P-bas på Blocket [Hjälp]

Tips på annonser som ligger utanför forumet. Blocket, Vend och musikaffärer etc.
Användarvisningsbild
pellesanslös
Medlem
Inlägg: 370
Blev medlem: lör 10 nov 2012, 10:55
Ort: Stockholm (Bandithagen)

P-bas på Blocket [Hjälp]

Inlägg av pellesanslös »

Jag tänkte kika på denna efter jobbet men tänkte kolla med er här först.

I beskrivningen skriver säljaren:
"Det står Made in Japan på baksidan av halsen men jag kan inte garantera ursprunget."

Är det nåt jag ska tänka på? Känns annonsen legit? Kan det vara en fulloggad Rusta-bas?

http://www.blocket.se/stockholm/Precisi ... 9.htm?sa=1" onclick="window.open(this.href);return false;

//Pelle
Fender Precision AV '62 | Fender Precision (Japan) | Fender Kingman
Orange AD200b MKIII | Orange OBC115 | Orange OBC210
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: P-bas på Blocket [Hjälp]

Inlägg av Falcon »

pellesanslös skrev:Jag tänkte kika på denna efter jobbet men tänkte kolla med er här först.

I beskrivningen skriver säljaren:
"Det står Made in Japan på baksidan av halsen men jag kan inte garantera ursprunget."

Är det nåt jag ska tänka på? Känns annonsen legit? Kan det vara en fulloggad Rusta-bas?

http://www.blocket.se/stockholm/Precisi ... 9.htm?sa=1" onclick="window.open(this.href);return false;

//Pelle
Ser inte ut som en fulloggad Rusta-bas, men frågan om stämskruvarna är av de mindre modellen(typ mustang), och halsjusteringen kan vara på huvudet. Kan vara en omloggad Squier Silver Series eller Standard, men det är ju bra grejer.
Eller Fender japan.
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
the watcher
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:39

Re: P-bas på Blocket [Hjälp]

Inlägg av the watcher »

I saw this and something doesn't add up.

The neck looks like its from a Fender Japan PB-70, but I've never seen a PB-70 in red or with a bridge cover, they also have a thumb rest in between the neck and pickup as was the case with mid 70's Fenders.

If it says 'Made in Japan' its likely to have been made sometime before 1997 as they changed to 'Crafted in Japan' sometime after this. I'd ask to see the serial number on the back of the neck to date it better.

From the picture the bass looks fairly new as there is no tarnishing on the tuners, control knobs or bridge cover which makes me think its not from before '97.

I own a PB-70 CIJ from 2004 with a rosewood board and white body, the only ones I've seen with a maple neck have a natural ash body.

I'd guess its a parts bass built around a maple PB-70 neck.
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: P-bas på Blocket [Hjälp]

Inlägg av Falcon »

There´s an odd thing about "Made in Japan" if you check this:

http://www2.fender.com/en-SE/support/ar ... ct-dating/" onclick="window.open(this.href);return false;
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: P-bas på Blocket [Hjälp]

Inlägg av 200071 »

Annonsen borta...
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: P-bas på Blocket [Hjälp]

Inlägg av Falcon »

Står som såld i min lista....
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
pellesanslös
Medlem
Inlägg: 370
Blev medlem: lör 10 nov 2012, 10:55
Ort: Stockholm (Bandithagen)

Re: P-bas på Blocket [Hjälp]

Inlägg av pellesanslös »

Jag var och kollade på den, men min magkänsla sa nej så jag backade ur.
Kroppen var omlackad och kändes som apelsinskinn. Halsen såg jag inga problem med.

Jag tror också att det är en hopplockad bas och det enda som är Fender är halsen.
Fender Precision AV '62 | Fender Precision (Japan) | Fender Kingman
Orange AD200b MKIII | Orange OBC115 | Orange OBC210
Skriv svar