ultimat distkombo

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

ultimat distkombo

Inlägg av anli »

Distnörderier i kubik

Har knåpat med pedalerna om fått till denna nygamla kombination för mina stereobasar (3 st numera):
Bridge: Little Big Muff (A) och Fulltone bassdrive (B) går till guraingången på min Traynor.
Neck: Ibanez phathead (C) och EBS valvdrive (D) går till basingången på samma stärk.

1. Bara D ger ger mysoverdrive samt stabil kärna från stallet
2. bara B ger en ren fet bas med overdrivekärna
3. Bara C ger en modernare variant av 1.
4. A + D, nu snackar vi jack bruce/Felix Pappalardi
5. A+B+C-D... himmelen!

Med jag byter lätt till mono och trycker på splitboxen så hamnar pedalerna i serie in i basingången. Så att jag kan komma åt tex Fulltone med halmicken.
Kan det bli mer utrycksfullt i distrotionsväg... och mer trassligt :-D

Ok lite opraktiskt i en livesituation, men mycket roligt att skruva fram optimala distljud garaget efter en trist dag på jobbet.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Det låter som en härlig setup! Sen gillar jag verkligen uttrycket mysoverdrive!
[Kan dock inte låta bli att tänka på det gamla djungelordspråket "ta en bas, koppla in den i en rörstärk och dra på utav fasicken så får du schysst dist" :wink: ]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Dubbelpost
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Poängen med tråden är kanske inte att ni skall orka bry er om alla mina pedaldetaljer, utan att grejen är att det är fantastiskt nöje att ratta med mickars inbördes volym, deras olika sätt att reagera med respektive distpedaler och kombinationer.
Otroligt förnöjsamt för örat om man är tonnörd som jag är.

Förövrigt borde alla basar med två mickar ha stereoutgång!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GurraG skrev:Det låter som en härlig setup! Sen gillar jag verkligen uttrycket mysoverdrive!
[Kan dock inte låta bli att tänka på det gamla djungelordspråket "ta en bas, koppla in den i en rörstärk och dra på utav fasicken så får du schysst dist" :wink: ]
Självklart, i mitt fall kommer det som ett brev på posten om jag går förbi volymnivå 2 på Traynorn. Men det skapar bara en annorlunda plattform för pedalmixen... och man får två distar till så att säga :-D (hög och låg nivå i resp kanal, saknar master)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

anli skrev:Förövrigt borde alla basar med två mickar ha stereoutgång!
det tycker jag också ... lagförslag?
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Skriv svar