Tips om echo, delay, reverb...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Jan_A
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 10:44
Ort: Stockholm

Tips om echo, delay, reverb...

Inlägg av Jan_A »

Hej!
Jag har bestämt mig för att skrota min multieffektpedal (Boss ME50-B) för att nästan ingenting som kommer ut ur den låter bra. Möjligen kan man behålla den för kompressorn och volympedalen.
Jag tänkte istället köpa en Electro-Harmonix Micro POG som oktavpedal och en Zvek Basstortion för smutsigt ljud. Men sedan skulle jag även vilja ha en pedal för ”rumslighet”, kalla det eko, reverb eller något annat. Jag har sett ett klipp på tuben där någon kör bas genom en Strymon Blue Sky - och det låter sjukt snyggt!!! Tyvärr ligger denna pedal utaför min budget. Är det någon som har tips på alternativ? Jag tar tacksamt emot alla råd.
"The bass player’s like a king in chess. He doesn’t move much, but when he does he changes everything." – Holger Czukay
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips om echo, delay, reverb...

Inlägg av blackparkas »

Finns ju så mycket pedaler nuförtiden.

Några av favotiterna å reverbsidan i butiken är Mad Professors "Silver Spring Reverb" och Digitechs "Polara".
Den senare rynkar folk på näsan åt när man säger Digitech, men den låter väldigt bra!

Sen finns det ju 1000 varianter till...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan_A
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 10:44
Ort: Stockholm

Re: Tips om echo, delay, reverb...

Inlägg av Jan_A »

Tack för tips!
"The bass player’s like a king in chess. He doesn’t move much, but when he does he changes everything." – Holger Czukay
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Tips om echo, delay, reverb...

Inlägg av 41HZ »

+1 på Polaran!
Annars kan jag även rekommendera TC alter ego och även testa deras hall of fame reverb.
Själv kör jag på eqd afterneath för "rymd", men det är samtidigt en lite speciell effekt som man liksom inte kan tvinga in varsomhelst. Jag ser den istället som ett instrument i sej.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Jan_A
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 10:44
Ort: Stockholm

Re: Tips om echo, delay, reverb...

Inlägg av Jan_A »

Tack! Nu har jag flera bra tips. Alla låter intressanta. Då är det bara att gå ner på These Go To 11 och testa! :-)
"The bass player’s like a king in chess. He doesn’t move much, but when he does he changes everything." – Holger Czukay
Skriv svar