vilket låter hårdast/mjukast?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Silverspoon
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:53

vilket låter hårdast/mjukast?

Inlägg av Silverspoon »

hallå alla där ute!

jag har en liten fråga angående strängar till basen... jag har köpt två olika märken nu... Skullstrings och något annat lustigt märke som jag dock inte vet vad det heter. var väldigt länge sen men men.

skullstrings är jag i vilket fall som helst ganska möjd med men problemet är att basen dem sitter på är för långskalig för strängarna. blir lite bredare ju längre upp på halsenman kommer innan den riktiga strängen börjar och den ligger och skrapar på första bandet på både e och a strängarna. har ni några tips om bra strängar till ganska normala priser?
guns don't kill people, people kill people!
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Daddario nickel roundwound EXL tycker jag har skön mjuk feeling mot fingrarna dessutom håller dom tonen och intonerar fantastiskt bra. pris: 325:-/4-set. Galli är ett annat märke som jag hört är bra. Har bara testat stålvarianten 050 tjocklek. Dom kändes som 045 i spänst, ganska "lättspelade" för att vara 050 med andra ord . Inte så dyra heller har jag för mig.
Silverspoon
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:53

Inlägg av Silverspoon »

oki. det tackar man alltid för:) får ta och kolla upp lite. är lite fundersam på blue steel med... de ska vara rätt heta har jag för mig
guns don't kill people, people kill people!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag kör enbart på Warwick Red Label, 169 spänn typ för ett strängset, funkar askalas, håller länge osv... Förlorar man tonen är det bara att koka dom lite 8)
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Testa EBS strängar. Riktigt bra och håller tonen länge.
Det är i alla fall min erfarenhet.

I övrigt har jag alltid gillat Rotosound bäst, men de finns bara att få tag i från Tyskland och USA numera verkar det som.
Användarvisningsbild
Bass Addict
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 12:11

Inlägg av Bass Addict »

Hidi ho people.

Efter att ha lirat i tio år måste jag säga att kvalité går före allt. EBS, Warwick och D´Addoario funkar o fyller sitt syfte, men vill man ha det där lilla extra ska man köpa Elixir... Håller garanterat tonen och känslan tre gånger längre än allt annat jag lirat på... Men , som alltid, smakar det så kostar det. 1200:- hostar jag upp för mitt favvo set till min 5:a. :oops:

E
Flash is trash without basics and technique...
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Jag har provat många strängar och håller med Bass addict att elixir-strängar håller hög klass.
75% av de strängar jag använder är elixir

P.S, Bass Addict PM mig om du vill ha ett elixir 5-set 500kr billigare. Jag tror jag kan fixa för 700:- till dig
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Bean skrev:Testa EBS strängar. Riktigt bra och håller tonen länge.
Det är i alla fall min erfarenhet.

I övrigt har jag alltid gillat Rotosound bäst, men de finns bara att få tag i från Tyskland och USA numera verkar det som.
Hej Bean, kan förstå om du gillar EBS strängarna om dina favo strängar är Rotosound... Enligt de uppgifter jag har så är det just Rotosound som gör EBS strängarna på licens.

Men visst är de helt okej...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

groovyjr skrev:
Bean skrev:Testa EBS strängar. Riktigt bra och håller tonen länge.
Det är i alla fall min erfarenhet.

I övrigt har jag alltid gillat Rotosound bäst, men de finns bara att få tag i från Tyskland och USA numera verkar det som.
Hej Bean, kan förstå om du gillar EBS strängarna om dina favo strängar är Rotosound... Enligt de uppgifter jag har så är det just Rotosound som gör EBS strängarna på licens.

Men visst är de helt okej...
Ja det förklarar ju isåfall en hel del... :lol:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Lite sund inställning där FreCKo!
Finns ju även Eagle som kostar 159 spänn.

Jag tycker mig genom åren förstått att vad man tycker om klangen på en sträng inte bara är en smaksak pga av ljudet, utan även hur strängen reagerar på en individ. Jag upplever att jag testat strängar som rekomenderats för att de håller klangen så länge och de dör efter ett halvt rep för mig. Och tvärtom; strängar som andra sågar för att de inte har någon klang kan leva länge och låta piano i min ägo.

Kan det vara så att det har att göra med hudtyp, ph-värde och andra parametrar hur metallblandningen reagerar?!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:Lite sund inställning där FreCKo!
Finns ju även Eagle som kostar 159 spänn.

Jag tycker mig genom åren förstått att vad man tycker om klangen på en sträng inte bara är en smaksak pga av ljudet, utan även hur strängen reagerar på en individ. Jag upplever att jag testat strängar som rekomenderats för att de håller klangen så länge och de dör efter ett halvt rep för mig. Och tvärtom; strängar som andra sågar för att de inte har någon klang kan leva länge och låta piano i min ägo.

Kan det vara så att det har att göra med hudtyp, ph-värde och andra parametrar hur metallblandningen reagerar?!
stämmer totalt, dock så anser jag att eagle-strängarna är lite klena! Jag slår av dom hur lätt som helst, brorsan slog av dom hur lätt som helst... Okej att jag slår av dom, jag är rätt våldsam när det gäller spelstil, men brorsan spelar... ptja, som en liten skolflicka! Och för oss båda gick dom av på mindre än en månad! Warwick-strängarna kostar typ lika mycket på jam, men är så fruktansvärt mycket bättre att folk som ens funderar på eagle borde få tok-smisk :roll:
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Bass Addict skrev:Hidi ho people.

Efter att ha lirat i tio år måste jag säga att kvalité går före allt. EBS, Warwick och D´Addoario funkar o fyller sitt syfte, men vill man ha det där lilla extra ska man köpa Elixir... Håller garanterat tonen och känslan tre gånger längre än allt annat jag lirat på... Men , som alltid, smakar det så kostar det. 1200:- hostar jag upp för mitt favvo set till min 5:a. :oops:

E
Kolla på http://www.basstudio.nu om du vill ha billigare Elixir strängar. Ett 4-sett kostar drygt 500 kr och Peter Årnes som driver Basstudio är världens trevligaste människa i branschen. Det kan jag garantera. Han har en massa annat roligt med.
Senast redigerad av calif de funk den tor 03 aug 2006, 19:36, redigerad totalt 1 gånger.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Ops... , kollade själv på basstudio.nu och det verkar som att han inte har några Elixir längre. Men e-maila han IAF och kolla om han kan ta in dem.

Lycka till
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

groovyjr skrev:
Bean skrev:Testa EBS strängar. Riktigt bra och håller tonen länge.
Det är i alla fall min erfarenhet.

I övrigt har jag alltid gillat Rotosound bäst, men de finns bara att få tag i från Tyskland och USA numera verkar det som.
Hej Bean, kan förstå om du gillar EBS strängarna om dina favo strängar är Rotosound... Enligt de uppgifter jag har så är det just Rotosound som gör EBS strängarna på licens.

Men visst är de helt okej...
Det här är kul som f*n. Det finns ingen som är lika Up To Date som GroovyJr. Jag ringer alltid honom när jag behöver veta något som inte är helt tillgängligt för allmänheten.

GroovyJr är också en sjujäklars universal basist med! Han har spelat rock, soul, latin, grunge, blues... , you name it och allt det här gör han Par Exellant! Han har också både utbildning och erfarenhet i sitt bagage. Kolla gärna på http://www.groovyjr.com och även lyssna på honom! Och det sista men inte det minsta: han är en av de trevligaste personerna jag träffat någonsin!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tjohoo!!!
Tack mista Calif da funk - a.k.a. ring så spelar vi...
En hyvens kille (eller är det gubbe nu...)!!!! :lol:

Fan Califen man blir ju rörd nu... :oops:

Du är alltid välkommen på ett jam!

Och givetvis alla andra också om ni har vägarna förbi söderns huvudstan MAAALMÖÖÖÖÖ!!! City of bass and babes in sweden aha aha ha ha!!!

You know man!

:wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Hej... ,vilken bra ide! Jag skulle vilja se en BasFest nångång och nånstans, och varför inte i Malmö! Tänk er bara... , en jäkla massa basister på en plats... , basprylar, egen musik, livespelning mm. Är det inte så det är i himmelen om den överhuvudtaget finns? Finns det någon festfixare här?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

groovyjr skrev:Tjohoo!!!
Tack mista Calif da funk - a.k.a. ring så spelar vi...
En hyvens kille (eller är det gubbe nu...)!!!! :lol:

Fan Califen man blir ju rörd nu... :oops:

Du är alltid välkommen på ett jam!

Och givetvis alla andra också om ni har vägarna förbi söderns huvudstan MAAALMÖÖÖÖÖ!!! City of bass and babes in sweden aha aha ha ha!!!

You know man!

:wink:
Tack GroovyJr. Det vore kul på riktigt att få jamma med dig och dina polare i Malmö Citty :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev: stämmer totalt, dock så anser jag att eagle-strängarna är lite klena! Jag slår av dom hur lätt som helst, brorsan slog av dom hur lätt som helst... Okej att jag slår av dom, jag är rätt våldsam när det gäller spelstil, men brorsan spelar... ptja, som en liten skolflicka! Och för oss båda gick dom av på mindre än en månad! Warwick-strängarna kostar typ lika mycket på jam, men är så fruktansvärt mycket bättre att folk som ens funderar på eagle borde få tok-smisk :roll:
Förlåt! :oops: *vänder upp ändalykten*
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Dean Markley's "American Flyer" roundwound gillade jag också. Ganska mjuka att spela på och med fin klang. Hållbarheten var dock inte den bästa...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Var just inne på groovyjr:s sajt och blev alldeles GLAD!

Sköönt med folk som vågar gilla - och spela - så olika sorters musik! Jag är likadan, (fast inte lika virtuos somm groovyjr) - och brukar bli beskylld för att man inte är "äkta" i någon genre om man håller på med allt möjligt...

För mej (och för dej med, groovy, verkar det som) handlar det om att "kliva in" i den genre som för tillfället är aktuell, och försöka förstå vad som är viktigt och signifikativt för just detta! När man börjar haja, och det "klickar" - DET är magiskt!

Supersnygg sajt dessutom!

Go, man, GO!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tack Mr Dereborn!
Jag blir ju helt rörd och generad nu... :oops:

Det värmde gott! :lol:
Tror jag är minst 210 cm nu mot normala 190 cm...

Men du lirar ju själv en ganska blandad mix och jag har hört dig vid ett par tillfällen och du svänger alltid grymt gott!!! 8)

Spelade du inte med E-Typen på HBG festivalen 2002?
I så fall har vi ju till och med ståt på samma scen!

Men jag vet vad du menar, ingen vet riktigt vad man egentligen lirar för stil. Men virtous vet jag inte, tror nog du hade lirat cirklar runt mig... :wink:

Men kul är det och alltid chokar det någon när man dyker upp i något helt oväntat sammanhang. 8)

Tusen tack Mr Dereborn!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
dereborn

Inlägg av dereborn »

Japp, jag var där 2002, och japp - jag står för det jag skrev! Kul när vi förstår varann o snackar samma språk! Sen får vi väl ta reda på vem som spelar i cirklar runt vem nån gång, om det nu är viktigt... :wink:

Let's keep it up!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Haha!
Nej det är väl av ganska ringa betydelse bara man gör det som är rätt för låten! 8)

By the way så är bilden jag använder här från det giget.
Postar en till från samma scen (em) då vi spelade innan ni kom dit med er backline - typ 5 baskaggar eller vad trummisen körde osv. :lol:

Bild
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
dereborn

Inlägg av dereborn »

Världen är liiiiten! Basistvärlden ännu mindre!

Lägger upp en "efter-bild" dåra... :wink:

Bild

P.S. 6st bastrummor... men dom är 2 trummisar därbakom...!
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Jag gillar både Rotosound- och Ebs-strängar (.045-.105) men Elixirs stängar är favoriten.

Bästa priserna på strängar hittar man på http://www.stringbusters.com !

Mvh Billy
Skriv svar