Mest prisvärda synthpedalen?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Mest prisvärda synthpedalen?

Inlägg av hitman »

Här är ju troligen omöjligt att få fram ett vetenskapligt svar, eftersom det är väldigt mycket tycke & smak inblandat. Så det är mest era egna subjektiva värderingar jag vill se.

Vilken synth-pedal tycker ni ger mest pang-för-pengarna? Då tänker jag på "rena" effektpedaler till vanlig elbas, inte Rolands och andra system som kräver specialmick.

MarkBass SuperSynth? EHX Bass Micro Synth? Boss SYB-5?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mest prisvärda synthpedalen?

Inlägg av blackparkas »

Oj... det är ju skitsvårt!

De som är riktigt bra är ju de som är riktigt dyra.

EHX Micro Synth t.ex. tycker jag lät skitbra, men kräver lite pill + att man väldigt lätt halkar bort från "sweetspot"..
Markbass har jag bara testat lite snabbt men den fastnade jag inte alls för, går helbort för min del.

Prisvärdast är kanske Digitechs vad den nu heter, den har ett par riktigt bra ljud, men i övrigt är den kass.
SYB-5 likaså.

För min del tycker jag en blandning av olika pedaler, vilka man kanske redan har, ger bättre resultat än många av de synthpedaler jag testat...
Ett env-filter, en fuzz och en oktavpedal, gärna med oktav upp, så är man ganska hemma... Lägg på ett chorus också kanske så...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Mest prisvärda synthpedalen?

Inlägg av victorstoltz »

blackparkas skrev: Prisvärdast är kanske Digitechs vad den nu heter, den har ett par riktigt bra ljud, men i övrigt är den kass. SYB-5 likaså
Håller med. Digitech synth wah och Boss SYB är väl mest pang för minst pengar.

Körde på Boss SYB men gick över till EQD Bit commander, men den är lite mer one trick pony. Men jag gillar den ponnyn så att säga.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Mest prisvärda synthpedalen?

Inlägg av Doningen »

Kan slå ett slag för Zoom B3, eller Zoom MS-60B om man vill gå lite billigare. Den har några synth-ljud som är väl användbara, gillar särskilt den som heter Z-Synth. Kan bara jämföra den med Digitech och Boss-pedalerna. I min värld vinner Zoom den matchen.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Mest prisvärda synthpedalen?

Inlägg av bootsy »

Jag har en Behringer Bass Synthesizer som jag fått av Grafen. Den är plastig och billig, men låter faktiskt helrätt. Tror inte att den kostar mer än en trehundring.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 442
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Mest prisvärda synthpedalen?

Inlägg av Rut66 »

Doningen skrev:Kan slå ett slag för Zoom B3, eller Zoom MS-60B om man vill gå lite billigare. Den har några synth-ljud som är väl användbara, gillar särskilt den som heter Z-Synth. Kan bara jämföra den med Digitech och Boss-pedalerna. I min värld vinner Zoom den matchen.
Kan bara hålla med angående Zoom MS-60B. Jag har även en MarkBass Supersynth, vilken också är bra enligt mig, men betydligt dyrare.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Mest prisvärda synthpedalen?

Inlägg av hitman »

bootsy skrev:Jag har en Behringer Bass Synthesizer som jag fått av Grafen. Den är plastig och billig, men låter faktiskt helrätt. Tror inte att den kostar mer än en trehundring.
Min prisklass! En sådan skulle jag vilja testa! :tummenupp:
Skriv svar