Strängpoll

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!

Strängmärke

D'addario
14
15%
GHS
6
6%
Ernie Ball
13
14%
Rotosound
9
10%
DR
12
13%
Elixir
5
5%
Warwick
2
2%
Thomastik-Infeld
8
9%
LaBella
3
3%
Dean Markley
0
Inga röster
EBS
3
3%
Fender
5
5%
Pyramid
1
1%
Maxima/Optima
0
Inga röster
Snarling Dogs
0
Inga röster
Ken Smith
0
Inga röster
Alembic
0
Inga röster
Det blir vad det blir
12
13%
 
Antal röster: 93

Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

blir vad det blir. tycker alla strängar jag hittills testat har tappat klangen för fort, så jag letar fortfarande efter några som kan klassas som favoriter.
har till exempel testat clover, dr, d'addario, elixir, galli, warwick, firewire, ernie ball, ghs och en drös med billiga no-name strängar.
om jag ändå måste byta ofta kan jag lika gärna köpa billigt "skit", för det sparar jag pengar på.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

BarbequeVillage skrev:Jag läste igenom alla strängtips och liknande trådar och insåg då att jag är den ende som nämnt SIT-strängar! I och för sig har jag nämnt dem ofta, men är det verkligen bara jag som har testat och/eller tycker de är bra?
Har S.I.T på mitt lilla åttasträngade hembygge. De är helt ok tycker jag.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Warwicks EMPs åker på min Streamer nästa byte eftersom jag tycker att Black Labels dör för snabbt. Innan det körde jag på EBS Northern Light Strings, men det var 8 år sedan.
snistan
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 18 maj 2007, 13:00
Ort: Ljungryda
Kontakt:

Inlägg av snistan »

på min 4:a använder jag elxir

på 5:an kör jag DR:s black beauti å red devil varannan sträng, provade till en dvd:inspelning å det funkar, låter likadant å känns likadant å ser coolt alt helt out ut beroende på hur man ser det(eftersom basen inte finns på bild än kan jag säga att den är röd å svart därav att jag vågade testa :))
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag använder lite olika. På Warwicken är det viktigt att det sitter nickelsträngar, och jag har använt D'Addario XL på den i flera år. Nu sitter det dock LaBella Slappers på den, och de är bra de också. Har flera gånger funderat på att köpa Thomastik-strängar till den, men eftersom jag nästan aldrig spelar på den känns det onödigt att kosta på den sådan lyx.

På min Swede-inspirerade bas sitter det Thomastik Infeld Jazz Rounds. De är väldigt tunna och flexibla. Har aldrig gillat en sträng bättre...

...förutom de Thomastiks Jazz Flats som satt på min Precision innan jag sålde den, och som jag gillade lika mycket. Skaffar jag en P-bas igen (vilket inte kommer hända förrän jag hittar en kort- eller mediumskalig variant) någon gång råder det ingen tvekan om vilka strängar jag kommer sätta på den.

På min Fender Jaguar Bass VI sitter det Fender-strängar, och eftersom utbudet av Bass VI-strängar är väldigt begränsat kommer det nog göra det fortsättningsvis också. Jag skulle dock gärna testa något annat, som LaBella eller Pyramid. Det ultimata vore förstås om Thomastik började tillverka en sträng som passade.

Som ni märker gillar jag Thomastik Infeld skarpt, så där hamnade min röst.

Och som svar på blackparkas fråga kan jag berätta att jag hade en period då jag mer eller mindre spelade av en sträng i veckan, eftersom en hjälte till mig sagt att det är bra att spela hårt. Mina såriga fingertoppar höll inte med, så jag började lyssna på Gary Willis istället, och spelar nu med ett riktigt mesigt anslag som gör att strängar håller i åratal.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Peter_S: kanske låter fånigt, men har du kollat på SX P-baskopior i 3/4-storlek? De större ska ju vara bra träjobb och med rätt stall, mikar o stämskruvar kanske det kan vara helt rätt "player p-bas"?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Eller Stu Hamms förra signaturmodell. Ska ju vara galet lättspelad i 32tumsskala. Då får du med ett par jazzmickar också.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:Peter_S: kanske låter fånigt, men har du kollat på SX P-baskopior i 3/4-storlek? De större ska ju vara bra träjobb och med rätt stall, mikar o stämskruvar kanske det kan vara helt rätt "player p-bas"?
Jo, jag har provspelat en lite snabbt på Jam, men jag blev inte direkt knockad. Hade de varit lika billiga här som i USA - eller bara hälften så bra som hajpen hävdar - hade jag kanske funderat på en, men nu skulle jag snarare spana lite efter en begagnad Squier Vista Musicmaster eller en ny japansk Fender Mustang om jag seriöst letade kortskaligt Precisionsalternativ. Men tack ändå för tipset, det var inte fånigt alls.
Svarte_Jack skrev:Eller Stu Hamms förra signaturmodell. Ska ju vara galet lättspelad i 32tumsskala. Då får du med ett par jazzmickar också.
Ja, en sådan har jag visst också klämt lite på, för sådär tusen år sedan, och den var verkligen galet lättspelad. Har nog aldrig sett någon på begagnatmarknaden dock.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bump bump
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

bassdude skrev:om jag ändå måste byta ofta kan jag lika gärna köpa billigt "skit", för det sparar jag pengar på.
Precis. +1
Men jag röstade på Fender som sitter på basen nu.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Fender på samtliga 4:or, 5:an och 6:an. Eagle 6:an kan bli mer problematiskt, men den är inte mogen för strängbyte ännu!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Hur är pyramidsträngar? Skulle vart kul att testa dessa.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

har mest kört ernieball. känns som ett säkert kort.
annars blir det vad det blir. imorn sätter jag på ebs 8)
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Noelredding, jag har aldrig testat Pyramidsträngar själv, men de påstås varqa väldigt styva. I övrigt ska de påminna i ljudet om Thomastik Infeld Jazz Flats, alltså ett varmt ljud med mer topp än de flesta slipade strängar. Här är ett utlåtande från Jim Roberts, gammal chefredaktör för Bass Player:
http://www.pyramidstrings.com/art4.html
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Darn. Jag har inte hittat "mitt" märke än...
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Kör också med billiga strängar. Har provat mycket men inte hittat ”dyra” som låter så mycket bättre och håller så mycket längre att dom är värda dobbla priset.

Testade Status Hotwire vid en slump och fastnade för dom. Låter bra, sköna att spela på och har funkad bra på alla basar jag provad dom på. 20-25 Euro är hyfsad billigt också.
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

GurraG skrev:Noelredding, jag har aldrig testat Pyramidsträngar själv, men de påstås varqa väldigt styva. I övrigt ska de påminna i ljudet om Thomastik Infeld Jazz Flats, alltså ett varmt ljud med mer topp än de flesta slipade strängar. Här är ett utlåtande från Jim Roberts, gammal chefredaktör för Bass Player:
http://www.pyramidstrings.com/art4.html
Tack ska du ha!!! :D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

BarbequeVillage skrev:Jag läste igenom alla strängtips och liknande trådar och insåg då att jag är den ende som nämnt SIT-strängar! I och för sig har jag nämnt dem ofta, men är det verkligen bara jag som har testat och/eller tycker de är bra?
Jag körde på SIT Power Steel för ca: 2 år sen, tycker dom låter jäkligt bra!

Sen blev det D'Addario ProSteels ett tag, också bra.

Nu kör jag på D'Addario EXL 170-5, overall mkt bra, särskilt B-strängen.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar