Smärtsamt billigt(=eventuell blåsning)

Tips på annonser som ligger utanför forumet. Blocket, Vend och musikaffärer etc.
Användarvisningsbild
Perennial
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 23:08
Ort: Stockholm

Smärtsamt billigt(=eventuell blåsning)

Inlägg av Perennial »

http://www.blocket.se/alvsborg/Ibanez_b ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Sådant här gör försäljningen av en "sämre" Ibanez för mer pengar till en episk bedrift.
Senast redigerad av Perennial den mån 10 jun 2013, 12:37, redigerad totalt 1 gånger.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av RolleHarris »

Jäklar. Jag som är sugen på en liten smidig 5:a
Användarvisningsbild
Perennial
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 23:08
Ort: Stockholm

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av Perennial »

RolleHarris skrev:Jäklar. Jag som är sugen på en liten smidig 5:a
Jag köpte den....och kommer nog aldrig att släppa den för det priset. :twisted:
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av Hågge »

Perennial skrev:
RolleHarris skrev:Jäklar. Jag som är sugen på en liten smidig 5:a
Jag köpte den....och kommer nog aldrig att släppa den för det priset. :twisted:
Grattis :tummenupp: väldigt fina instrument.
Användarvisningsbild
Perennial
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 23:08
Ort: Stockholm

Smärtsamt billigt

Inlägg av Perennial »

Hågge skrev:
Perennial skrev:
RolleHarris skrev:Jäklar. Jag som är sugen på en liten smidig 5:a
Jag köpte den....och kommer nog aldrig att släppa den för det priset. :twisted:
Grattis :tummenupp: väldigt fina instrument.
Tack! Jag behöver verkligen inte mer än bara en bas men vad gör man när en sån här grej dyker upp? Ekonomiska kusinen 1205 premium går ju för 4000. Detta är nästan en stöld.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Senast redigerad av Perennial den lör 08 jun 2013, 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av RolleHarris »

Perennial skrev:
RolleHarris skrev:Jäklar. Jag som är sugen på en liten smidig 5:a
Jag köpte den....och kommer nog aldrig att släppa den för det priset. :twisted:
Bra deal :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av blackparkas »

Så nu kostar Big AL:en 7000 va? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Perennial
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 23:08
Ort: Stockholm

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av Perennial »

blackparkas skrev:Så nu kostar Big AL:en 7000 va? :D
Haha! Nej, den blev såld igår.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av blackparkas »

Perennial skrev:
blackparkas skrev:Så nu kostar Big AL:en 7000 va? :D
Haha! Nej, den blev såld igår.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2


Just ja, det såg jag ju.. Skönt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Perennial
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 23:08
Ort: Stockholm

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av Perennial »

Minns ni denna "för bra för att vara sann" - affären? Det finns en möjlighet att jag har blivit blåst för första ggn i Sverige.

Anledningen till min spekulation är följande:

Affären gjordes i all hast då den just var extremt bra, jag ville alltså vara först och erbjöd tom lite mer än det satta priset, jag ställde inga frågor förutom basens skick och hur vi skulle göra.
Säljaren har försvunnit spårlöst efter att jag satte in halva basens och fraktens kostnad på hans konto (2500kr).
Hans namn finns inte på nätet
Hans mail finns inte på nätet
Hans telefon finns inte på nätet och är avstängd.
Hans IP-adress använder en proxy-server.
Annonsen togs bort så snabbt pengarna sattes in.
Bilden på basen var tagen från nätet.

Bryr mig inte så mycket om pengarna...men jag vill ha det instrumentet!

Jag vill inte ge ut info då det fortfarande finns en chans att killen hör av sig imorgon. Hör av mig annars med all info så att ingen annan råkar ut för samma sak.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av mikkejohansson »

Perennial skrev:Minns ni denna "för bra för att vara sann" - affären? Det finns en möjlighet att jag har blivit blåst för första ggn i Sverige.

