Jag är ledsen :(

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Jag är ledsen :(

Inlägg av Surfin' »

Jag har många års erfarenhet av testande av olika sorters bassträngar, tillverkare, storlekar, you name it! Men jag är besegrad - jag har absolut ingen aning om vad jag skall ha för strängar på min Warmoth/BBQV telebas med MM mick. Jag har testad allt men jag vet inte vad jag skall köra med.

Rounds får fram den där Stingraykänslan med det fantastiska slapljudet men samtidigt så känner jag mig inte 100 på ljudet, det blir alldeles för "metalliskt" vid vanligt fingerspel och då känns det inte kul att spela om det bara låter "klank". Jag blir ledsen över min bas om jag skall vara ärlig!

Flats får till den där gamla go träiga värmen och basen sjunger något ofantligt vackert, men samtidigt känns det som en "återvändsgränd". Basen passar nu inte att göra allt jag vill med den, den där "allroundkänslan" försvann.

Halfrounds och groundwounds var det år sen jag provade och när jag tänker efter så var jag inte helt nöjd med dem, främst D'addarios alternativ som hade ofantlig mycket "tension" och att slide på strängarna var det inte på tal om! GHS pressurewounds hade jag en gång på en MIM P och jag fick bara bra kritik när man skulle ställa in ljud och sånt på scen och jag verkligen älskade att spela på dem. Men nu är det 5 år sen jag hade ett set på och jag minns inte hur de lät. Det skulle eventuellt vara ett alternativ att testa men jag väntar och se om ni har något annat att rekommendera först ;)

Ja PB, ursäkta den kanske luddiga förklaringen men jag är i desperat hjälp här. Jag skulle behöva en "low tension" sträng som tar det härliga från flats med värmen och den "träiga" karaktären men samtidigt den allroundkänsla och "in-your-face" karaktär som basen kan få fram av rounds.

Finns det någon magisk sträng där ute som kvalificerar enligt mina kriterier? :cry: Ett annat alternativ vore att om jag kunde få någon PBare att testa min bas "objektivt" och se vad som vore "bäst" för basen, men det är verkligen en long shot....
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Rent spontant säger jag Ernie Ball Slinkys. Jag vet inte riktigt varför, men jag har haft ¨ån'a på en femma för länge sen och de kändes som det du efterfrågar...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Har du testat Galli?
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=7709
Smaken är ju som bekant olika, men dessa satt som en fläskläpp för mig. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

BarbequeVillage skrev:Rent spontant säger jag Ernie Ball Slinkys. Jag vet inte riktigt varför, men jag har haft ¨ån'a på en femma för länge sen och de kändes som det du efterfrågar...
Nu när du säger det hade jag ett sånt set på denna bas, men det var för något år sen innan du tog hand om min bas BB. Minns att de lät faktist ganska bra! Kanske ska prova ett 50-105 set :idea:
Klopper skrev:Har du testat Galli?
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=7709
Smaken är ju som bekant olika, men dessa satt som en fläskläpp för mig. :D
Har testat deras ackegura strängar enbart. Hittade inga Pure nickel bassträngar på Gallis sida, kanske bara Windmill som har de? Om det var de du syftade på Klopper?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Mumin skrev:Hittade inga Pure nickel bassträngar på Gallis sida, kanske bara Windmill som har de? Om det var de du syftade på Klopper?
Numera så levererar MALA Galli:s under namnet Marulkschscjh eller hur det nu stavas?
Nickelrounds fixar MALA lätt! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Klopper skrev:Numera så levererar MALA Galli:s under namnet Marulkschscjh eller hur det nu stavas?
Nickelrounds fixar MALA lätt! :D
Hmm, och du tror att de är "räddningen" för min bas? De låter inte klankigt/metalliskt?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Mumin skrev:
Klopper skrev:Numera så levererar MALA Galli:s under namnet Marulkschscjh eller hur det nu stavas?
Nickelrounds fixar MALA lätt! :D
Hmm, och du tror att de är "räddningen" för min bas? De låter inte klankigt/metalliskt?
Det är som du säkert förstår omöjligt för mig att säga att Gallisträngarna är räddningen för din bas.
Som jag skrev i recensionen var min jämförelse baserad på Fenders rounds vs Galli.
Det jag upplevde var att det var mer twang och mindre zing ljud i Gallisträngarna. Hur i hundan beskriver man ljud förresten? :?
Det jag kan jämföra med och som kanske ger dig en ledtråd är att strängarna som sitter på 200:- basen (BBQV:s 5:a bygge som jag vann och inte har en susning om vad för typ av strängar som Per försett den med) låter betydligt mer "metalliskt" än Galli. Inte helt i min smak m.a.o.
Det kommer att landa Galli på BBQV femman vad det lider och det kommer säkert att fixa biffen. Det är jag övertygad om.
Det som förvånar mig är att Gallistängarna bara låter bättre och bättre ju äldre dom blir! :shock:
Jag har aldrig tidigare varit med om något liknande.
Set:et som sitter på min BB5000 är snart ett år gamla och låter fortfarande kalas. Motsvarande Fender dog efter c:a 3 månader.
Förmodligen kommer Gallisträngarna att dö tvärt när dom fått nog, men jag kan inte annat än förundras över dessa.
Nu låter det säkert som en lovsång i alla tonarter över Galli, men det är vad jag i dagsläget känner.
Väntar dock med spänning på leverans av R. Cocco strängar. Det är inte omöjligt att jag reviderar min uppfattning när dom sitter på yxan.
Hoppas att du blir lite klarare i alla fall. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag säger bara DR Lo Riders...

SS-rounds som INTE låter klank!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
HighballWithTheDevil
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 17:28
Ort: Uppsala

Inlägg av HighballWithTheDevil »

Jag är amatör när det kommer till strängar, men köpte ett knippe EBS titanium nickel strängar för ett tag sen. Jag tycker att dom har ganska bra balans mellan värme, klang och riv (eller vafan man nu kan säga) dom är lite väl metalliska men jag har bara haft på dom i 1,5 vecka så jag förmodar att de kommer lägga sig perfekt om en vecka eller så.

Hur som helst så känns dom lovade, kanske skulle det kunna vara något?
Fender Jazzbass Mexico, Brown Sunburst, Lefthanded - EBS drome 112
Användarvisningsbild
Sartic
Medlem+
Inlägg: 732
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 04:02
Ort: Järfälla

Inlägg av Sartic »

blackparkas skrev:Jag säger bara DR Lo Riders...

SS-rounds som INTE låter klank!
+ massor av ettor!

Dom låter till och med ruggigt bra helt färska! Lite, lite metalliskt självklart första timmarna, men det försvinner väldigt snabbt. Beskrivningen du gjort stämmer precis in på dessa strängar.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hur många basar har du? Kanske är läge att skaffa en annan, som låter som du vill att den ska låta.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag hade lite liknande irritation över min jazzbas en gång i tiden.. så testade jag en ny sträng som lät bra till allt (enligt mig)... Den låter väldigt bra, väldigt länge och jag kan rekommendera den.. men low-tension vete fåglarna om den är.. men huromhelst.. Rotosound swingbass nickel 45-105 RS66LDN.
Relativt billiga strängar som definitivt är värda ett test. Glöm inte att plugga in i förstärkare bara..
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Håller med Parkas , kör på DR låter bra även när dom inte är sprillans nya.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

macahan skrev:Jag hade lite liknande irritation över min jazzbas en gång i tiden.. så testade jag en ny sträng som lät bra till allt (enligt mig)... Den låter väldigt bra, väldigt länge och jag kan rekommendera den.. men low-tension vete fåglarna om den är.. men huromhelst.. Rotosound swingbass nickel 45-105 RS66LDN.
Relativt billiga strängar som definitivt är värda ett test. Glöm inte att plugga in i förstärkare bara..
Kanonsträng!! Men inte low-tension.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä du ser.. ;)
fast dom är rätt sladdriga på ricken.. :D
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Jag gillar EBS Titanium. Bra sound men inte så klonkigt utan mer varmt och gött men med närvaro. Marcbass säljer dem billigt till och med ;) http://www.basstore.se
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Tack för era tips hittils - keep 'em coming! :D Lo-riders låter mycket intressant!
basmartin skrev:Hur många basar har du? Kanske är läge att skaffa en annan, som låter som du vill att den ska låta.
Just nu har jag 2, en tredje är snart klar men jag vet vad de basarna ska ha för sound och strängar men just min tele är lite svår att avgöra vilka strängar som passar.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Mumin skrev: Just nu har jag 2, en tredje är snart klar men jag vet vad de basarna ska ha för sound och strängar men just min tele är lite svår att avgöra vilka strängar som passar.
Ah, ok. Vill du få bort lite diskant fast ändå inte ha flats så kan du ju prova halfrounds. D´addario gör sånna.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

basmartin skrev:Ah, ok. Vill du få bort lite diskant fast ändå inte ha flats så kan du ju prova halfrounds. D´addario gör sånna.
Mumin skrev:Halfrounds och groundwounds var det år sen jag provade och när jag tänker efter så var jag inte helt nöjd med dem, främst D'addarios alternativ som hade ofantlig mycket "tension" och att slide på strängarna var det inte på tal om!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Mumin skrev:
basmartin skrev:Ah, ok. Vill du få bort lite diskant fast ändå inte ha flats så kan du ju prova halfrounds. D´addario gör sånna.
Mumin skrev:Halfrounds och groundwounds var det år sen jag provade och när jag tänker efter så var jag inte helt nöjd med dem, främst D'addarios alternativ som hade ofantlig mycket "tension" och att slide på strängarna var det inte på tal om!
Hmm, mina half rounds stämmer inte in på den beskrivningen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

basmartin skrev:Hmm, mina half rounds stämmer inte in på den beskrivningen.
Nu var det som sagt något år sen jag provade ett set och jag kan tycka annorlunda idag, hur upplever du dem?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Det kan ju vara så att det kommer att bli svårt att få fram en allroundkaraktär pga MM-micken i sig, men jag skulle nog testa Galli Nickel som det första alternativet. Eller varför inte beställa ett Nickel-set av R.Cocco från MALA's pågående kampanj? Min stingray blir väldigt "slap-happy" med DR rounds, samtidigt som Galli är lite mjukare i karaktären utan att bli tråkiga på något sätt.

Jag har varit igenom bra många strängar genom åren, och DR Lo Riders och DR Fat Beams har varit mina klara favoriter sen länge. Dom kvarstår i topp, men har nu fått sällskap av Galli Nickel på ett par av basarna. Och R.Cocco är beställda.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Hm, intressant läsning. Jag har haft ett liknande problem med min BB1000MA. Låter åt h-vete för vasst med rotosounds och med earnie ball flats bättre, men fortfarande jäkligt metalliskt med speciellt p-micken.
Ingen värme alls förutom med stallmicken.
Har oxå provat halfrounds utan att bli kompis med dom.
DR Lo Riders verkar ju intressant, eller de där Galli nickel.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar