Den perfekta disten?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Den perfekta disten?

Inlägg av FreCKo »

Jag är på jakt efter en basoverdrive som låter lite som en Ampeg med allt på max and THEN some! Om man ska snacka band och låtar så säger jag Pantera - Uplift... I mitten är det en "playoff" mellan gitarr och bas, basen har wah och dist och det är DET ljudet jag är ute efter! Rex Brown i Pantera använde bara en Ampeg SVT IV-topp, inga distpedaler, så jag försöker hitta en pedal som kan låta som en självdistad Ampeg eller gammal Fender Bassman... Jag är inte ute efter en FUZZ eller distortion-pedal utan mer en overdrive... Vill jag ha Fuzz så skaffar jag en fuzz-pedal :wink:

Jag har suttit och kollat lite på baseffekter och gitarreffekter och dom jag verkligen gillade var:

Ampeg Scrambler
En distpedal från Ampeg! Hoppas att den låter som en också...
Ashdown Drive Plus
Är inte säker på den här, men förhoppningsvis kan den kanske göra något vettigt...
EBS Multidrive
Jag vet inte hur mycket mellanregister den pedalen har, men många verkar gilla den och jag har för mig att den har ganska lite dist som jag ibland är ute efter... Den har dessutom ingen tonkontroll så den borde ju "bara" dista?
Electro-Harmonix Metal Muff
Den har en ratt för mellanregister, den har boost... Frågan är hur den funkar för bas och hur lite dist man kan få ut med den.
Fulltone Bassdrive
På beskrivningen låter den som det jag är ute efter, men hur låter den i verkliga livet?
Proco Rat
Aldrig provat en, men den ska tydligen funka kalas för bas?
T-rex Bassjuice
Samma som med Fulltonen, ljudklippen gjorde att jag tvekade dock...
Zoom Hyperlead Mellanregisterkontroll här med, men den är för gitarr och den KAN ha för mycket dist.

Jag tänkte dra mig till Jam imorgon och testa, kan komma med några recensioner imorgon... Men ni får gärna ge mig tips och idéer om basdistar!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

SansAmp GT2.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

JunJun skrev:Den absolut bästa dist/overdrive pedalen som jag vet är Stinkfoot's modd på en Boss SD-1.
Väldigt naturtroget och mulligt ljud, tar i princip ingen ton alls, ger bara en fläskig köttdist.
Om de är så att du vill prova så har jag en, såg att du bodde i stockholm så??

Annars så är det inte så många distar som håller måttet tycker jag. Fulltone's Bassdrive är grym men inte 3000 kr grym.

Har du provat EBS ValveDrive??

Annars så får du väl skaffa en feeet rörtopp och en högtalardämp. :)
En stinkfoot SD-1'a? Hum... Kan vara något att kolla in... Satt och funderade lite på om den där EBS Multidrive kan vara rätt val för mig, den har ju liksom så få kontroller att man inte kan ändra tonen utan bara lägga till volym och dist, har jag rätt?

Njae alltså, om jag hittar rätt distpedal är jag villig att betala 3000Kr för den... Fast isf får jag vänta tills jag har råd :lol: Får kolla efter begagnade eller försöka få ett sjysst pris från slagverket...

EBS Valvedrive? Faktiskt inte, tror du att den skulle vara något?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Re: Den perfekta disten?

Inlägg av 213 »

FreCKo skrev:Rex Brown i Pantera använde bara en Ampeg SVT IV-topp, inga distpedaler
Mnja, det där stämmer inte helt. Rex hade en Rocktron VooDoo-(gitarr)preamp före SVT-IV:an som han med stor sannolikhet använde till att överstyra ljudet med + att han före den även hade en Morley baswahwah som även den hjälper till att styra över ljudet ganska ordentligt när man trampar den i botten.

Det är svårt med bra distar till bas. Min känsla är att disten ofta känns "separerad" från basljudet och allting blir kallt och surrigt istället för så där mumsigt kletigt som man vill ha det. Som du beskriver ditt "idealljud" så tror jag mest på att köpa någon gammal distpedal typ Boss DS-1 eller OD-1 och sedan experimentera lite med att flytta delningsfrekvensen en bit nedåt för att se om du hittar något du gillar. Kopplingsschema kan man hitta på nätet och komponenterna är löjligt billiga. Friskt kopplat, hälften brunnet vet du. ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ibanez Ts-9
Tubescreamer.
Testa en så´n när du ändå är igång.
Den klipper ganska mycket botten, men det har du ju möjlighet att dra till lite extra med mesan se´n...

