Loadbox/cabsim/DI

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dana Strum
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 20:31
Ort: Stockholm

Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Dana Strum »

Hej!
Är den lyckliga ägaren till en 70-tals Ampeg SVT som jag kör genom en Ampeg 810.
Problemet är att det inte finns någon Line-utgång. Har märkt att FOH-teknikerna blir purkna när man vill micka. Dessutom är jag inte så pigg på att Line:a, då jag tycker lådan är en viktig del av ljudet. Vill ju att det är ”mitt” sound som hörs i PA:t.
Har därför börjat kolla på loadbox/högtalarsimulator. 2 Note verkar ha bra grejor, men de är på 8 Ohm (och stärkaren vill ju ha 4 Ohm).

Några rekommendationer eller tankar?
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Roger Hedin »

Hallå!
Kolla in den här gamla godingen! Förutom att den är en fantastisk Preamp/DI så kan du även koppla på den EFTER en högtalare. OBS! Det är INTE en load box; den kräver en låda...
http://www.avalondesign.com/pdfs/hr_avalonLit_U5.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen ser den ju mäktig ut när den står ovanpå vilken stärkare som helst, om nu det spelar någon roll... :mrgreen:
Bild

Jag hade en; det är väl en av de få saker jag ångrat at jag sålt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Dana Strum
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 20:31
Ort: Stockholm

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Dana Strum »

Wow! Ska definitivt kika efter den...
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
Användarvisningsbild
Dana Strum
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 20:31
Ort: Stockholm

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Dana Strum »

Har lagt en beställning på en Two Notes Torpedo Captor. Den fanns i 4-Ohms variant. Blir spännande att se om den gör jobbet.
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Roger Hedin »

Dana Strum skrev:Har lagt en beställning på en Two Notes Torpedo Captor. Den fanns i 4-Ohms variant. Blir spännande att se om den gör jobbet.
Den har en begränsning på 100 Watt, vilket gör att en SVT kan köra sönder den (och sig) om du använder den som load box enbart. Hur den funkar "daisy chained" hittade jag ingen info om, fast jag letade inte så noga... :wink:

UPDATE: I manualen står det 100 W RMS max, dvs. inte lämplig för en SVT.
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Grundström »

Här har du svaret:

http://www.radialeng.com/product/jdx-48/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grym grej. Har en själv. Fast man måste ju alltid köra med låda inkopplad förstås.
//Emil
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Grundström »

Ojdå, du hade redan beställt något annat

Ooops
//Emil
Användarvisningsbild
Dana Strum
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 20:31
Ort: Stockholm

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Dana Strum »

Roger Hedin skrev:
Dana Strum skrev:Har lagt en beställning på en Two Notes Torpedo Captor. Den fanns i 4-Ohms variant. Blir spännande att se om den gör jobbet.
Den har en begränsning på 100 Watt, vilket gör att en SVT kan köra sönder den (och sig) om du använder den som load box enbart. Hur den funkar "daisy chained" hittade jag ingen info om, fast jag letade inte så noga... :wink:

UPDATE: I manualen står det 100 W RMS max, dvs. inte lämplig för en SVT.
Bild
Jo, har läst det. Tydligen ska det funka om man inte gasar på för mycket. Min tanke är inte att vrida ur toppen (använder en Fulltone Bassdrive för att få till disten), Jag vill helt enkelt få till ett alternativ till att micka som låter bra. Håll tummarna att den räcker till.
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
Användarvisningsbild
Dana Strum
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 20:31
Ort: Stockholm

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Dana Strum »

Grundström skrev:Här har du svaret:

http://www.radialeng.com/product/jdx-48/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grym grej. Har en själv. Fast man måste ju alltid köra med låda inkopplad förstås.
Tack för tipset! Kör du den med en SVT, eller använder du någon annan topp? Låda kommer jag alltid att ha inkopplad.
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
Användarvisningsbild
Dana Strum
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 20:31
Ort: Stockholm

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Dana Strum »

Grundström skrev:Ojdå, du hade redan beställt något annat

Ooops
Fan! Det är ju en sån här jag borde beställt. Den verkar ju klara både 4 Ohm och 300W. Låter den bra?
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Grundström »

Dana Strum skrev:
Grundström skrev:Ojdå, du hade redan beställt något annat

Ooops
Fan! Det är ju en sån här jag borde beställt. Den verkar ju klara både 4 Ohm och 300W. Låter den bra?
Låter hur bra som helst. Har använt den till en V4. "Bästa basljudet någonsin" fick jag höra av en rutinerad ljudtekniker. :tummenupp:
//Emil
Användarvisningsbild
Dana Strum
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 20:31
Ort: Stockholm

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Dana Strum »

Grundström skrev:
Dana Strum skrev:
Grundström skrev:Ojdå, du hade redan beställt något annat

Ooops
Fan! Det är ju en sån här jag borde beställt. Den verkar ju klara både 4 Ohm och 300W. Låter den bra?
Låter hur bra som helst. Har använt den till en V4. "Bästa basljudet någonsin" fick jag höra av en rutinerad ljudtekniker. :tummenupp:
Avbeställde min Two Note och beställde en JDX 48 istället. Blir spännande...
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Roger Hedin »

Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Grundström »

Hoppas du blir nöjd nu då, när jag hausat upp den så väldigt ;-)
//Emil
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av gthyni »

Tycker ni inte man behöver cabsim-filter om man kör distat?
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Grundström »

gthyni skrev:Tycker ni inte man behöver cabsim-filter om man kör distat?
Jo verkligen och jdx-48 har det. :nickar:
//Emil
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av gthyni »

Grundström skrev:
gthyni skrev:Tycker ni inte man behöver cabsim-filter om man kör distat?
Jo verkligen och jdx-48 har det. :nickar:
OK; det var mer än jag visste. Får kolla mer.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Grundström »

Deras Passiva JDI kan också användas på högtalarsignal. Skulle skriva att den saknar cab sim, men när jag kollade hade den faktiskt det också. Kanske är någon ny feature...
//Emil
Användarvisningsbild
Nesse
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 10:54

Re: Loadbox/cabsim/DI

Inlägg av Nesse »

Dana Strum skrev:Hej!
Är den lyckliga ägaren till en 70-tals Ampeg SVT som jag kör genom en Ampeg 810.
Problemet är att det inte finns någon Line-utgång. Har märkt att FOH-teknikerna blir purkna när man vill micka. Dessutom är jag inte så pigg på att Line:a, då jag tycker lådan är en viktig del av ljudet. Vill ju att det är ”mitt” sound som hörs i PA:t.
Har därför börjat kolla på loadbox/högtalarsimulator. 2 Note verkar ha bra grejor, men de är på 8 Ohm (och stärkaren vill ju ha 4 Ohm).

Några rekommendationer eller tankar?
Jag kör en H&K Red Box Pro från min gamla Audex med mycket gott resultat.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Skriv svar