Anledningen till min spekulation är följande:

Affären gjordes i all hast då den just var extremt bra, jag ville alltså vara först och erbjöd tom lite mer än det satta priset, jag ställde inga frågor förutom basens skick och hur vi skulle göra.
Säljaren har försvunnit spårlöst efter att jag satte in halva basens och fraktens kostnad på hans konto (2500kr).
Hans namn finns inte på nätet
Hans mail finns inte på nätet
Hans telefon finns inte på nätet och är avstängd.
Hans IP-adress använder en proxy-server.
Annonsen togs bort så snabbt pengarna sattes in.
Bilden på basen var tagen från nätet.

Bryr mig inte så mycket om pengarna...men jag vill ha det instrumentet!

Jag vill inte ge ut info då det fortfarande finns en chans att killen hör av sig imorgon. Hör av mig annars med all info så att ingen annan råkar ut för samma sak.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ouch. Fy, aldrig kul. Blev blåst på en pedal en gång, men det är det enda (dock en sån deal, en Boss VB-2 som låg ute för 400:-, de går för den summan fast i dollar på ebay :) - borde kanske ha förstått...).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av inber »

Perennial skrev:Minns ni denna "för bra för att vara sann" - affären? Det finns en möjlighet att jag har blivit blåst för första ggn i Sverige.

Anledningen till min spekulation är följande:

Affären gjordes i all hast då den just var extremt bra, jag ville alltså vara först och erbjöd tom lite mer än det satta priset, jag ställde inga frågor förutom basens skick och hur vi skulle göra.
Säljaren har försvunnit spårlöst efter att jag satte in halva basens och fraktens kostnad på hans konto (2500kr).
Hans namn finns inte på nätet
Hans mail finns inte på nätet
Hans telefon finns inte på nätet och är avstängd.
Hans IP-adress använder en proxy-server.
Annonsen togs bort så snabbt pengarna sattes in.
Bilden på basen var tagen från nätet.

Bryr mig inte så mycket om pengarna...men jag vill ha det instrumentet!

Jag vill inte ge ut info då det fortfarande finns en chans att killen hör av sig imorgon. Hör av mig annars med all info så att ingen annan råkar ut för samma sak.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Trist historia.

Jag gillar själv inte distansaffärer och skulle köpa golfklubbor en gång av en skåning. Hans telefon gick till företaget, så jag ringde hans chef för att kolla att numret var OK, dvs att killen fanns (och att killen var OK). Trodde han skulle strypa mig när han kom på det. Sen visade det sig att karljäveln försökte blåsa mig genom att sälja andra, äldre klubbor än dem jag annonserat efter, typ MIM istället för MIJ, översatt till elbasarnas värld. Jävla idioter finns överallt.

Förslag: Lägg ut namn och uppgifter på säljaren. Polisanmäl. Bankkontot finns ju och går att spåra, även om killen försöker flyga under radarn. Bedrägerier funkar bara så länge som folk rycker på axlarna och inte finner det lönt att bråka.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Ragge
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 02:07

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av Ragge »

Var det bara jag som var skeptisk till att det inte fanns en riktig bild i annonsen?
Jag brukar alltid kolla upp personen jag har kontakt med om jag känner mig osäker, finns han/hon inte på nätet och annonsen känns lite suspekt så ska man aldrig skicka över pengar.

Jag hoppas att du bryr dig mer om pengarna än vad du skriver, det är trots allt 2500 kr. :|

Håller för övrigt med inber, gör allt du kan för att ge killen ett helvete. Kanske får du inte tillbaka dina pengar men han kommer iaf inte undan.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av Mungi »

Instämmer helt. Såna kräk ska inte komma undan.

Jag brukar alltid be säljare skicka fler bilder även om bilderna i annonsen ser ok ut. Då brukar jag specificera exakt vad jag vill ha bild på. Får jag inte det så förstår man ju att säljaren inte har något fota. Ursäkter om att kameran är trasig fick jag som svar en gång, men det håller ju helt enkelt inte dessa dagar.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Perennial
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 23:08
Ort: Stockholm

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av Perennial »

Skrev följande till honom:

Du har idag på dig att höra av dig innan jag polisanmäler dig. Att försöka blåsa någon på 2500kr genom att utge ett spårbart kontonummer är bland det mest korkade jag sett.

