Darkglass funderingar

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Darkglass funderingar

Inlägg av bjelkeman »

Så jag köpte en Darkglass Microtubes 900 förstärkare. Den har som bekant en inbyggd VMT och en B3K effekt. Då tänkte jag att jag kanske kan krympa pedalbeståndet lite.

Bild

Har kört lite mer med bandet nu och i några låtar så ska det vara ganska ordentlig dist på basen, då den ensamme gitarristen drar ett solo. Jag gillar det rena M900 ljudet, men inte så mycket att jag kör utan dist helt. Jag vill bara skita till det lite. Så om det ska dista mer så behövs det något mer än det som finns i M900an. (Annars blir det att ratta mitt i låten.)

Det går ju bra att köra B7K neutralt framför M900 och lägga på dist, men det funkar bara om jag har M900 med mig, vilket man kanske inte alltid har. Så just nu så blir det nog VMT (där disten kan slås av eller på allt efter som det behövs) --> in i B7K (som är av om den går in i M900, men på om den går in i Mesa M9 eller en backline, eller DI till PA) --> in i M900/M9/backline. VMTn kommer nog att bytas mot en Darkglass Stockman, när den kommer (släpps på NAMM i veckan).

Bild

Jag A/B testade litegrann med M900 jämfört B7K plus M9 (rakt, ton 4) igår. Det är rätt lika faktiskt. Gitarristen och jag hörde skillnaden, men inte trummisen och sångaren.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass funderingar

Inlägg av blackparkas »

Det jag verkligen inte gillade på M900:an när jag testade den var dist-delen.
Nu tror jag lådorna kan ha spelat in lite för mycket där också, kanske tom skrikorna var på och det gör ju skit med alla distar/od:s...

Men gillar du det inbyggda i M900:an så ta med dig den när du ska lira?
Finns väl ingen anledning att ha båda kvar egentligen eftersom jag antar att du är så nöjd med Darkglassen.

Stockman-pedalen ska verkligen bli intressant, utan att ens veta vad de gjort med den som skiljer mot B7K:n som jag antar att han använder annars.

Men ska du verkligen byta bort VMT:n mot Stockman?
Trodde Stockman var baserad på B7k?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass funderingar

Inlägg av bjelkeman »

BXK serien ska tydligen ha ny elektronik, men jag fattade inte skillnaden. :) Men helt ny elektronikdesign.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass funderingar

Inlägg av bjelkeman »

Tänkte just att med mrbaloos schysta SmartFX pdealhållar design så är det ett enkelt handgrepp att plocka ur B7K och droppa i Alpha Omega istället.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Darkglass funderingar

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Tänkte just att med mrbaloos schysta SmartFX pdealhållar design så är det ett enkelt handgrepp att plocka ur B7K och droppa i Alpha Omega istället.
Vi skulle ha varit på NAMM med våran grej!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass funderingar

Inlägg av bjelkeman »

mrbaloo skrev:
bjelkeman skrev:Tänkte just att med mrbaloos schysta SmartFX pdealhållar design så är det ett enkelt handgrepp att plocka ur B7K och droppa i Alpha Omega istället.
Vi skulle ha varit på NAMM med våran grej!
Nästa år! :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar