Spela samplingar live

Prata om effekter och pedaler
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ahab skrev:
Tycker inte jag har så stora krav egentligen. Bara att jag har andra krav än vad som finns i dom grejerna som tillverkas.
Jag menade bara att jag anade det klassiska dilemmat; att vilja ha nåt dyrt men betala för nåt billigt. Vi har alla varit där.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

dereborn skrev:Jag menade bara att jag anade det klassiska dilemmat; att vilja ha nåt dyrt men betala för nåt billigt. Vi har alla varit där.
Absolut. Jag har tom ägt en Squier :?

Grejen med denna historian är som jag ser det att dom apparater som finns har en massa funktioner jag inte letar efter (och kostar därefter) och det som jag letar efter gör dom lite halvdant.

Lutar åt en JamMan nu.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Ahab skrev:Jag har tom ägt en Squier :?
ja, visst är det förjävligt.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Jag är ganska övertygad om att det var just en sådan där min kära trumslagare kom dragandes med på repet igår.
Fantastisk liten sak, den där.
Helt plötsligt kunde vi spela den där helt intetsägande Brittiska alternativelektropopen med cheesy electrotrummor vi alltid drömt om.

Kan nog bli riktigt användbar när man matat CompactFlash-korten med lite vettiga samplingar.

Det kan dock vara värt att notera att den just bara använder CompactFlash. :?
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Re: Spela samplingar live

Inlägg av Heyman »

Ahab skrev:Vi har snackat i bandet om att skaffa en apparat som kan spela upp samplinger mellan låtar. Vi vill undvika jobbig tystnad när trummisen ska justera stativ o gitarrister ska stämma och basisten ska dricka öl.

Helst ska den kunna spela upp 10 olika snuttar på kanske max 1 min var, och styras med fotpedal. Det bästa vi har hittat är Boss RC-2 men då måste man er på golvet och pilla för att välja sampling.
http://www.bossus.com/gear/productdetai ... arentId=95

Verkar inte riktigt vara helt ultimat för de vi tänkt, men det måste väl finnas fler som tänkt som vi? eller har alla medsig egen ljudkille som kan dj:a mellan låtarna?
Jag har önskemål om precis samma pryl och den behöver inte kunna mycket. Typ en fotstyrd MP3-spelare. Borde ju vara billig som attan egentligen. Det behöver inte alls vara vidare hightech för min del bara en möjlighet att kunna spela upp samplingar som ligger på nån form av minnesmedia. skulle funka med en portabel CDspelare bara man kan styra den med fotpedal.
Jag vet inte om
http://www.thomann.de/se/digitech_jamman_looper.htm
skulle kunna funka...

Det kanske blir till att mecka sönder dotterns gamla MP3-spelare och se vad man kan göra med den :)
Skriv svar