Med vänlig hälsning


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av strummer »

Mungi skrev:
Jag brukar alltid be säljare skicka fler bilder... specificera exakt vad jag vill ha bild på.
Mycket bra tips!

Perennial: Hoppas det går bra alltihop, jäkligt trist när skit händer.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Smärtsamt billigt

Inlägg av Mr Spock »

strummer skrev:
Perennial: Hoppas det går bra alltihop, jäkligt trist när skit händer.
+1

Mitt tips är att mentalt lägga dig i startgroparna för polisanmälan genom att teckna ner allt så exakt som möjligt: annonstexter, datum, förlopp etc etc. Därefter meddelar du "säljaren" att du färdigställt hans file.

Du hade kontonumret sa du? Bankerna brukar vara väldigt hjälpsamma med uppgifter...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Smärtsamt billigt(=eventuell blåsning)

Inlägg av HirYoshima »

Beroende på vilken bank hen har kan man ju genom clearingnumret kolla var personen bor. Annars får bankerna direkt inte lämna ut några uppgifter... enligt banksekretessen. Men om polisen söker samma uppgifter så är det en annan femma.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Perennial
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 23:08
Ort: Stockholm

Re: Smärtsamt billigt(=eventuell blåsning)

Inlägg av Perennial »

Jag förundras mest över att någon vill riskera att få knäskålarna bortblåsta för ynka 2500Kr? Har fått för mig att bedragare är rätt smarta...
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Smärtsamt billigt(=eventuell blåsning)

Inlägg av Ingemar Sundström »

Finns dårar som riskerar det för mindre summor då dom inte tror att man är beredd att gå vidare med polisanmälan. Tyvärr leder sällan en anmälan till något fast polisen har kontonummer att tillgå. Beklagar det inträffade. :cry:
Ingemar
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Smärtsamt billigt(=eventuell blåsning)

Inlägg av Seaweed »

FYI så skiter Polisen i kontonummer i såna här "små" brott. Egen erfarenhet. Man får helt enkelt "skylla sig själv och läsa på lite innan man handlar på internet", som dom sa till mig.

Men så är ju jag en rocker med tatueringar och polisonger så jag kanske bara blev diskriminerad.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Janne

Re: Smärtsamt billigt(=eventuell blåsning)

Inlägg av Janne »

Perennial skrev:Jag förundras mest över att någon vill riskera att få knäskålarna bortblåsta för ynka 2500Kr? Har fått för mig att bedragare är rätt smarta...
Enda gång jag blivit blåst (so far) handlade det om 700 kr. :D Hoppas det löser sig för dig.
dereborn

Re: Smärtsamt billigt(=eventuell blåsning)

Inlägg av dereborn »

Perennial skrev:Jag förundras mest över att någon vill riskera att få knäskålarna bortblåsta för ynka 2500Kr? Har fått för mig att bedragare är rätt smarta...
Musiklärargangster.
Wow! Tufft.
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Smärtsamt billigt(=eventuell blåsning)

Inlägg av shadowskimmer »

dereborn skrev:
Perennial skrev:Jag förundras mest över att någon vill riskera att få knäskålarna bortblåsta för ynka 2500Kr? Har fått för mig att bedragare är rätt smarta...
Musiklärargangster.
Wow! Tufft.
Kom igen Dereborn! :lol:
Det framgår ganska klart för de flesta som läser att Perennial själv inte tänker göra något sånt utan att han talar om en mera generell risk att man lurar fel person. Jag håller med - det är en alldeles för liten summa att riskera en massa skit för.

Sluta tjura och/eller försöka trigga igång ett gammalt bråk igen. Just nu är det du som framstår som mongot i sällskapet. ;)


För övrigt tycker jag som "alla andra". Samla fakta och polisanmäl. Även om det tyvärr kan vara så att det inte blir något av det bara den här gången så kommer polisen att agera när tillräckligt många anmälningar kommit in.
dereborn

Re: Smärtsamt billigt(=eventuell blåsning)

Inlägg av dereborn »

shadowskimmer skrev:...Just nu är det du som framstår som mongot i sällskapet....
Jag ÄR ett mongo.
Bland annat.
Skriv svar