DSM Noisemaker OmniCabSim Deluxe

Prata om effekter och pedaler
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

DSM Noisemaker OmniCabSim Deluxe

Inlägg av theLopp »

Nu har jag prövat denna ett tag, glömt bort den och prövat den igen och måste säga att den låter väldigt, väldigt bra. Det handlar alltså om en pedal som simulerar en låda. Inte en specifik låda utan den är svepbar mellan olika typer av storlekar och stilar.

Den är väldigt intuitiv och jag tycker att jag rätt snabbt kommer fram till hur jag vill att "lådan" ska låta. Sen kanske man vill ha olika "lådor" till olika pedaler, basar, spelstilar eller i olika band och då går det snabbt att ratta om. Inte som att trycka på en knapp eller scrolla, som på Two Notes Torpedo C.A.B., men ändå relativt enkelt.

Torpedo'n har ju helt klart mer finesser och det enda som kanske är lite negativt jag kan säga om den är att den är digital och att det då blir en liten, liten latency. Tror jag läste att det var 1,7ms vilket absolut inte är några problem om man inte som jag kör med två signaler. En ren rörsignal och en distad genom en cab sim. Därför köpte jag OmniCabSim Deluxen, som är helt analog.

Om man undrar hur den fungerar rent frekvensmässigt så säger manualen en hel del intressant. Den är rätt kort så den kan jag rekommendera att läsa:

http://media.wix.com/ugd/b88141_5ca2a5f ... 2f038b.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Och här är produkten:

http://www.dsmnoisemaker.com/omnicabsim-deluxe" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ni några specifika frågor så ös på!


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: DSM Noisemaker OmniCabSim Deluxe

Inlägg av Aslan »

Verkar grymt intressant!!:)
Säg till om du lessnar;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DSM Noisemaker OmniCabSim Deluxe

Inlägg av Seaweed »

Intressant. Hur använder du den rent praktiskt?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: DSM Noisemaker OmniCabSim Deluxe

Inlägg av bjelkeman »

Tack theLopp!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: DSM Noisemaker OmniCabSim Deluxe

Inlägg av theLopp »

Seaweed skrev:Intressant. Hur använder du den rent praktiskt?
Den sitter sist i kedjan efter preamp och distar, eller vad man nu vill ha, och färgar ljudet så att det låter som om det kommer från en uppmickad låda och skickas genom en XLR till FOH. Sen kan du få antingen en ofärgad signal till förstärkare och låda på scen eller en färgad om du t.ex. har en full range låda som du vill ska låta på ett visst sätt.

Lite extra lull lull är att den har en mycket kraftig hörlursförstärkare och aux in för att öva tyst och spela till låtar.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: DSM Noisemaker OmniCabSim Deluxe

Inlägg av Aslan »

Om du jämför OmniCab och Torpedo ljudmässigt, vilken gillar du bäst?
Märker du mycket av Torpedons latency?
Är ute efter en cabsim till lilla turnébordet och den här verkar ju kalas:)
OmniCab ny eller Torpedon beggad är ju ungefär samma peng..
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: DSM Noisemaker OmniCabSim Deluxe

Inlägg av theLopp »

Bägge låter fantastiskt bra. I Torpedon gäller det ju att hitta en låda man gillar och sen kan man tweaka hur mycket som helst. Och du kan ju svepa din egen favoritlåda och ladda in, jag har t.ex. två olika Marshall lådor som jag tycker låter kanon. Jag skulle aldrig upptäckt latencyn om jag inte körde två signaler som jag spelade in, var något med attacken som inte blev rätt. Alltså inte bara ett fasfel. Men det går ju att lösa FOH eller till och med i monitorbordet så att det blir rätt i IEM.

Om jag var tvungen att välja, och jag bara behövde en signal så skulle jag nog ändå ta Torpedon. Att kunna leka runt med en massa "riktiga" lådor och sen kunna lägga till lite slutstegsdist är riktigt coolt.

Inget ont om OmniCabSim för den låter kanon, är lätt att tweaka och till sist att den är analog.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: DSM Noisemaker OmniCabSim Deluxe

Inlägg av B-Å Åhs »

Mycket kul pryl som jag inte visste att jag behövde . Analogt är bäst.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: DSM Noisemaker OmniCabSim Deluxe

Inlägg av strummer »

Fränt, låter som en life saver för turnerade basister:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar