stränga genom kroppen?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Gäst

Inlägg av Gäst »

ingo skrev:Fattade inte riktigt vad det är för bas du har men på en Fender (string through) funkar även EBS nya serie, DR och ELIXIR standard.
Vaaaa? Elixir funkar ju inte på min 35" BTB så jag kan inte tänka mig att den funkar på en string-thru bas. Har dom ändrat nåt?
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

GrafZeppelin skrev:
ingo skrev:Fattade inte riktigt vad det är för bas du har men på en Fender (string through) funkar även EBS nya serie, DR och ELIXIR standard.
Vaaaa? Elixir funkar ju inte på min 35" BTB så jag kan inte tänka mig att den funkar på en string-thru bas. Har dom ändrat nåt?

BTB är lite spec. Dels 35" och dels strängas den ju faktiskt halvvägs ner i kroppen.
Har haft en (den på min avatar) BTB 705OL och till den fick jag ha "extra" long ELIXIR. Kanonbas!

men på min förra Fender Jazz AS string through funkade ELIXIR standard, EBS nickel/titanum och DR sunbeams.



När det gäller ATK så vet "peppe" säkert...
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Strängar genom kroppen- varför skillnad

Inlägg av GNUlars »

Hej alla genomkroppensträngare!
Allt spelar roll på ett stränginstrument. Strängarnas förankring (var, hur, vilken vinkel, i vilket material, avstånd till stall osv osv..) HELA instrumentet vibrerar, och allt som förändras på instrumentet förändrar tonen (det kan vara en skruv eller en annan hals)
Själv har jag en femsträngad Music Man som jag strängar genom kroppen, men trot eller ej så hör jag ingen skillnad på om jag hänger strängarna i bakkanten på stallet istället. Sensmoralen är att man kan inte veta om det blir skillnad förrän man provat. Jag har dock varit med om andra basar där det gjort mycket större skillnad hur de strängas.

Att tro att det bara är den svängande delen av strängen som påverkar ljudet är som att tro att mikarna är det enda som påverkar ljudet.
ALLT PÅVERKAR ALLT! Ett instrument är en summa av alla delar, material och konstruktioner... små som stora

Hoppas det här funkar, har inte skrivit innan...
Lars
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Strängar genom kroppen- varför skillnad

Inlägg av basmartin »

GNUlars skrev:Hej alla genomkroppensträngare!
Allt spelar roll på ett stränginstrument. Strängarnas förankring (var, hur, vilken vinkel, i vilket material, avstånd till stall osv osv..) HELA instrumentet vibrerar, och allt som förändras på instrumentet förändrar tonen (det kan vara en skruv eller en annan hals)
Själv har jag en femsträngad Music Man som jag strängar genom kroppen, men trot eller ej så hör jag ingen skillnad på om jag hänger strängarna i bakkanten på stallet istället. Sensmoralen är att man kan inte veta om det blir skillnad förrän man provat. Jag har dock varit med om andra basar där det gjort mycket större skillnad hur de strängas.

Att tro att det bara är den svängande delen av strängen som påverkar ljudet är som att tro att mikarna är det enda som påverkar ljudet.
ALLT PÅVERKAR ALLT! Ett instrument är en summa av alla delar, material och konstruktioner... små som stora

Hoppas det här funkar, har inte skrivit innan...
Lars
Bra skrivet!

Välkommen!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Välkommen Lars!

Kul att få veta att det handlar om sin egen subjektiva bedömning.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

ingo skrev: men på min förra Fender Jazz AS string through funkade ELIXIR standard, EBS nickel/titanum och DR sunbeams.
EBS stål funkar också (på min Eagle). Warwick red label är för korta (och dessutom rätt så kassa...)
Användarvisningsbild
Json
Medlem
Inlägg: 343
Blev medlem: mån 10 sep 2007, 21:55
Ort: Skåneland

Inlägg av Json »

När vi ändå snackar ´ string through body ´ är det nån som tycker det är skillnad med taperwound/core strängar och vilka märken finns det mer än Fender isåfall .
Fender "Duck Dunn" Signature
Tokai Hardpuncher
Yamaha Pulser Precision
Skriv svar