Strängpoll

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!

Strängmärke

D'addario
14
15%
GHS
6
6%
Ernie Ball
13
14%
Rotosound
9
10%
DR
12
13%
Elixir
5
5%
Warwick
2
2%
Thomastik-Infeld
8
9%
LaBella
3
3%
Dean Markley
0
Inga röster
EBS
3
3%
Fender
5
5%
Pyramid
1
1%
Maxima/Optima
0
Inga röster
Snarling Dogs
0
Inga röster
Ken Smith
0
Inga röster
Alembic
0
Inga röster
Det blir vad det blir
12
13%
 
Antal röster: 93

Gäst

Strängpoll

Inlägg av Gäst »

Bara för att jag är lite statistiknörd så skulle det vara kul att se vilket strängmärke som är mest använt på forumet. Använder man olika får man kryssa i det man använder mest.

Glömmer jag nåt märke så jaa... det är inte så jävla viktigt trots allt... ;)
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

TI sitter på p-basen jag använder mest. Labella och DR på de andra basarna, men p-basen är förstavalet...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har använt lite allt möjligt, men de senaste åren har det blivit D'Addarios Rounds, Halfrounds och Flats. Har inte varit missnöjd någonsin med dessa även om Flatwounden inte är så gammaldags i ljudet. Då jag vill ha det är TI's bra alternativ.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det blir vad det blir...
Stöttar den lokala musikaffären när det är dags för strängar, man får ta det han har hemma. Sist jag var in så hade han inte något 5-str set...
Tur att jag fått ett set från polarn.

Brukar hålla mig till sådant jag kört med tidigare.
Warwick black label
Blue Steel
Elixir

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag kryssade TI som jag har på min 6strängade Aria. Provar för närvarande även LaBella och Rotosound.
Alla flats.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag kör då fender på min fender :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

Har prøvd litt forskjellig, men ender som regel opp med DR HiBeams og SunBeams.

Har vært innom FatBeams, også, men trivdes ikke med dem. Så HiBeams/SunBeams for meg. :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Använder SIT om jag får tag på dem, annars blir det GHS, Ernie Ball, Fender... Huvudsaken är att det är nickelsträngar! Warwick och DR gillar jag inte.

Jag fíck med fem set strängar (LaBella, Rotosound, och Fender) när jag köpte -65:an, så den kommer aldrig att få nya strängar igen!

Edit: Just det, jag fick ett set Elixir Nanoweb av brorsan i 40-årspresent. Jag vet dock inte vilken bas som ska få den äran...
Senast redigerad av BBQV den lör 28 apr 2007, 13:52, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Rickenbacker... men det fanns inte som val ;) Byter ju aldrig nästan :D
men dadarrio rounds ligger som reserv, halfrounds och flats på de andra basarna
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men...
Byter aldrig säger ni..
Men spelar ni aldrig av strängar???


Mycket förvånad över att 4 st redan svarat DR.
Tror att A-strängen höll ungefär i två veckor, om ens det när jag testade ett set "Hi Beams" som jag läste i Bass Player för 10 år sedan att de skulle vara så bra..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:Men...
Byter aldrig säger ni..
Men spelar ni aldrig av strängar???

Mycket förvånad över att 4 st redan svarat DR.
Tror att A-strängen höll ungefär i två veckor, om ens det när jag testade ett set "Hi Beams" som jag läste i Bass Player för 10 år sedan att de skulle vara så bra..
Jag spelade av en G-sträng innan jag fyllde 20, se'n dess har jag inte råkat ut för det! Däremot har strängar gått av när jag stämt upp dem.

DR använde jag när jag jobbade på HBL som var grossister då. Men jag har egentligen aldrig gillat dem...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

Ernie Ball, men provar mig fortfarande fram. Är dock jävligt nöjd med dom. Slår i mina öron Elixir med hästlängder.
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

BarbequeVillage skrev:
blackparkas skrev:Men...
Byter aldrig säger ni..
Men spelar ni aldrig av strängar???

