Dämpning i pedalform?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Dämpning i pedalform?

Inlägg av Aslan »

Jag är ute efter en pedal eller låda som man kan dämpa en för stark utsignal med.
Mitt problem: Jag har en aktiv Warwick med väldigt stark signal och den vill jag köra med min Sansamp PBDDI. I vanligt läge distar den lite fullt men när jag vrider ner volymen på basen eller vrider ner utsignalen på min Bassbone låter det hur bra som helst. Samma som mina passiva basar. Känns som Sansampen inte klarar av den starka signalen.
Det jag är ute efter är alltså en dosa som sänker signalen typ -4dB som ett fast värde då jag inte vill hålla på med några rattar som kan ändra sig hela tiden så man får olika resultat eftersom jag tänkt spela in med detta.

Några förslag?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Jag har samma problem med min EBS Microbass II.
Jag fick rådet att byta ett motstånd i den, kanske kommer lämna in den till ebs.
Under tiden löste jag problemet genom att sänka höjden på mickarna, det funkade rätt bra.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

dereborn

Inlägg av dereborn »

De flesta pedal-eq:s har ju en volymkontroll, kanske kan vara nåt. Dom brukar vara rätt billiga också.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

dereborn skrev:De flesta pedal-eq:s har ju en volymkontroll, kanske kan vara nåt. Dom brukar vara rätt billiga också.
Jag har funderat på det oxå, men då blir det ju en ratt som inte är konstant... :D Förlåt men jag är lite skinkig;-)

Hur blir det om man sänker mickarna? Förlorar man inte frekvensbredden då? Tänker bara att om man håller en sångmick längre bort från munnen förlorar man ju massor av frekvenser. Hur är det på bas?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Re: Dämpning i pedalform?

Inlägg av Kale »

Aslan skrev:Jag är ute efter en pedal eller låda som man kan dämpa en för stark utsignal med.
Mitt problem: Jag har en aktiv Warwick med väldigt stark signal och den vill jag köra med min Sansamp PBDDI. I vanligt läge distar den lite fullt men när jag vrider ner volymen på basen eller vrider ner utsignalen på min Bassbone låter det hur bra som helst. Samma som mina passiva basar. Känns som Sansampen inte klarar av den starka signalen.
Det jag är ute efter är alltså en dosa som sänker signalen typ -4dB som ett fast värde då jag inte vill hålla på med några rattar som kan ändra sig hela tiden så man får olika resultat eftersom jag tänkt spela in med detta.

Några förslag?
Jag har samma problem med min BDDI. Tror att jag skall testa newheartshadows förslag med motståndsbyte. Återkommer med info om hur det gick ikväll eller i morgon.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Dämpning i pedalform?

Inlägg av Aslan »

Kalebas skrev: Jag har samma problem med min BDDI. Tror att jag skall testa newheartshadows förslag med motståndsbyte. Återkommer med info om hur det gick ikväll eller i morgon.
Byter du alltså ett motstånd i Sansampen? Jag och kretskort hör inte ihop, men kan man inte bygga en box med bara ett motstånd i? Så slipper man modda den utrustning man har om man vill använda andra basar?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Nu är jag ju lite av novis på aktiva basar, men när du sänker volymen på en bas med preamp så minskar man väl bara förstärkningen och därmed borde inte frekvenserna ändras?

eller?

Annars kan jag komma förbi och superlimma volympotten på din bassbone alldeles gratis. :D
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Basjonas skrev:Nu är jag ju lite av novis på aktiva basar, men när du sänker volymen på en bas med preamp så minskar man väl bara förstärkningen och därmed borde inte frekvenserna ändras?
Det stämmer nog. Det jag tänkte på var om man sänker höjden på mickarna. Men det är ju väldigt lätt att komma emot ratten när man spelar. Och det vore bra att ha en fast inställning vid inspelning så det låter precis lika om man spelar in vid olika tillfällen.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

