Moodysounds

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Moodysounds

Inlägg av Foxbat »

Jag funderade ett tag över att skaffa mig ett par pedaler att leka med men vågade inte chansa eftersom jag aldrig använt några.
Nu, efter Örebro, har jag kommit tillbaka till de tankarna men har också kommit fram till nåt som kan passa mig.

Ett styck Hjärt Müller-pedal. Jag kom aldrig för att testa den själv på träffen men jag gillade ljudet från den mycket. Jag har aldrig testat/anväbt pedaler som boost/dist/fuzz/eller vad som helst. Den tillsammans med en stämpedal borde räcka åt lilla mig.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

Jag skall oxå beställa en sån så snart de finns tillgängliga! Hade för avsikt att testa distar nere på träffen......det blev inte av, men efter att ha snackat en del med Albin så kände jag att det skulle vara kul att bygga ihop en sån + ha möjlighet att modda lite efter egen smak. En kul grej och en snygg pedal! Jag ser fram emot att få löda ihop den! ....och testa den! :D
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Jag frågade honom bara om priset och tänkte inte på om man KUNDE köpa den :oops: Men det får nog bli en sån. För vad jag märkte av den var det stora variationer i ljudet. Och det gillar jag.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

Foxbat skrev:Jag frågade honom bara om priset och tänkte inte på om man KUNDE köpa den :oops: Men det får nog bli en sån. För vad jag märkte av den var det stora variationer i ljudet. Och det gillar jag.
Tror den var ngn vecka bort bara. Det var screentryckningen på pedalen som inte var riktigt klar.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Ah Kalas! Mitt "pedalbord" kommer inte bli det största men vem vill ha många pedaler?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Foxbat skrev:Ah Kalas! Mitt "pedalbord" kommer inte bli det största men vem vill ha många pedaler?
:vinkar:


Sunken vinkar också! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Strömförsörjningen då? Kopplas splitkabeln på 230-kontakten? http://www.stonecastle.se/productssimple1.html

edit: på powersupplydelen alltså?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Liten skrev:
Foxbat skrev:Ah Kalas! Mitt "pedalbord" kommer inte bli det största men vem vill ha många pedaler?
:vinkar:


Sunken vinkar också! :D
Haha. Jag väntade mig detta.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Foxbat skrev:
Liten skrev:
Foxbat skrev:Ah Kalas! Mitt "pedalbord" kommer inte bli det största men vem vill ha många pedaler?
:vinkar:


Sunken vinkar också! :D
Haha. Jag väntade mig detta.
Jag citerar Sunken:
-Man måste ha balla pedaler om man inte kan spela!

And right he is!
Förvånansvärt många som ansåg sig inte kunna spela när dom hörde hans akai! :mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Kan nån berätta om Hjärt Müller?!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Har länge funderat på att bygga, och jag är fruktansvärt sugen på att beställa jag också. 500 spänn är inte mycket pengar, och enligt Moody själv så var det ju inte svårt. Det räcker för att övertala mig =)

Gitarristen i bandet köpte en ekopedal och sket i screentrycket. Behöver jag säga att han heter Jonas? 8)

Bild
/Linus
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Punkster skrev:Har länge funderat på att bygga, och jag är fruktansvärt sugen på att beställa jag också. 500 spänn är inte mycket pengar, och enligt Moody själv så var det ju inte svårt. Det räcker för att övertala mig =)

Gitarristen i bandet köpte en ekopedal och sket i screentrycket. Behöver jag säga att han heter Jonas? 8)

Bild
Fantastiskt bra namn på sin egen EkO-pedal! Mycket roligt!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Foxbat skrev:Strömförsörjningen då? Kopplas splitkabeln på 230-kontakten? http://www.stonecastle.se/productssimple1.html

edit: på powersupplydelen alltså?
Mja, splitkabeln kopplas på den lilla 9V-pluggen som är kopplad på sekundärsidan av trafon. Primärsidan har 230V in och sekundärsidan ger 9V ut.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Ja det var så jag menade, tror jag. Alltså att splitkabeln åker på där nätsladden slutar. Tackar.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Nu är en beställd iaf. Kretskorten skulle komma till veckan. Julafton snart va? Det känns så iaf!
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har mailat Albin och frågat om han kan bygga en sånhär åt mig.

Bild

Fler som skulle kunna vara intresserade? Om det blir bra och priset inte är katastrofalt högt?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:Har mailat Albin och frågat om han kan bygga en sånhär åt mig.

