Pedal som man måste ha?

Prata om effekter och pedaler
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Pedal som man måste ha?

Inlägg av 5string »

Finns det något lexikon som förklarar alla häftiga ord om pedalers olika funktioner? Massvis av ord som jag som novis inte förstår.
Vilken eller vilka pedaler bör man ha, och vad gör de för något på ren svenska? Spelar inte hårdrock och liknande.
Spelar lite underhållningsmusik på pensionärsträffar, kyrkor och liknande, men även lite blues.

Att jag inte begriper uttrycken på pedaler kanske betyder att jag inte behöver någon!!!!!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Pedal som man måste ha?

Inlägg av Tarzan08 »

5string skrev:
Att jag inte begriper uttrycken på pedaler kanske betyder att jag inte behöver någon!!!!!
Ja, lite så är det nog.

En del av oss använder pedaler hela tiden, andra som just en effekt. Vissa ägnar lönen åt att bygga ut sitt redan enorma pedalbord, andra nöjer sig med kanske en OD och kompressor.

Personligen har jag ett rätt så litet pedalbord, med just de boxar som passar mitt spel/de låtar vi spelar.
Spelar i ett partycoverband och behöver då och då förändra basljudet så det låter lite mer som originalet... Därav en envelope, en phaser och en oktav.

På sittgig-dagtid kanske inte just mina pedaler skulle användas i samma utsträckning.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Pedal som man måste ha?

Inlägg av 5string »

Ok Tarzan
Envelope, phaser, där fanns direkt två ord jag inte förstår innebörden av.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Pedal som man måste ha?

Inlägg av Tarzan08 »

Envelope
https://youtu.be/TizA_z8FYuA" onclick="window.open(this.href);return false;

phaser
https://youtu.be/wkxzh926Yqg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Pedal som man måste ha?

Inlägg av BBQV »

Youtuba lite av de mystiska orden så kommer det att klarna. Man måste nästan höra dem för att förstå skillnaderna mellan Chorus, flanger och phaser t.ex.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Pedal som man måste ha?

Inlägg av Tarzan08 »

5string skrev:Ok Tarzan
Envelope, phaser, där fanns direkt två ord jag inte förstår innebörden av.
Många av oss har ju ett ljudideal, där det i många fall behövs någon sorts yttre effekt. Vill man låta som FLEA behöver man det där funkiga ljudet... Vill man låta som Dusty Hill (ZZ TOP) så är ju en överstyrd bas att föredra.

Det är kort sagt fråga om tycke, smak och behov.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Pedal som man måste ha?

Inlägg av JohannesH »

Live så är den pedal jag har haft störst nytta av en gammal oc2 (oktavpedal). Med den hörs det att man slår på något "nytt" annars gör effekter inte så stor skillnad live tycker jag. Lite overdrive kan få ljudet att sitta bättre i mixen.

Filter, phaser, corus etc. låter riktigt bra på bas men om det inte finns någon vass tekniker som kan ratta bas eller om det finns en gitarrist och keyboardist (ibland även trummis) som gärna fyller ut så blir skillnaden i sound försummbar.

Mitt pedalbord har gått från en väldig massa pedaler till oktav, fuzz, delay och en preamp med lite overdrive. Fuzz och delay används nästan aldrig. Oftast har jag bara med mig oc2 och preamp. :)

I studion å andra sidan kan man lattja på för fullt!
Skriv svar