Varför byter ni strängar?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!

Varför byter ni strängar?

Omröstningen slutade mån 28 maj 2007, 10:06

För att de gamla låter skit
39
78%
För att jag har spelat av en sträng
6
12%
För att mamma sa det
2
4%
Jag byter aldrig, jag kokar
3
6%
 
Antal röster: 50

Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Yay! Spelade av min första sträng idag, det var fingerspel och A-strängen som small. Hela repet kände jag att jag hade ett stabilt och hårt anslag.. vart lite för hårt perhaps... På en Toto låt t.o.m :roll: :D

...bara på tal om att byta strängar.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

daionsavage skrev:
Geddy_Lee skrev:
Scuba skrev:Känner en typ som diskar sina strängar i diskmaskinen :shock: :shock: :shock: .

Han säger att det funkar bra.

Någon som har tipps på en bra diskmaskin?
Är väl som att koka strängarna.
Funkar jättebra! Blir som nya....för ett tag.
Men passa dig va lätt de går av sen.

Eller så är det så att de gör det pga att de får för mycket värme under kokningen?! *fnular*
Kanske måste prova diskmaskinen iaf.
oj vad jag känner mig ute: jag har ingen diskmaskin :oops:
Jag kan sälja en åt dig, det fixar sig.. och ta ner den imorrn kväll :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Diesel skrev:
Backlund skrev:Har spelat enbart kontra i snart 5 år och jag har spelat av 4 strängar tror jag. Strängarna jag har nu har jag nog haft 1 år tror jag, och jag hoppas att jag får ha dom ett litet tag till iaf för dom kostade mig 6000 kr :shock:

Om jag byter strängar så är det oftast för att prova något nytt, men även för tonens skull.
vafan är det för specialsträngar? eller är kontrasträngar så dyra?
Det är sensträngar ("scen"-strängar om man vill det :wink: ) med stålspunnen E och A sträng. Var tvungen att ha strängar illa kvickt och då ville jag ha spunnet. HIttade dock inga billigare just då, men ack så mycket bättre ton än andra sensträngar som jag har provat!
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag kokar,får handsvett,kokar osv.sen går någon av.Om jag fick spons på vad som hellst ,skulle jag ta strängar...prylar jag älskar har jag redan,men det lär ju aldrig hända.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Slog av en sträng igår på Victoryn, börjar tro att det faktiskt inte är stallet på Warwicken det är fel på, har slagit av flera strängar per år även m Ibanezen och Ric:en jag hade.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

Jag har aldrig bytt pga att strängarna är för gamla, lyckas alltid spela av någon sträng innan det händer.. och det suger snopp :cry: jag skulle säga att det går av en sträng i månaden! vet inte om det är mitt spelsätt eller om det är stallet det är fel på, gissar på det senare
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Flats löser ju problemet på nolltid = tji byten öht, ja okej då, en gång vart tionde år möjligtvis. Gängsadlar (AMV 57-62 tex.) käkar ju sträng rätt så friskt iofs. så det finns väl inga garantier ens med flats, men dom borde ju hänga med lite längre än "rounds" tycker man. :roll:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Alternativet: "För att jag hittat strängar som är bättre" finns inte med?

:(
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Byter när jag tycker dem börjar låta dåligt. Har inte spelat av en enda sträng dem 2 år jag spelat.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 22:58
Ort: Flädie

Inlägg av Danko_Jim »

Jag har smällt en sträng på bas (A), under alla år. På en svensexa när han som skulle gifta sig hade fått en skinnkeps på sig och skulle sjunga Breaking the law / Judas.... Jätte skoj och ett röj från en annan planet....Så jag byter mest för "tweakandet" skull...
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
Kaufmann
Medlem+
Inlägg: 526
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 12:03
Ort: Halmstad

Inlägg av Kaufmann »

För det mesta byter jag strängar för att prova ut nya märken och kolla deras sound. men jag brukar aldrig bli nöjd förrän de har blivit lite småruttna. För det finns inget värre (enligt mig) än soundet av nya strängar, på tok för metalliskt och för mycket diskant. Jag gillar basgit och luddigt, gärna mullrigt om så får bes.
Min dator förstår mig inte

http://soundcloud.com/konstantinmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/moskamusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://soundcloud.com/larsaandthebluebords" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/paddymaloneband" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+
Inlägg: 742
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Berntsson »

Har aldrig spelat av någon sträng, byter inte direkt för att de gamla låter dåligt, utan snarare för att nya låter så sjukt gött(nya rounds + plektrum + sound med rätt mycket treble och mid = mumma!). Kokar dock ibland för något special occasion när strängarna är några månader gamla, men inte döda än. Exempelvis har jag nu haft på ett par strängar sedan i slutet av mars, och nu är det snart dags för inspelning med bandet, då blir det en stund i kastrullen för att komma lite närmare det där goa nya strängar-soundet.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Skriv svar