Den perfekta disten?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Nja det finns större, Ericsson köper inte mycket av Elfa.
Men det är den största som vanligt folk kan handla hos. Numer är butikerna riktigt bra, Elfa har lärt sig av Claes Ohlsson
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmm...skulle skrivit "handlare" eller "butik" i stället för leverantör, men jag kom inte på nåt bra ord just då :(

Kändes fel när jag skrev det...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Hey FreCKo.. Haru testat en power soak. En magisk manick som man kopplar mellan stärkaren och lådan. Den fungerar som så att signalen till högtalarna dras ner så att man kan vistas i samma rum när man spelar med slutstegsdist. (Som är den bästa disten f ö..) Den kallas lite olika beroende på vilket fabrikat det är. Gitarristerna kallar den för power soak. Jag testade våran gitarrists och jag hamnade i himmelriket direkt..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

funkys**t skrev:Hey FreCKo.. Haru testat en power soak. En magisk manick som man kopplar mellan stärkaren och lådan. Den fungerar som så att signalen till högtalarna dras ner så att man kan vistas i samma rum när man spelar med slutstegsdist. (Som är den bästa disten f ö..) Den kallas lite olika beroende på vilket fabrikat det är. Gitarristerna kallar den för power soak. Jag testade våran gitarrists och jag hamnade i himmelriket direkt..
Grejen är väl att hitta en som tål 500 watt........
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Watt å watt.. Den mäts i decibel. Dvs 200 w är 3dB starkare än 100 w. 400 w är 3 dB starkare än 200 osv. Du får ner volymen rejält oavsett hur mycke watt du har....
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

funkys**t skrev:Hey FreCKo.. Haru testat en power soak. En magisk manick som man kopplar mellan stärkaren och lådan. Den fungerar som så att signalen till högtalarna dras ner så att man kan vistas i samma rum när man spelar med slutstegsdist. (Som är den bästa disten f ö..) Den kallas lite olika beroende på vilket fabrikat det är. Gitarristerna kallar den för power soak. Jag testade våran gitarrists och jag hamnade i himmelriket direkt..
Hum... Det var ingen dålig idé! Problemet blir ju att jag vill ha ett riktigt fett basljud som är totalrent, för att sen när man sparkar igång en pedal få en riktigt kraftig förstärkardist... Frågan är hur jag ska lösa det problemet, för isf behöver jag dels switcha mellan input 1 och 2 och dels kunna sätta på och av power soaken... :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

FreCKo skrev:
funkys**t skrev:Hey FreCKo.. Haru testat en power soak. En magisk manick som man kopplar mellan stärkaren och lådan. Den fungerar som så att signalen till högtalarna dras ner så att man kan vistas i samma rum när man spelar med slutstegsdist. (Som är den bästa disten f ö..) Den kallas lite olika beroende på vilket fabrikat det är. Gitarristerna kallar den för power soak. Jag testade våran gitarrists och jag hamnade i himmelriket direkt..
Hum... Det var ingen dålig idé! Problemet blir ju att jag vill ha ett riktigt fett basljud som är totalrent, för att sen när man sparkar igång en pedal få en riktigt kraftig förstärkardist... Frågan är hur jag ska lösa det problemet, för isf behöver jag dels switcha mellan input 1 och 2 och dels kunna sätta på och av power soaken... :?
Ja då blir det andra bullar.. Ska du växla mellan rent å distat är det nog pedal som gäller. Jag gillar ju å ha dist hela tiden å sen anpassa finliret till låten, men det beror ju oxå på hur stor skillnad låtens karaktär är. Vad är det för typ av sound du är ute efter..? Är det typ Mike Watts..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

funkys**t skrev:Ja då blir det andra bullar.. Ska du växla mellan rent å distat är det nog pedal som gäller. Jag gillar ju å ha dist hela tiden å sen anpassa finliret till låten, men det beror ju oxå på hur stor skillnad låtens karaktär är. Vad är det för typ av sound du är ute efter..? Är det typ Mike Watts..?
Mike watts? Aldrig hört hans ljud faktiskt... Men det ljudet jag är ute efter... Hum... Tänk dig Pantera på Reinventing the steel-plattan, typ låten Uplift i mitten när basisten och gitarristen kör en liten duell.

