GHS Pressurewound & Rotosound black nylon

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!

GHS Pressurewound & Rotosound black nylon

Inläggav Jacke » tor 07 dec 2017, 08:23

Jag är i tagen att stränga om mina basar!

Jazzen tänkte jag stränga upp med GHS Pressurewounds. Jag kan inte spela på rounds p.g.a. en skada på vänster hands fingrar, men tänker att dessa strängarna kan vara ett sätt att närma sig rounds ljudmässigt utan "för sträv" yta. Någon som har testat dessa och kan beskriva ljudet? Hur är det med livslängden på denna typen av strängar?
Bild

P-basen tänkte jag skulle få ett set med Rotosound black nylon. Jag har kollat runt lite på bl.a. Talkbass och förstått att en del upplever problem med jordning/surr med denna typen av strängar. Finns det något sätt att ta sig förbi detta eventuella problemet?
Bild
Fender Precision - 1978
Rickenbacker 4003 - 2014
Green Jazz Bass - 2017

Fender Rumble 500/210 V3 + Fender Rumble 210 cab V3
Användarvisningsbild
Jacke
Medlem

Re: GHS Pressurewound & Rotosound black nylon

Inläggav Roger Hedin » tor 07 dec 2017, 10:58

Jacke skrev:Jag är i tagen att stränga om mina basar!

Jazzen tänkte jag stränga upp med GHS Pressurewounds. Jag kan inte spela på rounds p.g.a. en skada på vänster hands fingrar, men tänker att dessa strängarna kan vara ett sätt att närma sig rounds ljudmässigt utan "för sträv" yta. Någon som har testat dessa och kan beskriva ljudet? Hur är det med livslängden på denna typen av strängar?
Bild

P-basen tänkte jag skulle få ett set med Rotosound black nylon. Jag har kollat runt lite på bl.a. Talkbass och förstått att en del upplever problem med jordning/surr med denna typen av strängar. Finns det något sätt att ta sig förbi detta eventuella problemet?
Bild
Om du vill ha en snäll sträng som låter bra, men inte lämpar sig för slap eller alltför hårdhänt anslag, kan du testa Thomastik Jazz Rounds. JR344 passar på Jazz- och P-fyror. Samma grovlek på lindningen som grova gitarrsträngar. :)

Skickat från min F8331 via Tapatalk
"A good bassist determines the direction of any band."
- Ron Carter
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Re: GHS Pressurewound & Rotosound black nylon

Inläggav Jacke » tor 07 dec 2017, 16:39

Roger Hedin skrev:
Jacke skrev:Jag är i tagen att stränga om mina basar!

Bild

Bild
Om du vill ha en snäll sträng som låter bra, men inte lämpar sig för slap eller alltför hårdhänt anslag, kan du testa Thomastik Jazz Rounds. JR344 passar på Jazz- och P-fyror. Samma grovlek på lindningen som grova gitarrsträngar. :)

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Tackar för tipset Roger, ska kollas upp. Jag har provat och tycket mycket bra om TI-flats, vore klart intressant att testa deras rounds.
Användarvisningsbild
Jacke
Medlem

Återgå till Strängar