Crossover i pedalform

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Crossover i pedalform

Inlägg av ennam »

Har letat efter en smidig pedal som äe en crossover med mixer funktion likt de många blendpedaler som finns på marknaden för tillfället. Detta då jag efter många experiment i förstärkarmjukvara kommit fram till att de låter otroligt mycket fetare att splitta signalen till rent och distat med en crossover.

När jag gav mig ut på det värdsomspännande nätet så kom jag fram till att detta shockerande nog var en väldigt nichad produkt. De pedal med crossoverfunktion jag hittade var till störst del pedaler med inbyggda effekter som ett flertal FEA labs och Brimstone Audio pedaler, även Iron Ether har nyligen släppt någon form av exciterpedal med crossoverfunktion. Renodlade crossovers fanns det inte många av, jag fan: Brimstone Ourborous som fick i omdömmen många klagomål om att vara riktigt knölig att få plats med på ett pedalbord; och Tym Big Bottom som är omöjlig att få tag på. Självklart finns ju dessutom Rollscrossovern som Sheehan använder men den är ju ej i pedalform och kräver en separat mixer (vet intom den ens arbetar på instrumentnivå).

Letar jag för dåligt eller är basister verkligen så dåliga på att fårstå hur fanrtastiskt crossovern är som verktyg? Det är ju inte bara basister som skulle gynnas av en simpel crossover i pedalform, skulle tänka mig att många obasister skulle finna lycka i den.
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Crossover i pedalform

Inlägg av 41HZ »

Sfx effects tror jag minsann har en. Sedan finns det ju en snubbe på talkbass som bygger olika varianter på mixers och filter-pedaler, Brimstone.
Cog-effects kan garanterat custom-bygga en, om han sedan har tid är en annan fråga.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Crossover i pedalform

Inlägg av 41HZ »

http://sfxsound.com/xm/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 06 okt 2006, 21:58
Ort: Karlskoga

Re: Crossover i pedalform

Inlägg av Steffo »

Har en rolls sx21 som du kan få köpa

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skriv svar