Peavey switchpedal 6 pin

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
knasoga
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 14 mar 2014, 23:31

Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av knasoga »

Jag har en gammal Peaveytop som jag skulle vilja hitta en switchpedal till. Det verkar vara på gränsen till omöjligt att hitta en sån. Det är ett gammalt jack med 6 pins, se bild.

Vet någon mer om detta?


Bild
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av jisac »

Hur många switchar ska det vara på. Vet att Peavey 6505 (gitarrtopp) kör med DIN. Tre switchar på den.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
knasoga
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 14 mar 2014, 23:31

Re: Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av knasoga »

Två switchar räcker, men jag hittar heller inte det..
plosen60
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 16:42
Ort: Kullavik

Re: Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av plosen60 »

Om du är lite elektronikhändig, googlar ett kretsschema och köper en kontakt
https://m.conrad.se/DIN-cirkul%e4rt-kon ... 67_0223611" onclick="window.open(this.href);return false;
så kan du ju bygga om nån annan pedal...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Wh4len
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: tor 13 dec 2007, 02:15
Ort: Linköping

Re: Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av Wh4len »

knasoga skrev:Jag har en gammal Peaveytop som jag skulle vilja hitta en switchpedal till. Det verkar vara på gränsen till omöjligt att hitta en sån. Det är ett gammalt jack med 6 pins, se bild.

Vet någon mer om detta?


Bild
Jag har försökt med att leta switch pedal. Svåra att hitta tyvärr.
Switch Doctor finns, men dom har skitstövel tendenser och säljer inte sina grejer till civilisationen (europa)

https://www.ampfootswitch.com/shop
- Rickenbacker 4003AC
- Warwick Jack Bruce Survivor
- Ibanez ATK 300

- Peavey Super Festival F800B + Peavey 3024
- Acoustic 450B + 402 Cab
- Hilbish Design Beta Amplifier [Till Salu]
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av inber »

knasoga skrev:Jag har en gammal Peaveytop som jag skulle vilja hitta en switchpedal till. Det verkar vara på gränsen till omöjligt att hitta en sån. Det är ett gammalt jack med 6 pins, se bild.

Vet någon mer om detta?


Bild
Jacket på bilden är sexpolig, de är mycket, mycket ovanliga i min bok.

Så här skulle jag göra:

Skruva av lådan så du kommer åt att titta på jacket, ta en bild och lägg ut här. Eller borra ur nitarna och lyft ut jacket. Hur ser det ut?

Om switchpedalen är en omkopplare mellan två lägen (rent och dist) så är det oftast en enkel strömbrytare, eller MÖJLIGEN en omkopplare. Strömbrytare är troligast. I så fall är det en smal sak att köpa en likadan, men av ett annat märke.

Beskrivningen "En gammal Peavey-topp" räcker inte som info för att man ska kunna hjälpa dig. Det finns ju massvis av kopplingsschemor på nätet, men då måste man veta vilken modell det gäller.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
plosen60
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 16:42
Ort: Kullavik

Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av plosen60 »

Dessa 6-poliga DIN-jack fanns på Peaveys MkIII och MkIV toppar och funktionen kallades Automix. Footswitchen hade 2 omkopplare, en för att växla kanal och en för att köra båda kanalerna parallellt. Väldigt enkel koppling, och kontakten är en DIN-standard som går att köpa.

Här är ett schema på footswitchen:

Bild

När COMB är öppen kombineras kanalerna. När COMB är sluten kan man välja med SEL. Endast 3 av 6 poler i kontakten används.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av inber »

Knasoga, dags att börja bygga. Med två fotomkopplare och en låda så sätter du ihop hela rasket på en timme. Knepigast är kanske att hitta den sexpoliga hankontakten någonstans.
Senast redigerad av inber den mån 24 apr 2017, 23:41, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av Eagle Hazze »

Vad är Peavey toppen för modell.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av Eagle Hazze »

Det väl vara denna typ av switch du letar efter. Den är sexpolig men jag vet inte vad din switch ska styra på toppen. Här har man namngett kontakten som en midikontakt. Jag antar att toppen inte har midi utan att man misstolkar bara kontaktens produktnamn DIN med felaktigt midi.
Den klassiska din kontakten som används till midiöverföringar har en annan placering av sina pinnar.
https://reverb.com/item/2317116-vintage ... midi-cable" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Peavey switchpedal 6 pin

Inlägg av BasBert »

http://nilza.net/mainpage/detail/peavey ... ng-diagram" onclick="window.open(this.href);return false; ? :hummflum:
eller massGooglat alt:
https://www.google.se/search?q=This+con ... +schematic" onclick="window.open(this.href);return false;

/BB

Har en Peavey Standard med 3 switchar, DIN-anslutning
Bild
för Peavey Automix - pedal
Skriv svar