Några frågor om Boss-pedaler

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Några frågor om Boss-pedaler

Inlägg av fredrikr »

Tjaba, jag har fått möjlighet att plocka ut lite produkter från Roland och det som är aktuellt är effektpedaler från Boss.

Jag var och provade ett gäng på 4Sound i Stockholm (tills att jag blev avbruten av några sköna rockers med slayer-komplex). Jag fantiserade först om att en dist av mer extrem karaktär vore cool men Fuzzen (FZ-5) snodde lite väl mycket i basen, jag blev rekommenderad den där Bassman '59-reissue-pedalen men den lät bara ihålig. Syntbasen var ju rolig men jag kommer inte ha någon användning av den. Jag skulle gärna provat RE-20 (emulerar space echo) men den fanns desvärre inte inne. Är det någon som har provat den med bas, skär den mycket?

En annan variant är att köra på en DD-7, LMB-3 och en expressionpedal för att kunna slamra på en självoscillerande delay kanske?

Jag har väl runt 3000kr att lira med och det är Rolands rekommenderade priser som gäller. Det betyder antingen två mindre pedaler (med strömförsörjning och expression-pedal) eller en större med samma tillbehör.

Jag spelar genom en P-Bas och en Rörhäck och oftast Rockpop eller Punkrock/Rockabilly, sporadiskt gör jag lite prylar till house- och electronica-produktioner. Övriga pedaler är en Boss ODB-3, en Korg DT-10 samt en EHX Q-Tron Micro.

Sorry om det blev snurrigt och osammanhängande.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Jag skulle plocka en DS-1 och SD-1 och skicka dem till Stinkfoot. :)
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

cub skrev:Jag skulle plocka en DS-1 och SD-1 och skicka dem till Stinkfoot. :)
Jag hade en stinkfootmoddad DS-1:a förrut, den var nog inte riktigt för mig. Jag har en distkanal på toppen så det är med dist av extremare slag som skulle varit intressant (ex Muff).
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

fredrikr skrev:dist av extremare slag
provat Metal Zone? Mycket dist och 3-bands eq, men rätt eget ljud.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Har du testat en RT-20 Rotary Sound Processor ? kan det vara nåt till en svepande basgång eller ? :roll:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ahab skrev:
fredrikr skrev:dist av extremare slag
provat Metal Zone? Mycket dist och 3-bands eq, men rätt eget ljud.

ooooh... Nej nej nej.
Don´t go there!!
Låter bajs till gitarr och ännu bajsigare till bas (imHo ofcourse...)... trust me, jag har testat, You don´t wanna go there...


Fredrik:
Varför inte en baschorus?
Flangern de har kanske?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

eller phasern (RT20 dubbelpedal)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Den nya Slicern (SL20) verkar heeeelt galen. In a good way.


Annars skulle jag satsa på några av Boss modulations- och/eller delaypedaler - det är ju det de gör allra bäst (till bas);

TR2, AW3, BF3, CE5, DD7, DD20, OC3 (inte mod/delay, ok...), PH3, PS5, RE20 (den skulle jag satsat på själv), RV5...


Eller en ME50B kanske...om du nu får den gratis :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Den nya Slicern verkar onekligen galen, som i totalt oanvändbar. (den verkar lite för komplicerad för mig, helt enkelt...)

Jag skulle nog satsa på en RE-20, eller DD-7/DD-20, eller en RC-something-or-other. Delay är nog det jag tycker Boss gör bäst, och jag har inte hört några rapporter om att någon av de av mig nämnda modellerna skulle skära bort basfrekvenser. Dessutom ser du ut att behöva just en bra delaypedal i din signalkedja. (om inte annat kan du ju använda en sådan till att simulera reverb)

Kanske skulle jag kunna tänka mig att kolla in någon av Boss chorus-pedaler också, eller en phaser. De sägs ju vara åtminstone helt okej.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

blackparkas skrev:
Ahab skrev:provat Metal Zone? Mycket dist och 3-bands eq, men rätt eget ljud.
ooooh... Nej nej nej.
Don´t go there!!
Låter bajs till gitarr och ännu bajsigare till bas (imHo ofcourse...)... trust me, jag har testat, You don´t wanna go there...
Har inte testat den skarpt, men går bra att lattja med hemma tycker jag. Dock så är det ju nån nasal grej den har för sig som är svår att ratta bort.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Skriv svar