stränga genom kroppen?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

stränga genom kroppen?

Inlägg av oswi01 »

Bytte strängar på atk:n igår och insåg att de long scale-strängar jag köpt inte räckte till för att stränga genom kroppen, så jag fick sätta de i stallet istället.

Började fundera över vad skillnaderna kan vara mellan att stränga genom kroppen och att stränga genom stallet? Förmodar att man borde få mer kroppsljud av det förstnämnda?

Dessutom, ni som strängar genom kroppen, har ni förslag på strängar man bör föredra/undvika? Eller måste man använda extra long-strängar?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, det där är jag också helt förbryllad över!
Jag kan förstå att ljudet ändras beroende på vinkeln (trycket) över stallsadlarna. Också om strängen mellan stallet och strängfästet hänger fritt á la jazzgitarr. Men jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan spela nån roll för ljudet att strängarna går genom kroppen ändå gör det ju det, jag hör det ju själv!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Sitter strängarna i stallet fungerar stallet som ett "filter" av vibrationerna från träet. Strängar du genom kroppen får du med mer av träets naturliga resonans.
Hur stor skillnaden blir beror ju på både stall, träkvalité, och strängar samt säkert andra saker som jag inte tänker på just nu..
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

200071 skrev:Sitter strängarna i stallet fungerar stallet som ett "filter" av vibrationerna från träet. Strängar du genom kroppen får du med mer av träets naturliga resonans.
Hur stor skillnaden blir beror ju på både stall, träkvalité, och strängar samt säkert andra saker som jag inte tänker på just nu..
Låter helt logiskt.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

200071 skrev:Strängar du genom kroppen får du med mer av träets naturliga resonans.
Men varför? Strängarna mellan stallsadlar och strängfäste/bussningar vibrerar ju inte och kan ju inte "dra igång" trät. De ligger ju också emot en brytpunkt till innan de försvinner ner i kroppen s a s. som ytterligare borde döda eventuella vibrationer.

Men som sagt, jag märker också skillnad... :?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Kan det vara så att den del som kommer efter själva stallsadeln, trots brytpunkt, vibrerar och ger resonanston? :?:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

precision65 skrev:Kan det vara så att den del som kommer efter själva stallsadeln, trots brytpunkt, vibrerar och ger resonanston? :?:
Ja visst gör den det! Det som är kvar av strängarna utanför "spelytan" har också betydelse. Det gäller i andra ändan också.
Gäst

Inlägg av Gäst »

200071 skrev:
precision65 skrev:Kan det vara så att den del som kommer efter själva stallsadeln, trots brytpunkt, vibrerar och ger resonanston? :?:
Ja visst gör den det! Det som är kvar av strängarna utanför "spelytan" har också betydelse. Det gäller i andra ändan också.
Okej! Men då skulle ju effekten bli den samma om man fäster strängen i bottenplattan på stallet. Men nu är det ju en brytpunkt till vid bottenplattan och sen några centimeter genom kroppen innan bussningen. Jag kan inte för mitt liv förstå hur den strängsnutten som ju inte kan vibrera mycket (om något alls) kan göra någon skillnad.

Förstår ni? Sträcka A) från bussning till bottenplatta. Sträcka B) från bottenplatta till stallsadel. Det är sträcka A) jag förbryllas över att det kan göra någon skillnad.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Intressant att du tar upp just denna fråga. :oops:
Mattisson som gör ruskigt fina byggen och som jag bedömer som mycket kompetent borrar H-strängen från "kortsidan" på basen för att det bara ska bli en vinkel!! Så visst tänker du rätt.
Men å andra sidan vibrerar "allt" men ska man optimera så har du nog rätt.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

En annan teori är att det är pga stränglängden i kombination med vinkeln över stallsadeln. En längre sträng kräver mer kraft för att stämma i samma ton som en kort. Lättast är nog att tänka sig en tvättställning med klädlina. Har man en meter tvättlina behöver man inte dra lika hårt för att få samma spänning som en lång lina. Har sett exempel där man på en kortskalig bas har kunnat få upp strängspänningen som brukar vara lite slapp genom att montera ett trapetssträngfäste och på så sätt öka längden på strängen från fästet till stämskruven.

