Flats

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BarbequeVillage skrev:
dereborn skrev:GHS Precision flatwounds! Finns som 2 olika set: M3050 (45, 65, 85, 105) resp 3050 (55, 70, 90, 105) Mmmmm

Feta både i känsla och sound, bra "träig" kärna i ljudet och håller bra. Rekommenderas för dom av oss som INTE vill ha "slinky".
Jag köpte ett set 55-105 av Yngwie. De har inte testats än, men jag återkommer när det är dags. Fast nu är frågan om P-basen eller T-birden ska få agera försökskanin...
P-basen såklart!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Ett tips för den våglige: Testa Ernie Balls slipade strängar, klart bra skulle jag vilja påstå! TI-flatsen tycker jag ger helt rätt ljud förutom g-strängen som det är nått skumt med? (har testat flera set så...)
Sen vad jag inte tycker om är just att dom känns så "slappa"
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

Är flatwounds bokstavligtalat platta strängar eller e de bara skälva kärnan i strängen som e platt?

Hade vart kul å testat flatta-strängar, låter det ok när man spelar med plektrum på flatts, även fast jag vet att det gör sig för fingerspel typ reggae jazz osv. men kan det funka bra till rock?
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17242
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Flats är lindade med fyrkantig tråd vilket gör att de är släta på ytan. Rounds har rund lindning vilket gör att ytan känns vågig. Kärnan kan vara rund eller sexkantig, både på rounds och flats.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

ok tackar så mycket men tror du de låter "crappigt" å spela dom med plektrum?
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Kneget skrev:ok tackar så mycket men tror du de låter "crappigt" å spela dom med plektrum?
Jag tycker nästan plektrum låter bäst med flats 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Kneget skrev:ok tackar så mycket men tror du de låter "crappigt" å spela dom med plektrum?
Nej.

Det låter helt jävla grymt.
Om du inte tror mig, ring Carol Kaye, Joe Osborn, Paul McCartney eller Noel Redding och fråga.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag är typ hundra på attt Noel Redding använde rounds. Jag är säker på att jag har läst en intervju med honom där han säger att John Entwistle fick honom att använda Rotosounds swing bass-strängar, som ju är rounds.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

bootsy skrev:
Kneget skrev:ok tackar så mycket men tror du de låter "crappigt" å spela dom med plektrum?
Nej.

Det låter helt jävla grymt.
Om du inte tror mig, ring Carol Kaye, Joe Osborn, Paul McCartney eller Noel Redding och fråga.
Ok... fan va gött!!! måste ta å köpa mig ett par flatts då :D
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

GurraG skrev:Jag är typ hundra på attt Noel Redding använde rounds. Jag är säker på att jag har läst en intervju med honom där han säger att John Entwistle fick honom att använda Rotosounds swing bass-strängar, som ju är rounds.
Helt sant. Jag är expert. 8)

Fast han byta dom typ aldrig så ibland hörs det som flats.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Noelredding skrev:
GurraG skrev:Jag är typ hundra på attt Noel Redding använde rounds. Jag är säker på att jag har läst en intervju med honom där han säger att John Entwistle fick honom att använda Rotosounds swing bass-strängar, som ju är rounds.
Helt sant. Jag är expert. 8)

Fast han byta dom typ aldrig så ibland hörs det som flats.
Jösses, jag börjar tappa stinget... Men jag hade faktiskt för mig att han körde på flats på "Are You Experienced".
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Såvitt jag förstått så använde Noel Chas Chandlers Epi Rivoli på några av de tidiga inspelningarna. Det är väl högst troligt att Chas hade flats på den.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

I denna biografi påstås det att han körde på LaBella, i alla fall när han först skaffade jazzbasen:

http://twtd.bluemountains.net.au/cream/noel_redding.htm

Men i denna intervju hävdar han att han kört på Rotosound ända sedan 1967:

http://www.basslinks.nl/basstobass.html


Så vad är sant? Ingen vet. Jag gissar på att han inte bytte till Rotosound på jazzen på en gång, men det ar ju svårt att bevisa...
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Det är extremt tjockt. Tänk på att flatspunna strängar har högre massa i förhållande till strängtjockleken än rundspunna, så .105" är rätt så fett bara det.
Hur mycket skiljer det sig mellan round och flats? Jag skulle vilja ha flats till min Danelectro Longhorn men dom flesta scort scale flats verkar ju så tunna 40-95 eller nåt sånt tror jag dom brukar vara, jag vill ha motstånd då jag spelar. Kan dom ändå funka eller finns det någon short scale flatwound sträng som är grövre?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

mojo skrev: - Vad tillför flats ljudmässigt?
- Vad skall man satsa på utan sladdrighet, men som inte upplevs som armeringsjärn?
1. Flats tillför en värme, en kärna och ett fläsk som inte kan ersättas av döda rounds. De är dessutom mycket långlivade, eftersom de inte blir ingrodda med smuts på samma sätt som rounds.
2. D'addario Chromes är ganska hårda och fina. Dessutom är de min favorit hittills på jazzbasen. Fenders flats är stenhårda.
Thomastik Infields jazz flats är å sin sida som mjukost.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ok.. där kom det genast en intressant aspekt in..

