Bygga om CryBaby till Bas-CryBaby?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Bygga om CryBaby till Bas-CryBaby?

Inlägg av hitman »

Jag har en vanlig Crybaby till gitarr. Är det någon som vet om det är möjligt att bygga om den så att man koppla in ett ljud mer som Bass CryBaby?

Jag är inte så elektronikkunnig, så jag kommer ta hjälp, men skulle behöva lite mer kött på benen först.

När jag Googlat så hittade jag någon som tyckte man skulle byta ut en komponent med värde 0,001uF mot en på 0,068uF. Kan det vara så enkelt?

Då skulle man kunna koppla ett sådant till en lämplig switch och välja mellan gitarr- och basläge.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Bygga om CryBaby till Bas-CryBaby?

Inlägg av KNA »

Ofta kan ingångskondingen bytas på gitarrpedaler så att lägre frekvenser släpps igenom, så det låter absolut rimligt. Är ett hyfsat enkelt ingrepp så pröva med lite olika värden och se vad du gillar. Eventuellt kan nån mer komponent behöva bytas också men det verkar finnas massa info om att modda Cry-babys!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bygga om CryBaby till Bas-CryBaby?

Inlägg av hitman »

KNA skrev:Ofta kan ingångskondingen bytas på gitarrpedaler så att lägre frekvenser släpps igenom, så det låter absolut rimligt. Är ett hyfsat enkelt ingrepp så pröva med lite olika värden och se vad du gillar. Eventuellt kan nån mer komponent behöva bytas också men det verkar finnas massa info om att modda Cry-babys!
Det finns massor av info, nästan för mycket! :tummenupp:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bygga om CryBaby till Bas-CryBaby?

Inlägg av mrbaloo »

Om det är rätt modell hos din pedal så har du kanske en bra intro här: http://www.electrosmash.com/crybaby-gcb-95" onclick="window.open(this.href);return false;

Basmodifikationerna hittar du under punkt 8.3 och 8.4.

Under 8.3 står det (precis som du skriver) att en 0.068 uF är "normalt" för bas och under 8.4 så skulle man även kunna byta en resistor från 390 ohm till nåt mellan 150 och 300 ohm i stället. Det borde nog gå att göra en switch för detta.
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Bygga om CryBaby till Bas-CryBaby?

Inlägg av KNA »

Kan vara lönt att modda till true bypass när du ändå är igång. Min Cry-baby lät helt vidrigt i bypassläge så det kändes nödvändigt för att kunna använda den.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bygga om CryBaby till Bas-CryBaby?

Inlägg av hitman »

Tack för tipsen, det var precis detta jag ville hitta!

:tummenupp:
Skriv svar