Edit: Obs! Jag hävdar inte att det är så men kan tänka mig att det är sannolikt.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag är inte så säker på att jag har rätt heller :wink: men jag ser inte det du säger som en annan teori utan en till som kompletterar. Och bara visar på hur otroligt många små detaljer det är som påverkar ljudet.
Och sedan är det ändå i sista ändan bara ett subjektivt tyckande som spelar nån roll....
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Danne skrev:En annan teori är att det är pga stränglängden i kombination med vinkeln över stallsadeln. En längre sträng kräver mer kraft för att stämma i samma ton som en kort. Lättast är nog att tänka sig en tvättställning med klädlina. Har man en meter tvättlina behöver man inte dra lika hårt för att få samma spänning som en lång lina. Har sett exempel där man på en kortskalig bas har kunnat få upp strängspänningen som brukar vara lite slapp genom att montera ett trapetssträngfäste och på så sätt öka längden på strängen från fästet till stämskruven.

Edit: Obs! Jag hävdar inte att det är så men kan tänka mig att det är sannolikt.
Jag är helt inne på din linje. Stränglängden borde ju ha avgörande betydelse då den måste spännas mer för att komma upp i rätt tonhöjd. Man experimenterar ju med detta oxå. Längre skala osv. Warwicks stall gör ju att det krävs längre sträng men den går inte genom kroppen. Jag är dålig på Warwick.. Det är väl inte alla modeller, men på de gamla streamerbasarna var det så i alla fall.
Det vore intressant att testa om det blev skillnad i ljud om det var exakt lika långt mellan fästpunkterna vare sig det var genom kroppen eller i stallet.

..Hmm.. Var det nån som fattade..? Det är knappt jag gör det.. :?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

Danne skrev:En annan teori är att det är pga stränglängden i kombination med vinkeln över stallsadeln. En längre sträng kräver mer kraft för att stämma i samma ton som en kort. Lättast är nog att tänka sig en tvättställning med klädlina. Har man en meter tvättlina behöver man inte dra lika hårt för att få samma spänning som en lång lina. Har sett exempel där man på en kortskalig bas har kunnat få upp strängspänningen som brukar vara lite slapp genom att montera ett trapetssträngfäste och på så sätt öka längden på strängen från fästet till stämskruven.

Edit: Obs! Jag hävdar inte att det är så men kan tänka mig att det är sannolikt.
Nja, alltså den svängande strängens spänning ändras inte med längre avstånd till strängfäste eller stämskruv. Känslan i den kan mycket väl ändras men inte spänningen.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Lakland placerar E-strängens (B på femmorna) stämskruv längre från sadeln för att förbättra känslan i strängarna.

Jag tycker personligen att en genomgående B-sträng både låter och känns tightare än om den strängas genom stallet. Men efttersom jag kvackat som fysiklärare så brukar jag hålla tyst om det eftersom det strider mot alla fysiska principer som jag känner till. :lol:

Massa, längd och spänning är de enda variabler som ska in i formeln, även om ljudet också påverkas av materialval. Längden utanför brytpunkterna ska inte göra nå'n skillnad!

Och likväl rör hon sig...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

BarbequeVillage skrev:Lakland placerar E-strängens (B på femmorna) stämskruv längre från sadeln för att förbättra känslan i strängarna.

Jag tycker personligen att en genomgående B-sträng både låter och känns tightare än om den strängas genom stallet. Men efttersom jag kvackat som fysiklärare så brukar jag hålla tyst om det eftersom det strider mot alla fysiska principer som jag känner till. :lol:

Massa, längd och spänning är de enda variabler som ska in i formeln, även om ljudet också påverkas av materialval. Längden utanför brytpunkterna ska inte göra nå'n skillnad!

Och likväl rör hon sig...
Jag börjar nog förstå det här.. :?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det är som vanligt. Ju mer man lär sig desto obegripigare blir det...
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

det blir bara mer och mer förvirrande :D

men men, alla genom-kroppen-strängare, vilka strängar tycker ni funkar bäst?
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:Lakland placerar E-strängens (B på femmorna) stämskruv längre från sadeln för att förbättra känslan i strängarna.

Jag tycker personligen att en genomgående B-sträng både låter och känns tightare än om den strängas genom stallet. Men efttersom jag kvackat som fysiklärare så brukar jag hålla tyst om det eftersom det strider mot alla fysiska principer som jag känner till. :lol:

Massa, längd och spänning är de enda variabler som ska in i formeln, även om ljudet också påverkas av materialval. Längden utanför brytpunkterna ska inte göra nå'n skillnad!

