Vilken ordning?

Prata om effekter och pedaler
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Vilken ordning?

Inlägg av Hellbum »

Vilken ordning skulle ni sätta dessa? Har ju plats över så har ni förslag på nåt kul man kan slänga in så shoot :)

Bild
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Vilken ordning?

Inlägg av 41HZ »

Sub-Verellen-meatball-chorus-retro. Eller om du föredrar comp först så? Annars hade jag (tror jag) testat så.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Vilken ordning?

Inlägg av 41HZ »

En samling rejält tunga pedaler förresten :)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilken ordning?

Inlägg av Roger Hedin »

Absolut Meatball först! Envelope ska ha den första platsen innan kompressor och allt annat. Oktav efter kompressor skulle vara mitt val. Phaser efter detta. Overdrive skulle jag sätta innan oktavpedalen. M.a.o: Envelope- /OD-komp-oktav/komp-OD-oktav/ -phaser. Dock är allt en fråga om smak. Men: envelope först så den får din dynamik att reagera på...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Vilken ordning?

Inlägg av HirYoshima »

Roger Hedin skrev:Absolut Meatball först! Envelope ska ha den första platsen innan kompressor och allt annat. Oktav efter kompressor skulle vara mitt val. Phaser efter detta. Overdrive skulle jag sätta innan oktavpedalen. M.a.o: Envelope- /OD-komp-oktav/komp-OD-oktav/ -phaser. Dock är allt en fråga om smak. Men: envelope först så den får din dynamik att reagera på...
Precis så tänker jag också.. då reagerar envelope korrekt på anslag, men outputten blir korrigerad av kompressorn. Oktavtrampan brukar väl vilja ha en ganska ren signal för att trigga ordentligt, så beroende på hur bra du tycker den triggar kan OD behöva vara efter den. Phaser(och andra tids-effekter) sist iaf.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Vilken ordning?

Inlägg av Simon »

Personligen hade jag nog inte vågat sätta en så stygg fuzz och oktav innan en så dyrbar kompressor, men det kanske inte är så farligt. Hade nog satt kompressorn först och försökt få till en lösning då man kan blenda den rena line-signalen från kompressor/DI med resten av kedjan som går till stärk (uppmickning/DI) i live/studio-sammanhang i alla fall, alltså en ren signal och en skitig signal. Envelope filter, fuzz och oktav gör sig bra tidigt i kedjan har jag hört, så det går väl att experimentera med vad som låter bäst för den musik du spelar (tänker nog envelope->fuzz->oktav i det här fallet), phaser sist antar jag. Kan annars tycka om att ha kompressor sist för att kontrollera envelope/oscillerande delay/stora volymskillnader osv.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Vilken ordning?

Inlägg av HirYoshima »

Simon skrev:Personligen hade jag nog inte vågat sätta en så stygg fuzz och oktav innan en så dyrbar kompressor, men det kanske inte är så farligt. Hade nog satt kompressorn först och försökt få till en lösning då man kan blenda den rena line-signalen från kompressor/DI med resten av kedjan som går till stärk (uppmickning/DI) i live/studio-sammanhang i alla fall, alltså en ren signal och en skitig signal. Envelope filter, fuzz och oktav gör sig bra tidigt i kedjan har jag hört, så det går väl att experimentera med vad som låter bäst för den musik du spelar (tänker nog envelope->fuzz->oktav i det här fallet), phaser sist antar jag. Kan annars tycka om att ha kompressor sist för att kontrollera envelope/oscillerande delay/stora volymskillnader osv.
Menar du att kompressorn kan gå sönder av för stark insignal? Det har jag aldrig ens reflekterat över när det gäller pedaler.. Blir det blockkurva av fuzzen så kan det väl inte bli värre?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Vilken ordning?

Inlägg av Simon »

HirYoshima skrev:
Simon skrev:Personligen hade jag nog inte vågat sätta en så stygg fuzz och oktav innan en så dyrbar kompressor, men det kanske inte är så farligt. Hade nog satt kompressorn först och försökt få till en lösning då man kan blenda den rena line-signalen från kompressor/DI med resten av kedjan som går till stärk (uppmickning/DI) i live/studio-sammanhang i alla fall, alltså en ren signal och en skitig signal. Envelope filter, fuzz och oktav gör sig bra tidigt i kedjan har jag hört, så det går väl att experimentera med vad som låter bäst för den musik du spelar (tänker nog envelope->fuzz->oktav i det här fallet), phaser sist antar jag. Kan annars tycka om att ha kompressor sist för att kontrollera envelope/oscillerande delay/stora volymskillnader osv.
Menar du att kompressorn kan gå sönder av för stark insignal? Det har jag aldrig ens reflekterat över när det gäller pedaler.. Blir det blockkurva av fuzzen så kan det väl inte bli värre?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Menar bara att jag personligen inte vågat riskera det, för jag har ingen aning, plus att jag tänker att det skulle kunna vara nice att blenda en ren och skitig signal. Men sätt kompressorn sist annars, funkar säkert bra.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Vilken ordning?

Inlägg av Tarzan08 »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=4&t=42230" onclick="window.open(this.href);return false;

Massor av vettig läsning i ämnet. "Pedaler ur ett vetenskapligt perspektiv"
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Skriv svar