Såg inte EBS Valvedrive på din lista, den läre väl låta roligare än multidrive?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Jag har haft X antal dist pedaler.
Bla: Sansamp bassdrive, Tubescreamer, BOSS pedaler till en förbannelse, Fulltone bassdrive, Guytone och mycke mer.

Tubescreamern låter bra som fanken men den plockar bort bottnen i ljudet. Så ska man ha en Tubescreamer så får du fram på stärkaren o +:a bas direkt när du slänger på disten. FUNKAR INTE LIVE alltså.

Sansamp bassdrive: Ja de har du ju testat själv eftersom ja köpte din. Låter väl OK, men lite VASS i mitt tycke.

BOSS pedaler då: Dom vanliga Bass Overdrive pedalerna låter som symaskiner i mina öron.. Fruktansvärt.
Jag testade dock en BOSS Metal Zone pedal för x antal år sen. Jo visst värsta PISS gitarr disten. Men faktum e att till basen så lät den helt ok. Den har ju både bas och diskant ratt samt gain och volym så man kunde få till ett bra dist ljud med den faktiskt..

MEN UTANTVEKAN SÅ ÄR FULLTONE BASSDRIVE den helt KLART bästa basdisten på marknade i mina öron.
Nu har ja ju inte testat alla dessa "konstigare" boutique pedaler men bland "standard" pedalerna så är FULLTONE oslagbar..

Det kostar om det smakar dock... :lol:
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jag är tokanti mot pedaler och därigenom hemskt kräsen men av dom jag testat så vill jag hålla Björn Juhls BlueberryBassOD till min absoluta favorit tätt följd av Fulltone, Stinkfoots SD-1:a och T-rex Bassjuice.
BBBOD har ALLT punkt! Låter allt från lite bummel till tokdist modell Lemmy :) Med BBBOD kan du lätt få det å låta som en Ampeg som går på för full maskin! Fulltonen och T-rexen låter bra men det är nått dom gör med ljudet som jag inte gillar? vet ej vad? T-rex låter väl mera Brittisk dvs. skarpare dist men har då en blendfunktion som man kan mixa in med originalsignalen fast det gillade jag inte heller:lol:
Vill man då inte kosta ut en förmögenhet så köper du en beggad Boss SD-1:a å låter Stinkfoot modda den, för pengarna så är den oslagbar!
Min personliga åsikt är att du måste ha en bra förstärkare i slutet av signalen annars låter den bästa OD'n bara skit iallafall!

Men som sagt har å kommer väl förmodligen aldrig komma överens med pedaler annat än gas, broms och koppling :lol:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Har ni dragit igång den här tråden nu igen? :lol:

Hur som helst: Jag tror att jag bestämt mig. Basisten i bandet vi delar replokal med köpte en T-rex Bassjuice som jag provat och den var fan riktigt grym! Vart mäktigt imponerad... Ska prova den med Mesan på Söndag och se hur det låter, för om den låter lika bra som med hans Ashdown-stärkare så köper jag nog en :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men varför ska du ens behöva en distpedal när du har mesan??

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Men varför ska du ens behöva en distpedal när du har mesan??
Enkelt: försök att dista ett 500w monster :lol: Nä men för att variera mig lite så tänkte jag ha dist på något parti här och var... Lite för att fylla ut under gitarrsolon (vi har bara en gitarrist), och även fast mesan KOMMER fylla ut så gillar jag lite sådär fisdist på bas (fisdist är en BRA sak :wink: ), och det kommer fan krävas många meters avstånd för att få mesan att dista.

+ att T-rex'en har en boost-funktion, jättekul att ha om man vill sparka igång MASSA dist! :D jag gillar enkelhet, så få pedaler som möjligt som kan göra så många saker som möjligt...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Då är ju svaret enkelt.
Köp en Zoom 506 eller vad de heter, eller slå på stort och köp en Baspod...
Där har du massor med ljud - "på en pytteliten bostadsyta...."

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Då är ju svaret enkelt.
Köp en Zoom 506 eller vad de heter, eller slå på stort och köp en Baspod...
Där har du massor med ljud - "på en pytteliten bostadsyta...."
Hum, där sa du något, men jag är inte säker på om jag ska skaffa massa förstärkarsimulatorer och sånt... Har gärna ett sjysst pedalbord bestånde av en dist, en wah, en stämapparat och kanske någon modulationseffekt istället, fast det är ju en bra bit innan jag kommer dit :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jag ska fanimej testa EHX English Muff'n få se om jag tycker om den, men gissningsvis nä :lol: Nåja vi får väl se? Tur man har Orangen den bryter upp rätt tidigt å låter gottgottigottgott 8)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag ska ärligt säga att jag var lite ironisk frecko.
Tycker det är synd att du ska köpa en sån stor fin topp och besudla ljudet med fake-rörljud.
Köp INTE någon Zoom eller pod... visst, kan vara kul att sitta hemma och leka med, men ska man ha någon multieffektpedal whatsoever så tycker jag man ska satsa på en ordentlig, inget wannabe, även om många säkert är nöjda med sina poddar och gud vet vad...


