Kanske en dum fråga men..

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Kanske en dum fråga men..

Inlägg av Silverfisk »

Thomastik infeld Jazz E-Bass 4-string set Flat Wound.

Short scale = 32"?!

Ska man tolka det som att dom inte har några strängar till kort skala?

Och var ska man då hitta flats till 30" bas?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

D'Addario Chromes! :tummenupp:
Officiell stormästare i EB-orden
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

knedy skrev:D'Addario Chromes! :tummenupp:
Finns de till 30"?

Edit: nej
Senast redigerad av Silverfisk den ons 04 mar 2009, 12:26, redigerad totalt 1 gånger.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Eller är det något jag inte tänkt på vad gäller flats till kortskalig bas?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

daionsavage skrev:Man kan väl alltid kapa en för lång sträng, även om den är slipad?
Det bör inte vara något problem. Jag har långskaliga Pyramidflats på min kortskaliga Squier.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Kanske en dum fråga men..

Inlägg av peter_s »

Silverfisk skrev:Thomastik infeld Jazz E-Bass 4-string set Flat Wound.

Short scale = 32"?!

Ska man tolka det som att dom inte har några strängar till kort skala?
Nej. Thomastik-Infelds kortskalesträngar passar utmärkt på kortskaliga basar. Har själv haft rundspunna Jazz-strängar på min, och de satt som en smäck. (samma sak gäller för övrigt de icke långskaliga D'Addario Chromes som jag har på min bas nu)

Hur bra de aktuella strängarna passar just din bas beror förresten lite på vad den har för stall, och andra saker, men jag tycker inte att du ska oroa dig. TI:s kortskalesträngar är trots allt avsedda för kortskaliga basar, även om de säkert funkar bra på mediumskaliga sådana också.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

GurraG skrev:
daionsavage skrev:Man kan väl alltid kapa en för lång sträng, även om den är slipad?
Det bör inte vara något problem. Jag har långskaliga Pyramidflats på min kortskaliga Squier.
Jag hat haft långskaliga d'addario rounds till basen i fråga. Det gillade jag inte.
peter_s skrev:Nej. Thomastik-Infelds kortskalesträngar passar utmärkt på kortskaliga basar. Har själv haft rundspunna Jazz-strängar på min, och de satt som en smäck. (samma sak gäller för övrigt de icke långskaliga D'Addario Chromes som jag har på min bas nu)

Hur bra de aktuella strängarna passar just din bas beror förresten lite på vad den har för stall, och andra saker, men jag tycker inte att du ska oroa dig. TI:s kortskalesträngar är trots allt avsedda för kortskaliga basar, även om de säkert funkar bra på mediumskaliga sådana också.
Oroa sig och oroa sig. För 500 kr vill man ju gärna ha rätt sträng till sin bas. Den har ett helt vanligt epiphone-trepunkts-stall och 30" mensur. Och vad TI än vill kalla sina strängar så är 32" i min värld inte kortskaligt.

Men men. Jag får lugna mig och gå och köpa och testa strängarna innan jag börjar gnälla. Synd bara att det är så dyrt...

Hur var det nu dessutom; TI, är dom hårt spända eller lösa?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Silverfisk skrev:Jag hat haft långskaliga d'addario rounds till basen i fråga. Det gillade jag inte.
Har själv aldrig testat att ha långskaliga strängar på en kortskalig, men det verkar onekligen som en dålig idé bas. Eller, en potentiellt dålig idé, eftersom det ju bevisligen funkar bra för vissa.
Silverfisk skrev:Oroa sig och oroa sig. För 500 kr vill man ju gärna ha rätt sträng till sin bas. Den har ett helt vanligt epiphone-trepunkts-stall och 30" mensur. Och vad TI än vill kalla sina strängar så är 32" i min värld inte kortskaligt.
Jag tänkte likadant innan jag köpte TI-strängar, och såhär i efterhand vet jag inte riktigt vad man ska lita mest på av det som kan läsas på förpackningen, "Short Scale" eller "32""- :) Jag lutar dock åt det förstnämnda, även om nu min bas har ett tune-o-matic-stall som trivs bra ihop med lite längre strängar, i relation till mensuren.
Silverfisk skrev:Men men. Jag får lugna mig och gå och köpa och testa strängarna innan jag börjar gnälla. Synd bara att det är så dyrt...
Tro mig, TI:s strängar är värda varenda krona. Jag hade slipade TI:s på min Precisionsbas i ett eller två år, och hade jag inte sålt den så hade nog strängarna suttit kvar än idag. De håller tonen länge, länge.
Silverfisk skrev:Hur var det nu dessutom; TI, är dom hårt spända eller lösa?
Löst, ja, t.o.m. väldigt löst. Jag gillar det väldigt mycket, men det är en smaksak. Dessutom är deras rundspunna Jazz-strängar, som jag också gillar, är ännu lösare. Nästan lite åt klassiska-nylon-gitarr-strängar-hållet.
Skriv svar