JAg har erfarenhet av ett par emg 40j, som jag var tvungen att sänka mycket eller (öka avståndet till strängarna). Det kan ha varit jag som tipsade NewHeart, men jag säger bara kan ha varit :roll:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Montera in ett motstånd med lämpligt värde i basrackaren.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

anli skrev:Montera in ett motstånd med lämpligt värde i basrackaren.
Låter intressant! Hur gör man det?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Förresten, finns det nån på forumet som kan bygga pedaler? Eftersom jag har flera Warwick-basar med liknande output vore en låda med ett motstånd i med en on/off-knapp det bästa...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ett litet trimmotstånd i signalkedjan borde ju funka.
Jag gjorde nåt liknande för att dämpa en stallmick så att det blev lagom med halsmick på maxvolym.
Vred på volympoten till det blev lagom. Lödde loss signalkabel utan att runna läget och mätte upp resistansen. Fixa en motsvarande fast resistans och monterade i serie.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Jahapp, då har jag dissekerat min Sansamp. Jag kan börja med att säga att jag inte rekommenderar motståndslösningen om man inte är en hyfsat van elektronikmekare med stort tålamod och bra lödsug. För att få loss kretskortet krävs att man löder loss tre telejack och spänningskontakten. Totalt 27 punkter som skall rensas på tenn. Jag har så klart gjort detta och har fått ut kretskortet. Kommer att ersätta motståndet på ingången med två korta tåtar som jag kan komma åt när kretskortet är på plats igen.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

I en bas är det enklare :-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

anli skrev:I en bas är det enklare :-)
:lol: Mycket enklare!

Det finns dock, som JAG ser det minst två fördelar med att inte dämpa signalen i basen. Ju högre signal du har från basen genom kabeln desto mindre brus. Och den andra fördelen är, balansinställningen mellan mickarna på en jazzbas (eller andra basar med dubbla pu) inte rubbas. Mao, du kan ratta basen som vanligt.

Ps. Jag bytte ett 10kohm motstånd till 1Mohm och det blev bättre. Testar genom hifi-anläggning och låga toner distar fortfarande lite men det kan så klart vara högtalarna som inte pallar (har tyvärr inga bra lurar). Jag testade med min Stingray och en bas med Aguilars obp1 (18 v). Har ingen passiv bas tillgänglig, men förmodligen så är motståndsbytet inte någon höjdare för dessa. Så modifieringen är med andra ord totalt meningslös för dig Anli. :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Leta efter taskiga batterier?? :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Liten skrev:Leta efter taskiga batterier?? :roll:

hade dåliga batterier i basen när jag testade Sansampen första gången och då lät det väldigt bra. Så visst, du har helt rätt!!!

Nu får jag fram samma ljud med nya batterier. :wink: och signal/brus nivån är förmodligen bättre.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kan du inte bygga en liten låda med ett motstånd och en switch? Kan ju inte ta mer än en kvart att göra det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Aslan skrev:Förresten, finns det nån på forumet som kan bygga pedaler? Eftersom jag har flera Warwick-basar med liknande output vore en låda med ett motstånd i med en on/off-knapp det bästa...
basmartin skrev:Kan du inte bygga en liten låda med ett motstånd och en switch? Kan ju inte ta mer än en kvart att göra det.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

200071 skrev:
Aslan skrev:Förresten, finns det nån på forumet som kan bygga pedaler? Eftersom jag har flera Warwick-basar med liknande output vore en låda med ett motstånd i med en on/off-knapp det bästa...
basmartin skrev:Kan du inte bygga en liten låda med ett motstånd och en switch? Kan ju inte ta mer än en kvart att göra det.
Eller varför inte bara sätta ett motstånd i telepluggen! En kabel till varje bas! :idea:
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

basmartin skrev:Kan du inte bygga en liten låda med ett motstånd och en switch? Kan ju inte ta mer än en kvart att göra det.
Hade jag bara kunnat hade det säkert inte varit några problem, men jag och elektroniska ingrepp funkar inte så bra ihop. Därav frågan om det finns nån pedal som redan är så...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Jag skäms... :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Detta problem har jag haft i flera år och har alltid haft med mig min Bassbone eller en Boss Line Selector...
Nu när jag tillslut tar tag i problemet och surfar runt järnet ( vilket jag har gjort många gånger förr angående detta) så hittar jag att Warwicks basar med 3-bands EQ har en kontroll inne i basen. Efter lite justering var problemet löst :D :D :D ...att jag inte förstått det tidigare...

Dock har jag en bandlös Warwick med 2-bands EQ som inte har denna kontroll, men det känns inte lika jobbigt som min huvudbas.

Tack för hjälp och idéer allihopa!!!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Gäst

Inlägg av Gäst »

Klantskalle! ;)
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

GrafZeppelin skrev:Klantskalle! ;)
Jag vet... Dock får jag skylla på de andra basarna jag kollat
(med 2-bands EQ) inte hade en sådan kontroll så jag antog att det inte var så på denna heller... :wink:
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar