Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av Eriken »

Tjo

Har införskaffat en fender ABY pedal som är passiv och true bypass, enligt all teori och marknadsföring ska den alltså inte färga ljudet något. Jag får väll lov att säga att jag inte är någon pedalfantast utan har bara en boss tu3 som jag inte upplever färgar ljudet.

Jag kör denna pedal med 2 basar till en stärkare. När jag kopplar in denna pedal så känns ljudet ungefär som att jag fått gamla strängar på basen, det låter tråkigare/dödare ton/mera diskantfattigt. Tyckte detta var märkligt då den ska vara true bypass som sägs vara helt transparent, samt att det bara är en enda pedal och inte ett pedalbord på 8 pedaler. Jag känner mig avgjort nördig som gnäller på detta då ingen annan gjort det men jag skriver ändå ett inlägg här för att höra om det jag upplever är rätt och något man får leva med eller om något är fel då det inte alls ska påverka ljudet. Frun upplevde också att den gjorde ganska stor skillnad på ljudet.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av RolleHarris »

Kan ju ha att göra med att din BOSS TU-3 är buffrad så om funkar en lång sladd från basen till pedalen och en långs sladd från pedalen till förstärkaren så skjuter den på och gör signalen buffrad så den låter klart och bra från pedalen till stärkaren. Din pedal med true bypass buffrar inte signalen utan då märks det att du har en sladd till efter den pedalen. Kanske kan vara så? Så nä true bypass är ingen mirakellösning som löser allt
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av BB3000S »

Lång signalväg tex långa och många sladdar tillsammans med endast true bypass pedaler färgar ljudet på så sätt att man tappar liiite high end, så har man en buffrad pedal först i kedjan behåller man samma high end som när man kör ’bas-sladden’ direkt i förstärkaren. Det är nog den skillnaden du hör.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av Danne »

Ja, om kabeln mellan ABY-pedalen har hög kapacitans tappas lite diskant på vägen.
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av Eriken »

Om jag sätter tu3 före ABY som buffer kanske det blir lite bättre men ändå sämre än bara boss pedalen.

Jag har heller inga direkta kabellängder att prata om.. 3 meter mellan bas och pedal och 0,75 meter mellan pedal och stärkare. Kablarna är roland professional som har låg kapacitans.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av BB3000S »

Märker du nån skillnad om du kör Fenderpedalen A/B vs ABY? ABY borde bli lite lägre signal än ren A/B för en passiv ABY switch. Annars kan det ju också vara så att Fender ABY-pedalen ’med flit’ påverkar tonen för att ge en mer gammelkaraktär som inte faller dig i smaken.

Tycker det är lite lurigt med ’true bypass’ pedaler generellt, märker nästan alltid att man tappar lite diskant om det inte finns någon buffrad pedal med i kedjan. Sen kan det ju fortfarande låta bra, men det är ju en smaksak.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av Eriken »

BB3000S skrev:Märker du nån skillnad om du kör Fenderpedalen A/B vs ABY? ABY borde bli lite lägre signal än ren A/B för en passiv ABY switch. Annars kan det ju också vara så att Fender ABY-pedalen ’med flit’ påverkar tonen för att ge en mer gammelkaraktär som inte faller dig i smaken.

Tycker det är lite lurigt med ’true bypass’ pedaler generellt, märker nästan alltid att man tappar lite diskant om det inte finns någon buffrad pedal med i kedjan. Sen kan det ju fortfarande låta bra, men det är ju en smaksak.
Jag har läst att folk upplevt ABY läget som att volymen sänks men detta är inget jag alls märkte av, i mina öron låter A och B identiskt med ABY läget, jag testade då med en bas in och två förstärkare ut.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av BB3000S »

Ok
Läste det du skrev om att med tu-3’an före ABY’n blir det lite bättre men fortfarande inte lika som med bara tu3’an - det tycker jag låter som att ABY’n färgar ljudet ’med flit’ då det normala diskanttappet med många true bypass pedaler och/eller långa sladdar försvinner i princip helt med en buffrad pedal först i kedjan.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av B-Å Åhs »

Omkopplaren kanske är oxiderad.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av B-Å Åhs »

Prova att köra med bara en bas

Skickat från min G8441 via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av Eriken »

Tack för tips och tankar, fint att kunna ställa frågor på ett forum där det finns erfaret folk med bra kunskap. Efter att ha spelat in i Ableton och A/B lyssnat ordentligt där jag spelat in samma riff istället för att bara lyssna då jag spelar så kan jag tycka att skillnaden känns mindre än vad jag tidigare upplevt, men den finns där. Med Boss tu-3 först som buff och sedan fender ABY så finns skillnaden men i hela mixen kommer jag nog troligen inte kunna peka ut vilken som är vilken, inte lätt iallafall.
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av Eriken »

B-Å Åhs skrev:Prova att köra med bara en bas

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Jopp, jag kör bara med en bas i jämförelserna.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Är verkligen true bypass helt ofärgande? (ABY pedal)

Inlägg av Danne »

Jag upplever att färgning från exempelvis buffrade pedaler (ja jag gillar true bypass av den anledningen + att jag aldrig saknat diskant vid true bypass) märks mest live när man står framför förstärkarriggen, så jag är inte förvånad att du upplevde en betydligt mindre skillnad vid inspelning.
Skriv svar