Dereborn:
Låt honom inte köpa toppen, ser du vad han ska göra med den? Han kunde lika gärna... köpa en Trace! MUAHAHAHA!!! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Jag ska ärligt säga att jag var lite ironisk frecko.
Tycker det är synd att du ska köpa en sån stor fin topp och besudla ljudet med fake-rörljud.
Köp INTE någon Zoom eller pod... visst, kan vara kul att sitta hemma och leka med, men ska man ha någon multieffektpedal whatsoever så tycker jag man ska satsa på en ordentlig, inget wannabe, även om många säkert är nöjda med sina poddar och gud vet vad...


Dereborn:
Låt honom inte köpa toppen, ser du vad han ska göra med den? Han kunde lika gärna... köpa en Trace! MUAHAHAHA!!! :D
Jag har lite svårt att uppfatta ironi på internet :wink: Sen så ville jag inte vara oförskämd och fråga hur sned du egentligen var som föreslog dom två :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hehehe!
Jag är ganska skruvad, men inte så skruvad så att jag har något överflöd av superlativ när det gäller de båda nämnda pedalerna.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Hehehe!
Jag är ganska skruvad, men inte så skruvad så att jag har något överflöd av superlativ när det gäller de båda nämnda pedalerna.... :D
Jag har iofs hört folk få bra resultat ur POD's... Men det krävs fan för mycket skruvande för att få dom ljuden, inget för mig :shock: Det enda roliga jag fått fram ur en POD är ett ljud som lät som hjärtslag... Jätteanvändbart :roll:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

försök att dista ett 500w monster Laughing Nä men för att variera mig lite så tänkte jag ha dist på något parti här och var... Lite för att fylla ut under gitarrsolon (vi har bara en gitarrist), och även fast mesan KOMMER fylla ut så gillar jag lite sådär fisdist på bas (fisdist är en BRA sak Wink ), och det kommer fan krävas många meters avstånd för att få mesan att dista.
Var längesedan jag spelade i en sådan Mesa och distade då heller inte på, men nog har den väl masterkontroll? Då är det ju bara att dista försteget ordentligt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Danne skrev:
Var längesedan jag spelade i en sådan Mesa och distade då heller inte på, men nog har den väl masterkontroll? Då är det ju bara att dista försteget ordentligt.

Precis...!
Och försteget har enligt säkra källor 2 kanaler som är valbara med hjälp av footswitch... Voila, rent/distat ljud i en handvändning.

Kan dista min 700W hartke, det låter inte snyggt, men det går... :D
(Nu ska man inte jämföra 700 Hartke W m 500 Rör-mesa, men jag lovar, hartken spelar bra högt den med...)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:
Danne skrev:
Var längesedan jag spelade i en sådan Mesa och distade då heller inte på, men nog har den väl masterkontroll? Då är det ju bara att dista försteget ordentligt.

Precis...!
Och försteget har enligt säkra källor 2 kanaler som är valbara med hjälp av footswitch... Voila, rent/distat ljud i en handvändning.

Kan dista min 700W hartke, det låter inte snyggt, men det går... :D
(Nu ska man inte jämföra 700 Hartke W m 500 Rör-mesa, men jag lovar, hartken spelar bra högt den med...)
...jag kanske ska sluta uttala mig innan jag läst på och provat den ordentligt :oops: Får prova mig fram i helgen och se vad jag kan hitta... Hoppas att jag kan få den att dista även fast vi inte får spela så högt i repan :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vad ska du med en 400+ till om du inte får spela högt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

blackparkas skrev:Vad ska du med en 400+ till om du inte får spela högt?
Kanske han blir utsläppt ur repan nån gång i framtiden? :roll:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Aha! Du menar så!?

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Vad ska du med en 400+ till om du inte får spela högt?
Spela på, och sen när bandet tröttnat på att jag låter mycket mer än dom: hitta nytt band :twisted:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Kanske det skulle funka med något rackmoterat rörförsteg som är totalt ute och billigt.Då går det fint att dista på, fixa med ljudet och byta mellan rent o dist med en A/B box eller köra parallellt.2 förstärkare är den dyra men fräna lösningen att få bra dist.smaken är ju så olika....
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Skriv svar