blir karaktären väldigt annorlunda mellan rounds och flats när man spelar plektrum??
min egen upplevelse hittills är att det låter ganska stabbigt med flats och plektrum och det är jag själv inte det minsta intresserad av att det ska låta..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

macahan skrev:ok.. där kom det genast en intressant aspekt in..

blir karaktären väldigt annorlunda mellan rounds och flats när man spelar plektrum??
min egen upplevelse hittills är att det låter ganska stabbigt med flats och plektrum och det är jag själv inte det minsta intresserad av att det ska låta..
Flats med plektrum är ett av mina favoritljud. Distinkt men fett, till skillnad från rounds med plektrum som ju ofta låter väldigt "gitarrigt" och zing-igt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

busse skrev:Hur mycket skiljer det sig mellan round och flats? Jag skulle vilja ha flats till min Danelectro Longhorn men dom flesta scort scale flats verkar ju så tunna 40-95 eller nåt sånt tror jag dom brukar vara, jag vill ha motstånd då jag spelar. Kan dom ändå funka eller finns det någon short scale flatwound sträng som är grövre?
Kort skala och motstånd innebär nog att du bör köra på .105" i alla fall. Det borde väl finnas? Akta dig för Thomastik om du inte gillar mjuka strängar i alla fall.
macahan skrev:ok.. där kom det genast en intressant aspekt in..

blir karaktären väldigt annorlunda mellan rounds och flats när man spelar plektrum??
min egen upplevelse hittills är att det låter ganska stabbigt med flats och plektrum och det är jag själv inte det minsta intresserad av att det ska låta..
Plektrum och flats låter väldigt mycket "klonk" om anslaget. Det är också rätt känsligt vad man använder för plektrum. Ett "halt", vasst och hårt plektrum låter förjävligt i mina öron, medan ett väl avrundat plektrum med matt yta låter finfint. Jag skulle gissa på att de flesta inte gillar kombinationen flats och plektrum alls.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Precis, kör inte med för hårt plektrum, det låter apa. Själv brukar jag köra dunlop 0.88 mm.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, men då stämmer det där klonkiga ganska mycket med min uppfattning sedan tidigare..
är det någon som provat några specifika flats som låter "bättre" med plektrum än de övriga ??
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

bootsy skrev:
Noelredding skrev:
GurraG skrev:Jag är typ hundra på attt Noel Redding använde rounds. Jag är säker på att jag har läst en intervju med honom där han säger att John Entwistle fick honom att använda Rotosounds swing bass-strängar, som ju är rounds.
Helt sant. Jag är expert. 8)

Fast han byta dom typ aldrig så ibland hörs det som flats.
Jösses, jag börjar tappa stinget... Men jag hade faktiskt för mig att han körde på flats på "Are You Experienced".
Ja, det är nog mycket möjligt faktiskt. Basljudet på "Purple Haze" t.ex. låter ju inte helt roundwound.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Kort skala och motstånd innebär nog att du bör köra på .105" i alla fall. Det borde väl finnas? Akta dig för Thomastik om du inte gillar mjuka strängar i alla fall.
Nja, jag har då inte lyckats hitta flats som är 105 däremot roundwounds finns ju i den dimentionen hos lite olika märken. Kom gärna med tips var jag skulle kunna hitta korta 105 flats.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag kr GHS och Dunlop Orange (.72?) Fruktansvärt ball sound! Men ju tjockare plektrum, desto längre ner i mid-klonkregistret flyttas attacken! Lägg dessutom handloven på strängen vid stallet, så får du det fetaste, svägigaste thumpsoundet man kan önska!

(Flats med plektrum kani mecd fördel kompletteras med reverb och / eller tremolo om det passar i genren... mmmmmmmm)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Antar att man lära prova flats nån gång. Nån som har tips på några billiga som har relativt mycket zing? Har lyssnat för mycket på Iron Maiden senaste veckorna.
Skriv svar