tunna strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
violent
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 13:37
Ort: Skogen

tunna strängar

Inlägg av violent »

hej.
jag har en idé som jag vill prova. då strängar inte är min starka sida så skulle jag behöva lite hjälp.
tänkte stämma upp en femsträngad bas så b blir d osv.
pratade med någon på musikbörsen som sa att det kunde funka om man bytte till tunnare strängar, annars kan tydligen halsen bli bananformad med tiden.
så jag undrar om någon har något tipps på bra tunna strängar. eller kan man kanske köra med tjocka gitarrsträngar? eller flytta upp e strängen till b och ta e gitarr sträng som g sträng?
någon som provat något av ovansstående?
tror ni det kan det funka eller är det bara ge upp och stämma ner en 4 strängad bas istället?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag skulle ju satsa på att skaffa E-A-D-G-C-strängar och stämma ner ett tonsteg i så fall. Frågan är om du har behov av att komma upp i diskanten så mycket. Annars är det nog smartare med en fyra som man stämmer ner.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Förstår jag rätt om jag tror att du vill stämma en femsträngad bas (från låg till hög) D G C F Bb ?

Då rekommenderar jag att du tar ett 4-strängsset (gärna inte de tunnaste tjocklekarna, ta .045-.105 eller .050-.110) och en lös C-sträng för sexsträngade basar, brukar ligga på .030 ungefär.

Å andra sidan gissar jag att du inte kommer ha så stor nytta av den höga Bb-strängen så varför inte behålla femsträngssetet och stämma A D G C F istället. Det kan vara schysst att ha tillgång till tarmtömningsfrekvenser ibland! :D

*edit* 200071 förklarade det lite smidigare än jag...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Mr-mr här har båda levererat bra svar och olika tänk..

Här kommer lite mer praktisk och (vad jag anser) bra linx!

Om du tänker stämma om 5:an så som 2007-91210 föreslår (för att komma åt de högre registren) så kan du ju addera en D-tuner till E-strängen för att få hyggligt snabb access till en lägre stämd e-sträng.. alternativt inhandla en riktigt bra oktavpedal..

Om du satsar på mr grafs tips så skulle jag söka lite mer efter den där sista C-strängen och inte ta en 30:a om inte det övriga settet är ett 40-100..

Jag har precis bytt upp tjocklek på min bandlösa 5:a som jag stämmer E-C.. 35-105..

På denna site kan du beställa stängar i olika set men även löst.. bra pris och med leverans in i brevlådan.. (om du inte beställer för många paket.. då fuckar DHL upp din leverans 4 sure.. :roll: )
Denna länk går in i DR's sortiment: http://www.saitenmarkt.com/lshop,showde ... 0.090,.htm

Lycka till!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Rotosound har 5 setsträngar där lägsta strängen är 115. Jag stämde en 5:a i D, G, C, F, Bb, Eb med dom strängarna och det funkade bra.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Bastappe skrev:Jag stämde en 5:a i D, G, C, F, Bb, Eb med dom strängarna och det funkade bra.
Var satte du den sjätte strängen om det var en femma?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Ahab skrev:
Bastappe skrev:Jag stämde en 5:a i D, G, C, F, Bb, Eb med dom strängarna och det funkade bra.
Var satte du den sjätte strängen om det var en femma?
Äh, sålde min 5:a förra året. Har nu en 6:a i händerna och råkade ta med den extra strängen av misstag. Sorry :oops:
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 461
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

spela bas!

Inlägg av Albrecht »

spela BAS ( :-)! ) = ha så tjocka strängar som möjligt! för gitarrister finns det piccolo-bas-strängsatser. tjocka strängar ger det bästa ljudet = 30 års erfarenhet av basspelande.
Skriv svar