Och likväl rör hon sig...
Jo precis... att känslan i strängen förändras med olika längd till strängfäste och stämskruv kan jag förstå då strängen inte är fastlåst vid sadlarna utan rör sig lite fram och tillbaka. (En gitarr med låsbar översadel är t.ex. svårare att bända strängar på.)
Men hur ljudet kan förändras av en icke- eller ytterst lite svängade bit sträng genom kroppen går utanpå mitt förstånd.

Men vi är kanske bara lurade, likt min gitarrspelande kompis som lindade sina strängar 7-8 varv runt stämskruvarna för att "det blev bättre sustain då"... ;)

Nåväl, färdignördat för ett bra tag känner jag nu. Sorry att jag inte kunde hitta nåt bra svar åt dig oswi...
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Underligt! Inte ett enda förslag på vad strängar pojken ska ha! Finns det möjlighet att ha strängen genom kroppen vill man ju göra det oavsett ljud sustain känsla mm. eller? Skulle vilja se den som byter stall på en -51:as P-bas för å slippa just genomgående strängning!!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag har en Lakland DJ-5:a och jag vill nog påstå att det både blir en mycket tightare känsla och bättre sustain genom att köra "string through body", åtminstonde med Laklands egna taper core set (det är de enda jag testat på denna basen och de är mycket bra!).

I den medföljande dokumentationen från Lakland står det, angående strängar:

"The Lakland 5 is equipped with a dual design bridge so that the player may use practically any bass string on the market. However, we have heard the best results with a proper length taper core B-string."

och

Stringing through the body

"Stringing through the body changes (from industry standard) the point at which the string hits the saddle, thus standard "exposed" or "taper core" strings will not function properly, in fact they will probably break at the saddle. Full core strings will not break, however, we feel they do not perform as well as the specially made taper cores. Another consideration is string length. For this model you will need 38 inches from ball end to silk."

Stringing through the bridge

"If a full core string is desired it is recommended to string through the bridge. Any standard "extra long scale" (37" from ball end to silk) exposed, tapered or full core set will work."


De pushar naturligtvis för sina egna strängar, vilket man naturligtvis skall ta med en nypa salt, men de ÄR faktiskt riktigt bra.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

peppe skrev:Underligt! Inte ett enda förslag på vad strängar pojken ska ha! Finns det möjlighet att ha strängen genom kroppen vill man ju göra det oavsett ljud sustain känsla mm. eller? Skulle vilja se den som byter stall på en -51:as P-bas för å slippa just genomgående strängning!!
Oj förlåt. Blev helt upptagen med fysisk mumbojumbo. Fender 7250 är tilltagna för att kunna stränga åtminstone Fender med string through stall. Har funkat för mig. Mina favoriter D'Addario EXL finns som extra långa då med ändelsen SL (Super Longscale) och har räckt till vid omsträngning Gibson RD som strängarna kommer upp ur kroppen bakom stallet + att skalan är 34.5"..
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

Danne skrev:
peppe skrev:Underligt! Inte ett enda förslag på vad strängar pojken ska ha! Finns det möjlighet att ha strängen genom kroppen vill man ju göra det oavsett ljud sustain känsla mm. eller? Skulle vilja se den som byter stall på en -51:as P-bas för å slippa just genomgående strängning!!
Oj förlåt. Blev helt upptagen med fysisk mumbojumbo. Fender 7250 är tilltagna för att kunna stränga åtminstone Fender med string through stall. Har funkat för mig. Mina favoriter D'Addario EXL finns som extra långa då med ändelsen SL (Super Longscale) och har räckt till vid omsträngning Gibson RD som strängarna kommer upp ur kroppen bakom stallet + att skalan är 34.5"..
Det tackar vi för! Får vi se om börsen skulle råka ha något av dessa set inne, vilket jag i och för sig tvivlar starkt på.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Fattade inte riktigt vad det är för bas du har men på en Fender (string through) funkar även EBS nya serie, DR och ELIXIR standard.
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

ingo skrev:Fattade inte riktigt vad det är för bas du har men på en Fender (string through) funkar även EBS nya serie, DR och ELIXIR standard.
aa, det är en ibanez atk. strängarna som inte höll måttet var av märket rotosound.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

oswi01 skrev:
ingo skrev:Fattade inte riktigt vad det är för bas du har men på en Fender (string through) funkar även EBS nya serie, DR och ELIXIR standard.
aa, det är en ibanez atk. strängarna som inte höll måttet var av märket rotosound.
Rotosound håller väl aldrig måttet..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar