Nya kompressorer hemma!

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Nya kompressorer hemma!

Inlägg av Roger Hedin »

Jacques Ruppert, killen som ligger bakom Basswitch-prylarna, kontaktade mig idag och sa: "Din kompressor är färdig för leverans". Fast han sa det på engelska. Basswitch Dual Band Compressor. Den skickas på måndag; blir intressant att se och höra...

Bild
Bild
http://lehle.com/EN/RMI-Basswitch-Dual-Band-Compressor" onclick="window.open(this.href);return false;

[youtube][/youtube]

Dessutom hittade jag en undangömd och bortglömd liten god burk i ett restlager, FMR Audio A.R.C. som enligt dem själva är en lite strippad pedalvariant av deras PBC-6A, vilken i sin tur är en enklare variant av den klassiska Distressorn som alla studior med självaktning har. PBC-6A hade jag i mitt rack förut, och saknar den verkligen. Tänk den där goooiga LP-skivekompressionen som distar lite varmt när man drar på. Nu tror jag inte A.R.C. gör riktigt så, men vi får se och höra även här. Tyvärr finns inga basklipp med den; bara en massa japanskt och långhåriggitarristiskt. Den är tre burkar i en: boost/buffer, kompressor och DI-box.

Bild
Bild
http://www.fmraudio.com/arc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

[youtube][/youtube]

Förutom nytt jobb blir det lite paketöppning nästa vecka...
Senast redigerad av Roger Hedin den fre 21 okt 2016, 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av lekamen »

Grattis till både pedaler och nytt jobb!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Roger Hedin »

lekamen skrev:Grattis till både pedaler och nytt jobb!
Tackor å bockar!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Jan Hellman »

Distressor´n är framförallt bra på hela mixar. Mindre bra på enskilda instrument är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av 41HZ »

Lehle/Basswitch-prylarna ser verkligen ut som att man kan köra över dom med valfritt fordon utan problem.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Roger Hedin »

Jan Hellman skrev:Distressor´n är framförallt bra på hela mixar. Mindre bra på enskilda instrument är min erfarenhet.
"...som alla studior med självaktning har..." Jag vet åtminstone en studio i Storkholm som den beskrivningen passar in på... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Den är inte en Distressor, PBC-6A, sna
Den är inte en Distressor, PBC-6A, snarare en mini-distressor. Den funkade utmärkt på vad som helst, och fantastiskt bra på bas. Den hade en "thick switch"; om man tryckte in den märktes inget, men tryckte man ut den så märktes det!!! A.R.C. är nog mer transparent (jag hatar ordet) och dessutom helt instrumentanpassad.
Senast redigerad av Roger Hedin den sön 25 sep 2016, 12:46, redigerad totalt 3 gång.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Roger Hedin »

41HZ skrev:Lehle/Basswitch-prylarna ser verkligen ut som att man kan köra över dom med valfritt fordon utan problem.
Det går säkert. Åtminstone en gång. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag är lite nyfiken på Sonic Spark också; jag såg att "en av våra forumvänner" lagt upp klipp på Jacques Rupperts FB-sida:
[youtube][/youtube]
...inspelat genom Basswitch och Sonic Spark.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Roger Hedin »

A.R.C. är hemma. Definitivt en höjdare av kategorin set and forget...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av strummer »

Roger Hedin skrev:
Bild
Alldeles oavsett hur den låter ser den ju underbart business ut!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kan inte se bilden du refererade till; vilken av burkarna menar du?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Roger Hedin »

Hemma!
Den känns seriös. Nu ska här provas!!!
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av theLopp »

Har du hunnit testa kompressorn än? Du har ju hur mycket prylar som helst som rullar in! Kul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har testat båda; de är fantastiskt bra båda två. ARC:n är en "stand alone-burk" om du gillar tonen av din bas oförvrängd och fin. Den är tre i ett: booster/buffer + kompressor + DI, vilket gör att du kan komma till ett "rakt in i bordet-gig" med bara den och ditt instrument. Den går ställa från allt från obemärkt till mitt i ansiktet. Riktigt, riktigt bra! Jämfört med en Diamond är den ungefär likvärdig, fast med extra funktioner.

RMI-kompressorn är en högklassig tvåbands kompressor som låter fantastiskt fint med alla kontroller på klockan tolv. Båda enheterna gör sig bra både som set and forget, eller som kompressoreffekt. EBS-kompressorn, vilken jag ägt tre-fyra av, kommer inte i närheten. RMI:n är så tyst och brusfri man kan önska och begära. ARC:n också, för den delen.

Mina kompressorer so far:
- Seymour Duncan Studio Bass Compressor, finess: side chain för oförvanskad attack trots hårdkomprimering...
- Diamond Bass Compressor, finess: en eq som kan balansera effekten mellan höga och låga registret...
- FMR Audio ARC, beskriven här ovan...
- RMI Basswitch Dual Band Compresor, beskriven här ovan...

Favorit just nu? RMI. Tror jag...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av 200071 »

Testat Basswitch med 9 resp 15 volt? Skillnad?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Roger Hedin »

200071 skrev:Testat Basswitch med 9 resp 15 volt? Skillnad?
Jag har hittills bara kört den på nio. När allt är uppkopplat och klart blir det 12 Volt via Mondo. Synd att den inte tar 18 volt; det hade varit smutt att bara dubbla spänningen...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Markooo »

Roger Hedin skrev:
200071 skrev:Testat Basswitch med 9 resp 15 volt? Skillnad?
Jag har hittills bara kört den på nio. När allt är uppkopplat och klart blir det 12 Volt via Mondo. Synd att den inte tar 18 volt; det hade varit smutt att bara dubbla spänningen...
Men hör man någon skillnad? Hade en choruspedal för några år sedan där den gick att köra antingen i 9 eller 12 volt. Jag kunde inte påstå (då i alla fall) någon märkbar skillnad. Då är ju det ändå en effekt som hörs tydligt, jämfört med en kompressor.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya kompressorer på ingång...

Inlägg av Roger Hedin »

Den klarar mer innan den klipper...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar