Taperwound!

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Skall väl vara bra till "old school thump". Är intresserad själv så om någon har erfarenhet av olika märken vore det fint med lite upplysning. Ljud, hållbarhet etc...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Danne skrev:Skall väl vara bra till "old school thump". Är intresserad själv så om någon har erfarenhet av olika märken vore det fint med lite upplysning. Ljud, hållbarhet etc...
Nu menar du väl ändå tapewound? Taperwound är ju när man har färre och färre lindningar ju närmare stallet man kommer.

Min erfarenhet av taperwound är att man får betydligt renare övertonsspektrum, speciellt när man har "exposed core" dvs. bara kärnan över stallsadlarna. Nackdelen är att det blir mindre botten och att strängarna lättare går av. Själv tycker jag också det är lite obehaglig känsla i dem fast det är nog bara en vanesak.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

När jag fick den första Cloverbasen så kändes inte H-strängen helt OK. Jag påtalade detta och fick till svar att han har bytt till taperwound i stället. Och mycket riktigt med taperwound blev H-strängen märkbart mer definierad. Sen kan det hända att det blir större skillnad om man byter till ett annat strängmärke eller strängtyp, men hur som helst nu fick jag ju kollat skilland mellan taper och inte taper på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag har taperwound just nu på jazzbasen. En effekt blir ju att strängarna kommer lite närmare basen. Den delen av strängen som löper över stallet är ju väsentligt smalare. Närmare greppbrädan och nån millimeter närmare micken. Jag upplever att basen blev mer lättspelad(jag gillar rätt låg action).

Labella slappers heter de jag har på denna bas, mycket bra och prisvärd sträng för alla sorters spel, inte bara en slappingsträng som namnet antyder.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

GrafZeppelin skrev:
Danne skrev:Skall väl vara bra till "old school thump". Är intresserad själv så om någon har erfarenhet av olika märken vore det fint med lite upplysning. Ljud, hållbarhet etc...
Nu menar du väl ändå tapewound? Taperwound är ju när man har färre och färre lindningar ju närmare stallet man kommer.
My bad. Taperwound ja. Tapewound är ju ljudmässigt helt tvärtemot. I mitt vokabulär kallar jag det Contact Core men det är väl GHS namn på dem. Använde sådana förr. Strängarna kändes lite flexiblare och som sagt övertonsrika. Slutade med dem för de ville gräva ner sig i mässingssadlarna på den Precision Special jag hade då.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Danne skrev: My bad. Taperwound ja. Tapewound är ju ljudmässigt helt tvärtemot. I mitt vokabulär kallar jag det Contact Core men det är väl GHS namn på dem. Använde sådana förr. Strängarna kändes lite flexiblare och som sagt övertonsrika. Slutade med dem för de ville gräva ner sig i mässingssadlarna på den Precision Special jag hade då.
Ska man vara riktigt anal så är väl contact core samma som exposed core medans taperwound har iaf en eller två lindningar där strängen ligger an mot sadeln.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

GrafZeppelin skrev:
Danne skrev: My bad. Taperwound ja. Tapewound är ju ljudmässigt helt tvärtemot. I mitt vokabulär kallar jag det Contact Core men det är väl GHS namn på dem. Använde sådana förr. Strängarna kändes lite flexiblare och som sagt övertonsrika. Slutade med dem för de ville gräva ner sig i mässingssadlarna på den Precision Special jag hade då.
Ska man vara riktigt anal så är väl contact core samma som exposed core medans taperwound har iaf en eller två lindningar där strängen ligger an mot sadeln.
Njae, inte de GHS jag använde i alla fall (kanske ändrat sedan dess, ca '94-'95?). De hade lite lindning (tunnare tråd än ytterlindningen) runt sig även vid sadelytan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Danne skrev: Njae, inte de GHS jag använde i alla fall (kanske ändrat sedan dess, ca '94-'95?). De hade lite lindning (tunnare tråd än ytterlindningen) runt sig även vid sadelytan.
Åh fan? Jag tror dig, men vad konstigt med tanke på namnet. Nåväl, en ny lärdom idag också...
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Danne skrev:
GrafZeppelin skrev:
Danne skrev: My bad. Taperwound ja. Tapewound är ju ljudmässigt helt tvärtemot. I mitt vokabulär kallar jag det Contact Core men det är väl GHS namn på dem. Använde sådana förr. Strängarna kändes lite flexiblare och som sagt övertonsrika. Slutade med dem för de ville gräva ner sig i mässingssadlarna på den Precision Special jag hade då.
Ska man vara riktigt anal så är väl contact core samma som exposed core medans taperwound har iaf en eller två lindningar där strängen ligger an mot sadeln.
Njae, inte de GHS jag använde i alla fall (kanske ändrat sedan dess, ca '94-'95?). De hade lite lindning (tunnare tråd än ytterlindningen) runt sig även vid sadelytan.
Får man byta sadel då? Känns ju jobbig :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

A_Warning skrev:
Danne skrev:
GrafZeppelin skrev:
Ska man vara riktigt anal så är väl contact core samma som exposed core medans taperwound har iaf en eller två lindningar där strängen ligger an mot sadeln.
Njae, inte de GHS jag använde i alla fall (kanske ändrat sedan dess, ca '94-'95?). De hade lite lindning (tunnare tråd än ytterlindningen) runt sig även vid sadelytan.
Får man byta sadel då? Känns ju jobbig :?
Vi menar stallsadlarna! Dem behöver du inte byta... :)
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

GrafZeppelin skrev:
A_Warning skrev:
Danne skrev:
GrafZeppelin skrev:
Ska man vara riktigt anal så är väl contact core samma som exposed core medans taperwound har iaf en eller två lindningar där strängen ligger an mot sadeln.
Njae, inte de GHS jag använde i alla fall (kanske ändrat sedan dess, ca '94-'95?). De hade lite lindning (tunnare tråd än ytterlindningen) runt sig även vid sadelytan.
Får man byta sadel då? Känns ju jobbig :?
Vi menar stallsadlarna! Dem behöver du inte byta... :)
Men vadå om det är tunnare lindning vid sadeln kommer ju strängen närmare halsen vilket kommer ge rassel. Efter som det är jobbigt att fylla igen spåren i sadeln så är det väll endå som återstår att byta :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det är bara att justera höjden på sadlarna för att kompensera. Den 80'a Precision Special jag hade var utrustad med mässingssadlar och jag såg efter ett tag att de gjorde grova avtryck i sadlarna. Kör man exempelvis Fenderbas kan man ju alltid utrusta med titansadlar eller också är man inte så petig med detta som jag var. Kanske inte är något problem med vanliga stall heller.
Skriv svar