Annars så kan man säga: en gammal ampeg/fender bassman på max... Jag får fram ett riktigt sjysst sånt ljud ur mesan som låter BÄTTRE, mer punch och klarhet, men det blir ju HÖGT... :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Pass upp med power soak! Har man otur så äter den slutrör med en glupande aptit.

MESAn har 12st... inte gratis.

Frecko: Köp nån rackmonterad preamp MED RÖR I! Gitarr eller basmodell spelar mindre roll. Marshall, MESA m.fl. gör såna. Sen tjackar du en A/B switch-pedal och drar A till input 1 på MESAn, och B till preampen och vidare till input 2 på Mrs MESA.

Då kan du dels skapa rördist i preampen, samt spetta på outputvolymen på den, så du får dist i förstegsrören på MESAN!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmmm......Dereborns idé låter ju som en maffig distdröm :)

Kolla blocket, finns ett par MESA-preamps där och nån ADA, Sansamp, MArshall m fl.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Pass upp med power soak! Har man otur så äter den slutrör med en glupande aptit.

MESAn har 12st... inte gratis.

Frecko: Köp nån rackmonterad preamp MED RÖR I! Gitarr eller basmodell spelar mindre roll. Marshall, MESA m.fl. gör såna. Sen tjackar du en A/B switch-pedal och drar A till input 1 på MESAn, och B till preampen och vidare till input 2 på Mrs MESA.

Då kan du dels skapa rördist i preampen, samt spetta på outputvolymen på den, så du får dist i förstegsrören på MESAN!
Det har vart lite av min plan också :D Ska det vara dist som inte förstärkaren genererar så får det bli ett till försteg, något från Ampeg tror jag isf...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Klart du ska ha ett Mesa till en Mesa :), blir ju snyggare i racket med;

http://www.blocket.se/vi/11097473.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/11046703.htm?ca=2_s

...kanske man kan koppla i eff.loopen och "blenda in" ren signal på nåt vis om man skulle tappa botten (fast det är kanske inte så troligt...)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

så nu har jag faktiskt 3 olika distar...
-juggernaut
-bass juice
-ibanez pd7..

kortfattat:

juggernauten är en DIIIIST! och låter asfränt..
bassjuicen låter som den ska men faktiskt tycker jag att den stjäl ljud..
ibanez pd7an tappar aldrig botten.. och tro det eller ej

men nu ser min signalkedja ut så här:

-korg dt10 tuner
-t-rex squeezer kompressor
-t-rex bass juice(overdrive)
-proco juggernaut (dist)
-ibanez pd7 (dist/overdrive.. men inställt på clean bara för att feta till ljudet)

så det har slutat med att squeezern och pd7an nästan alltid är på.. oväntat men vi får se hur det blir när jag kör igenom orangen nästa gång istället..
marshallen har ju en tröttare karaktär.. plus att jag körde med thunderbirden..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Klart du ska ha ett Mesa till en Mesa :), blir ju snyggare i racket med;

http://www.blocket.se/vi/11097473.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/11046703.htm?ca=2_s

...kanske man kan koppla i eff.loopen och "blenda in" ren signal på nåt vis om man skulle tappa botten (fast det är kanske inte så troligt...)
Den där Formula preampen såg iofs riktigt mysig ut! det jag sitter och funderar på lite är om man kanske kan fixa en A/B/Y-pedal istället så att man kan slå igång två signaler samtidigt... Isf kan man ju köra en signal rakt in i input 1, medan den andra först genom en preamp och sen in i input 2... Frågan är om det går att använda båda samtidigt dock :? Men isf skulle jag ju bibehålla bottnen samtidigt som jag kan fisa på riktigt ordentligt med dist, och att den dessutom hade tre olika ljud (rent, overdrive och dist) gör ju inte saken sämre... Då kan man ju låta preampen bara arbeta i dom högre registrerna oavsett om man har rent eller distat ljud medan förstärkaren "ensam" får ta hand om bottnen...