Bild

Fler som skulle kunna vara intresserade? Om det blir bra och priset inte är katastrofalt högt?
Yes!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:Yes!
Räknade kallt med dig! ;)

Lyckas man lista ut hur man kan få Rampingen att funka bra.. så är ju detta applicerbart på tremolo, echo och vibes paddorna också!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Liten skrev:Lyckas man lista ut hur man kan få Rampingen att funka bra.. så är ju detta applicerbart på tremolo, echo och vibes paddorna också!
Jag måste erkänna att jag blir nyfiket intresserad, för en phaser borde man ju ha. Men, jag måste bara få veta en sak först: vad gör rampfunktionen? (d.v.s. med ljudet, vad den gör rent tekniskt har jag ingen chans att förstå ändå...)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

peter_s skrev:
Liten skrev:Lyckas man lista ut hur man kan få Rampingen att funka bra.. så är ju detta applicerbart på tremolo, echo och vibes paddorna också!
Jag måste erkänna att jag blir nyfiket intresserad, för en phaser borde man ju ha. Men, jag måste bara få veta en sak först: vad gör rampfunktionen? (d.v.s. med ljudet, vad den gör rent tekniskt har jag ingen chans att förstå ändå...)
"ramping" är värdet på hur fort effekten ökar/minskar mellan hastighet 1 och 2.. dvs är det hastigheten som man normalt sätt vrider speed-potten mellan min och max..

EDIT: Typisk leslie effekt mao..

Speed 1 är då det fasta "slow" värdet och Speed 2 är "fast" värdet.. Ramp är hastingeheten effekten tar på sig att ställa om sig mellan Speed1 och 2..

Onödigt? Kan tyckas.. men skillnaden att fippla med en pott för att få till en jysst "ramping" live eller trampa på en switch är för mig enorm..
Och jag använder inte effekter som inte funkar live.. (but maby thats jut me.. ;) )

EDIT: 6 och 12 är de 2 stages som jag upplever passar mig bäst.. vill man ha en Stage 4 phaser kan man köpa en MXR phase 90 eller någon av dess 1000 kloner istället... så tänkte jag iallafall..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Liten skrev:"ramping" är värdet på hur fort effekten ökar/minskar mellan hastighet 1 och 2.. dvs är det hastigheten som man normalt sätt vrider speed-potten mellan min och max..

Speed 1 är då det fasta "slow" värdet och Speed 2 är "fast" värdet.. Ramp är hastingeheten effekten tar på sig att ställa om sig mellan Speed1 och 2..

Onödigt? Kan tyckas.. men skillnaden att fippla med en pott för att få till en jysst "ramping" live eller trampa på en switch är för mig enorm..
Och jag använder inte effekter som inte funkar live.. (but maby thats jut me.. ;) ).
Ah! Tack för förklaringen. Ramp låter onekligen som en användbar funktion. Skulle vara perfekt att ha på en tremolopedal dessutom...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

peter_s skrev:
Liten skrev:"ramping" är värdet på hur fort effekten ökar/minskar mellan hastighet 1 och 2.. dvs är det hastigheten som man normalt sätt vrider speed-potten mellan min och max..

Speed 1 är då det fasta "slow" värdet och Speed 2 är "fast" värdet.. Ramp är hastingeheten effekten tar på sig att ställa om sig mellan Speed1 och 2..

Onödigt? Kan tyckas.. men skillnaden att fippla med en pott för att få till en jysst "ramping" live eller trampa på en switch är för mig enorm..
Och jag använder inte effekter som inte funkar live.. (but maby thats jut me.. ;) ).
Ah! Tack för förklaringen. Ramp låter onekligen som en användbar funktion. Skulle vara perfekt att ha på en tremolopedal dessutom...
Precis det jag föreslagit.. kopia på denna men utan stages-switchen.
Implementerbart även på hans Vibes koncept..

Ska köpa en Booster, ev en fuzz.. om den går att få med ställbart register .. alt riktigt basig.. och så en phaser.. han hade byggt en redan.. så förhoppningsvis kan vi labba lite.. :)

Får se vad han svarar...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ah. Toksmart grej. Me wants.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm han borde kolla in woolly schemat (hur korrekt det nu är) jag la upp
Måste snacka med karln.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Alternativet är en rocker-pedal.. att bygga effekterna så att Speed alltid styrs av en wah/vol padda..
Om man fick tag i en beggad billig EB-volym pedal så kanske man kunde ha en separat box med Phaser och Tremolo i.. som bådas speed styrdes av potten i Vol-paddan.. :hmm: .. låter ju till och med görbart.. :P
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar