Driftsäker switch pedal

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Driftsäker switch pedal

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag har kört med en Fender micro ABY pedal för att samla upp två signaler då jag vill att min insignal i pedalbordet ska splittas så att en signal går förbi de flesta pedaler som tar bort botten ur signalen, ja och den andra kör svängen med distar osv. Återsamlingen av de två signalerna har skötts av Fender ABY microvarianten. Nu slutade den att fungera på sista repet, Jag undrar om någon av er kör med en switch 2 in 1 ut med någon annan modell än Fender som ni tycker fungerar utan problem. Det är lagom kul att den sådan enkel pedal ger upp på ett gig så Fender blir det inte fler av.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Roger Hedin »

Lehle är väl herren på täppan...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Eagle Hazze »

Tack för tipset.
Lehle var som väntat rejält med finesser, men ingen enkel 2 in 1 ut, däremot många andra varianter och funktioner, och snygga. Men som sagt gärna en enklare.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av 41HZ »

Kolla radial, har två in en ut och en annan som är en in två ut. Körs utan ström, jag har big shot aby som fungerar perfekt.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av 41HZ »

Annars är ett alternativ en Boss LS-2.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Markooo »

41HZ skrev:Annars är ett alternativ en Boss LS-2.
LS-2:an funkar alldeles ypperligt, i alla fall för mitt ändamål. Men den är en av få pedaler av den sorten där man kan ställa volymen separat för varje loop/kanal.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Fibbel »

Jag delar signalen med en Switchblade+ och mixar ihop den med en ART Powermix III. En ren signal och en för dist, allt sitter på bordet.
Många fördelar med det, bla annat så tappas ingen som helst botten, jag behöver inte bry mig om det är bas- eller gitarrpedal jag sätter på den färgade kanalen.
Men det bästa är att den rena signalen hela tiden är helt opåverkad och ligger kvar i bakgrunden när jag drar på dist.
Har testat med LS-2 också men i mina öron så fungerar det här bättre.

Många menar på att en blendratt på en pedal gör samma jobb men den ökar den rena eller ökar den färgade, någon av signalerna går förlorad. Det systemet jag kör nu är helt perfekt, signalerna jobbar helt oberoende av varandra.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag tackar för era inlägg och ska kolla upp föreslagna switchers, jag återkommer.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Eagle Hazze »

Fibbel ja det är anledningen till att jag kör med en ren signal jämte effekter att jag kan använda vilka effekter som helst utan att tappa botten. Jag har även testat med t.ex. dist/fuzz pedaler med blendfunktion men tycker att en ren signal fungerar bättre och det ställer ändå till lite med den typen av kedja då jag inte kan använda riktigt basfattiga effekter. Så ren signal jämte är da shit.

Det är helt klart bra med volymfunktion på bägge kanalerna men ingen nödvändighet för min del då jag har en pedal sist på effektdelen som har en volymfunktion som jag kan trimma en aning mot den rena.
Jag vet inte om det är lite trögt i skallen på mig pga ålder :D men jag har inte tänkt att det faktiskt fungerar att använda en loop switch pedal som 2 in 1 ut. Tack för det tipset.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av theLopp »

Lehles loop funkar ju bra till ändamålet. Gillar hans produkter och kan bara rekommendera, även om jag inte har just denna.

http://lehle.com/EN/Little-Lehle-II/MANUAL#go" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Fibbel »

Eagle Hazze skrev:Fibbel ja det är anledningen till att jag kör med en ren signal jämte effekter att jag kan använda vilka effekter som helst utan att tappa botten. Jag har även testat med t.ex. dist/fuzz pedaler med blendfunktion men tycker att en ren signal fungerar bättre och det ställer ändå till lite med den typen av kedja då jag inte kan använda riktigt basfattiga effekter. Så ren signal jämte är da shit.
Det är så jävla bra att det rena grundljudet är 100% opåverkat och att disten lägger sig över och att det rena grundljudet fortfarande går att urskilja.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag lutar nog åt en lite linemixer, det verkar minst trassligt och det går att hitta helt rena med bara volym. Tydliga utan andra funktioner, det finns även riktigt små varianter som inte är större än en fetare effektpedal. jag ska kolla Art powermix III plus några andra.
Tack för alla förslag, PB är bäst.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av theLopp »

Förstår att det kanske lutar åt ett annat håll men såg precis att det ligger en Little Lehle på Blocket för en femhundring.

https://www.blocket.se/stockholm/Divers ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Eagle Hazze »

theLopp skrev:Förstår att det kanske lutar åt ett annat håll men såg precis att det ligger en Little Lehle på Blocket för en femhundring.

https://www.blocket.se/stockholm/Divers ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för tipset.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag var i Stockholm i helgen för en konsert med Meshuggah, men jag hann med några musikaffärer i jakt på en liten linemixer.
Det var många trevliga hjälpsamma säljare på de affärer jag hann besöka, men ingen liten linemixer, de minsta var om man säger fullsizemixerbord, om än med få kanaler, men med för mycket funktioner, hög vikt och för stora i format. Så jag kommer troligen att beställa en ART Powermix III (fibbel) från någon som det verkar nu från någon utomländsk firma. har inte hittat någon i Sverige som har den i sitt sortiment.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av blackparkas »

Luthman har den i lager så du kan således gå in till vilken musikhandlare som helst så kan de ta hem den.

Så slipper du en frakt, du slipper skicka pengar till Tyskland och butiken får sälja nåt. :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av blackparkas »

Annars har ju Morley en betydligt stabilare än den där ART.

Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av JohannesH »

Jag hade en providence dual bass station. Lät fantastiskt! Två kanaler med varsin eq. Sålde den då jag sålde min bandlösa.
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Fibbel »

ART Powermix är stabil, jag lovar, enda plasten på den är rattarna. Brusar inget heller.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev:Luthman har den i lager så du kan således gå in till vilken musikhandlare som helst så kan de ta hem den.

Så slipper du en frakt, du slipper skicka pengar till Tyskland och butiken får sälja nåt. :)
Om du kan ta hem en Art Powermix lll så tar jag den gärna genom din affär.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av blackparkas »

Eagle Hazze skrev:
blackparkas skrev:Luthman har den i lager så du kan således gå in till vilken musikhandlare som helst så kan de ta hem den.

Så slipper du en frakt, du slipper skicka pengar till Tyskland och butiken får sälja nåt. :)
Om du kan ta hem en Art Powermix lll så tar jag den gärna genom din affär.

Skit. Läste detta försent.
Deadline vid midnatt för leverans den här veckan till mig.
Nästa leverans kommer inte upp hit förrän torsdag nästa vecka.
Skulle det funka?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av blackparkas »

Äh, lägger den på en order så får vi hoppas på det bästa! :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja det är lungt om det dröjer lite.:D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av blackparkas »

Vet imorgon huruvida de fick iväg den på den här veckans order eller inte. :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Driftsäker switch pedal

Inlägg av Eagle Hazze »

Coolt
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar