbet bättre. Jag har en Empress-phaser som man lätt kan ratta in olika svepande envelope-ljud med. Vet dock inte om en MXR phase 90 funkar?

Annars är väl en riktig wah-wah pedal bäst.
Och en Moogerfooger MF-101 låter rätt ballt, men till den behöver man ha en expression-pedal.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Envelope och auto wahwah

Inlägg av blackparkas »

Det är ju ofta rätt svårrattat tycker jag och väldigt lika från person till person vad man vill ha för sorts wah-effekt.

Just den där sweetspot:en man åt är jobbig att hitta..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar