Välj strängar åt mig!

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Välj strängar åt mig!

Inlägg av Taurus »

Nu är det dags för ett strängbyte på min bandlösa Cirrus-sexa och jag vill testa nytt.

Strängen jag är ute efter ska funka för ett bandlöst sound à la sent åttiotal - tight, mycket stallmick och bra med mwaaahhh utan att att för den skull bli Jaco-fjärtigt. Den får gärna vara mjuk i spelkänslan och måste finnas som sexsträngsset eller -kombination.

Ös på med förslag, gärna med motivering till varför jag ska välja just den strängen.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Om du med "sent åttiotal" tänker Pino Palladino så använde han (och för den delen även Jaco) Rotosound Swingbass-strängar.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

GurraG skrev:Om du med "sent åttiotal" tänker Pino Palladino så använde han (och för den delen även Jaco) Rotosound Swingbass-strängar.
Ja, lite åt Pino-hållet, även om det jag egentligen vill åt är John Giblins sound på Fish första soloplatta "Vigil in a Wilderness of Mirrors" (Ljudet har jag naglat okej, nu återstår bara finslipning av de bandlösa choppsen :oops: ).

Men finns Rotos i sexsträngsdimensioner? Och hur är det med mjukheten? Jag har inte spelat med Rotosound på säkert 20 år...

På mina bandade basar är jag efter en lång tid med DR frälst på EBS Titan-Nickels 40-100/125, men när det gäller bandlöst har jag varit märkesotrogen och kört budgetalternativ, och nu vill jag hitta hem strängmässigt även där.
Senast redigerad av Taurus den tor 30 okt 2008, 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

galli stainless!
eller nåt annat.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

criss skrev:galli stainless!
eller nåt annat.
Tack för det uttömmande svaret, nu vet jag precis varför jag ska välja Galli framför andra strängsorter ;-)
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Jag har ju haft en viss omsättning på basar den sista tiden :oops: och därigenom även testat ett antal olika strängar. Nu gäller detta förstås bandade basar, men jag har iaf blivit otroligt stärkt i min tidigare uppfattning att DR är helt rätt för mig.

DR Marcus Miller och DR Lo Riders är det jag kommer att hålla mig till framöver, testa dom! Oavsett spelstil är det i min bok såhär långt bara Dean Markley Blue Steel som kommer i närheten av DR. Har testat blandad kompott av Warwick, D'Addario, GHS och Rotosound, förstås olika ålder på strängarna så det är svårbedömt, men iaf inga skitiga strängar. Även kokade gamla DR låter för mig bättre än vissa andra nya som tappar klangen redan efter en repkväll.

Du kan låna ett 4-set DR Marcus Miller av mig om du vill, borde ju säga något om hur det blir på en sexa. Smaken är ju förstås olika.

Jag är för egen del inne på att ge bandlöst en "seriös" satsning, så vad som funkar bättre eller sämre är mkt intressant för min del också.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Taurus skrev:
criss skrev:galli stainless!
eller nåt annat.
Tack för det uttömmande svaret, nu vet jag precis varför jag ska välja Galli framför andra strängsorter ;-)
Kul att kunna hjälpa till! :D

tänker mest att de är ganska mjuka och fina att spela på låter lite åt det hållet jag tror att du vill ha samt är billiga så om det nu inte blir 100% så måste du inte gråta blod och jaga mig med vässad hötjuga.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

BB3000S skrev:Jag har ju haft en viss omsättning på basar den sista tiden :oops: och därigenom även testat ett antal olika strängar. Nu gäller detta förstås bandade basar, men jag har iaf blivit otroligt stärkt i min tidigare uppfattning att DR är helt rätt för mig.

DR Marcus Miller och DR Lo Riders är det jag kommer att hålla mig till framöver, testa dom! Oavsett spelstil är det i min bok såhär långt bara Dean Markley Blue Steel som kommer i närheten av DR. Har testat blandad kompott av Warwick, D'Addario, GHS och Rotosound, förstås olika ålder på strängarna så det är svårbedömt, men iaf inga skitiga strängar. Även kokade gamla DR låter för mig bättre än vissa andra nya som tappar klangen redan efter en repkväll.

Du kan låna ett 4-set DR Marcus Miller av mig om du vill, borde ju säga något om hur det blir på en sexa. Smaken är ju förstås olika.

Jag är för egen del inne på att ge bandlöst en "seriös" satsning, så vad som funkar bättre eller sämre är mkt intressant för min del också.
Håller helt med! DR Hi Beams och Lo Riders står i en klass för sig. Jag har använt dem sen de kom ut på marknaden och jag reagerar med glädje varje gång jag spänner på dem efter att ha kört med nån annan sort.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Har inte testat Galli på bandlöst utan "bara! på min bandade BB5000.
Och där låter dom mums, se recension!
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=7709

Dom skulle kunna vara något för dig.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

BB: Ja, DR vet jag hur de låter, men föredrar som sagt EBS Titan-Nickels på bandat, helt enkelt för att de bortsett från att låta kanon är väldigt skönspelade. Bandlöst är ju en annan femma (eller sexa ;-) ) och jag vill samla på mig lite tyckanden här. Tackar ändå för låneerbjudandet. Kan tillägga att om EBS Nickels hade funnits i dimension .30 hade de åkt på den bandlösa också...

Criss: Nuså, tack! Det har skrivits mycket gott om Galli i andra trådar också, så det kanske kan vara värt att testa.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Beställning har gått till MALA på ett set Galli roundwound nickels 30-125, ska bli kul att testa.

Klopper: Ja, nu hoppas jag verkligen att det är så mycket twang utan zing som du skriver i din testtråd ;-)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Taurus skrev:Beställning har gått till MALA på ett set Galli roundwound nickels 30-125, ska bli kul att testa.

Klopper: Ja, nu hoppas jag verkligen att det är så mycket twang utan zing som du skriver i din testtråd ;-)
Skrev jag verkligen det! :roll: :wink:
Nåja.
Jag hoppas att MALA har med ett 5 str-set till Aggarp så jag kan göra min BB5000 glad! :D :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
dereborn

Inlägg av dereborn »

I den vanliga, verkliga, världen är ju frågan "vad ska jag ha för strängar för att få merr twang än zzzing?" rätt basic.

FLATS!

....men när det ska vara SEX-strängat upphör ju alla naturlagar at gälla...

Lycka till iaf.
Posta lite twangiga ljudklipp med sexan när du hittat strängarna!
Skriv svar