Nu vart det helt plötsligt lite komplicerat :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Dessutom får du ett helsikkes stiligt rack :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Dessutom får du ett helsikkes stiligt rack :)
och ett satans dyrt... men det är det fan värt om jag verkligen får det ljud jag vill ha! Sen blir det en wah också, och en stämapparat... sen borde jag klara mig :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
sloburner
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 22 mar 2007, 15:31
Ort: Visby, Gotland
Kontakt:

Inlägg av sloburner »

I say Big Muff!

men en jävligt ball grej jag fick uppleva härom dagen var en snubbe i replokalen under oss som hade kirrat en gammal bandspelare som han drog basen genom som en förförstärkare och maxade volymen.. det var fan det tyngsta jag hört på länge! sån sotig jävla botten han fick till asså.. något klumpig dock.. he he!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Väcker den här tråden till iv igen då det här med dist är ett aber.


Macahan, PD7:an, är den liksom.... en så´n där torr frasslig dist eller låter de något åt rörhållet?
Har en Ts-9 nu som jag gillar ljudet skarpt på men den stjäl ju alldeles på tok för mycket botten.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

parkas - testa att splitta signalen, i effektloop eller nåt, och behåll den odistade signalen med bra botten o attack, och sen blandar du i dist tills du är nöjd. Även vid 100 + 100% så har du mkt mer botten än om du bara kör rakt igenom disten. (Fast lite hi-tech-bögigt är det ju...)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev: Macahan, PD7:an, är den liksom.... en så´n där torr frasslig dist eller låter de något åt rörhållet?
Har en Ts-9 nu som jag gillar ljudet skarpt på men den stjäl ju alldeles på tok för mycket botten.
mm.. där är ju grejjen med pedalen att den kan ganska mycket..
den kan inte låta nästan rent och bara lite överstyrt, för bara lite dist på gör jättemycket. Däremot så finns både dist och overdriveläge som är ganska intressanta..overdriveläget är lite varmare men jag menar det är ju verkligen inte rördist.. det finns även möjligheten att tweaka hi och low samt en grej som kallas fretnoise.. väldigt mycket diskant och rundgång kan det ge och låta rejält slammrigt och vasst..

testa en pd7a och känn efter för av mina distar är det den jag gillar allra mest. även om den inte låter som den gjorde när den var ny längre.
Den är definitivt väl värd pengarna. eftersom du kan använda den som ren boostpedal vid sidan av om du använder en annan dist, ex. ds9an..
bara för att feta till botten..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, något måste jag göra.
Antingen hitta en annan pedal el. byta topp.
vet inte vad det är, om det är jag som har blivit mer kinkig el. om förstärkaren börjar bli konstig.
Får inte till något fett ljud alls längre.

Men problemet med att TS-9:an drar botten, det har jag haft länge.

Det är svårt tycker jag...


Dereborn: Ja, hitech låter det som, och vad behöver jag? Finns ingen effektloop på Hartken har jag för mig.... hm...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

enkelt svar.. ju mer medveten man blir desto med fel och förbättringar man kan göra ser man.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

macahan skrev:enkelt svar.. ju mer medveten man blir desto med fel och förbättringar man kan göra ser man.
fyfan va det stämmer, det var bättre när man inte visste så mycket :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag borde verkligen få nobelpris i svenska för den där meningen. Jag förstår knappt vad jag skrev.

det ska stå:

enkelt svar.. ju mer medveten man blir desto mer fel och förbättringar ser man att man kan göra.

det stämmer verkligen in på mig.. för några år sedan hade jag en peavey rigg och en mexico fender och var svinnöjd..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jo, jag kände mig lite dålig på svenska när jag läste den faktiskt.
Tänkte att är jag så trög i bollen :D

Men i det här fallet så tror jag ändå att det är antingen stärken som har blivit knasig el. att jag gjort något som jag inte brukar....
För det har ALDRIG varit något problem med botten utan disten...



Hur är det med Nano-pedalerna?
Nano-muffen?
Vanliga muffen?
Någon som vet om de stjäl botten?
Tillverkas bara Nano-basballen nuförtiden?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar