Vart fan ska den vara???

Prata om effekter och pedaler
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Vart fan ska den vara???

Inlägg av Matte »

JunJun skrev:En fråga bara om var ja ska ha min kompressor i signal kedjan för att få så mycke ut av den som möjligt??
Annars ser kedjan ut så här!

Bas, Ampeg Preamp med delay och chorus pedal i fx-loopen. och sen allt inkört i input på Svt classic topp.

Någon???
Mellan bas och första preamp eller mellan preamp och stärkarn. kommer troligen låta lite olika så testa vilket du gillar bäst. Kan sitta i loopen med, men det är väl inte det optimala, men kan kanske funka för din del!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Vill du komprimera "ditt ljud" så ska compressorn in så sent som möjligt.
Vill du ha en jämnare signal och ett ljud som är likadant hela tiden, oavsett anslag, så komprimerar du signalen mellan bas och preamp.

Om du får lite förstegsdist när du klipper till lite extra (och gillar det ljudet) så kommer det att försvinna om du komprimerar signalen innan preampen. Delay- och choruspedalerna bryr sig inte nämnvärt om de får komprimerad eller okomprimerad signal, däremot kan en octaver trigga bättre med lite kompressor innan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Vart fan ska den vara???

Inlägg av Matte »

JunJun skrev:Varför är de ofta så att effektloopen alltid verkar vara den svaga punkten?
Beror på bilen effekt det handlar om och vad man vill att den ska göra. Modualation, delay och reverb vill man ha efter man format signalen (dist och liknande) och dist och kompressor och envelopefilters och liknande brukar låta bäst mellan bas och preamp. Detta stämmer naturligtvis inte i alla tillfällen, men en god utgångspunkt. I övrigt så gäller den vanliga professian. Det finns inga fel, Tycker du att det låter bra så är det rätt sätt att koppla. Så testa!
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Lite OT, men jag kom att tänka på en(två) händelse(r):
En av gruppen Morifades gitarrister bad om min hjälp att koppla in en noise gate till hans gitarrrig. Jag jobbade då som monitortekniker och hade inte riktigt tid för honom just då, så jag bad honom vänta. Efter att ha placerat ut några monitorer, gick jag fram till honom för att kolla hur det hade gått för honom och ser vad han har gjort. Gitarristen spelade på en Marshall förstärkare och 2 Marshalllådor. Han hade kopplat in noise gaten, som var en stereovariant, mellan de två högtalarutgångarna på toppen och lådorna... Jag fick syn på detta precis innan han skulle slå på förstärkaren och testa. Jag hindrade honom från att göra det och sade åt honom att han riskerar bränna noise gaten om den ligger efter slutsteget... -Jaså?!?, säger han, var tycker du att jag skall koppla in den då? -Pröva med effektloopen sade jag. -Hurdå, menar du? Jag kopplade in den i loopen åt honom och återgick till mina andra sysslor efter att ha lyssnat att den fungerade som den skulle. Efter en stund såg jag att han kopplat ur noise gaten ur loopen och kopplat in den mellan gitarren och förstärkaren. (Han hade inga pedaler eller nånting annat än just noise gaten och förstärkaren). -Varför flyttade du den från loopen frågade jag honom. -Det lät inte som det brukar, svarade han. Då insåg jag att grabben aldrig hade förstått hur den fungerar, så han fick spela med sitt brus, för det var så han var van att det skulle låta...
Två år senare stöter jag på dom igen, på samma scen (PDOL), då har bägge gitarristerna skaffat sig varsin Line6 förstärkare som de stolt bar med sig. På scenen finns 2 Marshall-lådor var åt bägge gitarristerna. Jag hjälper till att koppla upp Line6-prylarna med lådorna. Samma gitarrist som i den förra historien, har problem. Det låter inget från hans rigg. -Hmm. Han påstår att det måste vara fel på våra lådor för hans förstärkare är ju sprillans och har alltid funkat. Problemet är att det nyss varit ett annat band på scenen och spelat på samma Marshall-lådor utan problem. Jag börjar i alla fall att felsöka samt byter ut alla sladdar inklusive högtalarakabeln, men hittar inget fel någonstans. Efter att ha pillat en stund, knackar gitarristen mig på axeln och säger. -Du, jag glömde stampa på volympedal på pedalbordet...
Skriv svar