Mycket förvånad över att 4 st redan svarat DR.
Tror att A-strängen höll ungefär i två veckor, om ens det när jag testade ett set "Hi Beams" som jag läste i Bass Player för 10 år sedan att de skulle vara så bra..
Jag spelade av en G-sträng innan jag fyllde 20, se'n dess har jag inte råkat ut för det! Däremot har strängar gått av när jag stämt upp dem.

DR använde jag när jag jobbade på HBL som var grossister då. Men jag har egentligen aldrig gillat dem...

Hm... ska starta en ny poll/tråd...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Fender Superbass Nickelplated gör sig riktigt bra på ricken, just nu kör jag på 7250L (.040-.100), fast med en .045 som G-sträng. Det känns lite sladdrigt i bland, men ljudet är otroligt. Nästa set blir ett 7250M 45-105.

Jag har haft av två strängar under två års spelande, första var en G-sträng .045 på BB300:an, andra var en A-sträng på Ricken, Elixir Nanoweb Medium var det tror jag. Elixir låter förövrigt inte alls någe kul enligt mig, ioförsig så hann jag kanske inte smutsa ner dom tillräckligt innan strängen gick.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Warwick Black Label på femmorna och sen experimenterar jag med lite olika på fyran (DR just nu).
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag kan inte svara på det där egentligen..

rotosounds swingbass nickel om jag får tag i dom..
får jag inte tag idom är det fender original bass nickel som gäller.. sen så är det upp till vad som finns i butiken om inte det finns.
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Olika basar tarvar olika strängar. Men GHS pressurewounds är jäkla bra och det är Daddarios halfrounds också. Ska det vara Flats så håller jag på TI.

Lev väl
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag la min röst på det blir vad det blir men det börjar kännas som att jag har hittat rätt i fenders egna sortiment.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Mesta dels blir de Elixir strängar.
Men nu när vår kära vän Peter Årnes eller Mr Basstudio som dom flesta känner honom som inte kan fixa till sitt super pris så drar man sig ju lite från att köpa ett 4 set för 695:-... E man inte jätte sugen på direkt.
Men de va trevlig så länge de varade Peter. Det tackar ja för.

Just nu e de rätt blandat på mina basar: Elixir, Windmill, Clover, GHS, DR och EBS..

EBS strängarna känns ju väldigt trevliga faktiskt..

Windmill strängarna grymt sköna o lira på också men dör lite snabbt.

Clover strängarna gilla ja verkligen, känns lite tunna på nåt sätt bara. Men gott ljud helt klart.

DR strängarna dör för jävla snabbt så dom har ja tröttnat på, finns dock på nån bas fortfarande.
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

Kör på Ernie Ball power slinky (55-75-90-110). Tycker dom dundrar på rätt bra när man kör lite nedstämt.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

a-row skrev:Kör på Ernie Ball power slinky (55-75-90-110). Tycker dom dundrar på rätt bra när man kör lite nedstämt.
Låter spännande. Har sökt efter lite fetare g-strängar. Och ernieballe gör ju balla prylar.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Svarte_Jack skrev:
a-row skrev:Kör på Ernie Ball power slinky (55-75-90-110). Tycker dom dundrar på rätt bra när man kör lite nedstämt.
Låter spännande. Har sökt efter lite fetare g-strängar. Och ernieballe gör ju balla prylar.
Ernie Ball är mitt favoritmärke än så länge när det gäller strängar :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag läste igenom alla strängtips och liknande trådar och insåg då att jag är den ende som nämnt SIT-strängar! I och för sig har jag nämnt dem ofta, men är det verkligen bara jag som har testat och/eller tycker de är bra?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:Jag läste igenom alla strängtips och liknande trådar och insåg då att jag är den ende som nämnt SIT-strängar! I och för sig har jag nämnt dem ofta, men är det verkligen bara jag som har testat och/eller tycker de är bra?
Ja... det var väl det enda märke jag ångrade att jag glömde ta med i omröstningen då jag faktiskt spelade på dom runt 98.
Skriv svar