Halfrounds

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Halfrounds

Inlägg av Svarte_Jack »

Har funderat på ett halfroundset till min bandlösa.

Berätta vad ni tycker om såna strängar. Hur lång är livslängden? Går de att koka? SKiljer sig ljudet mycket?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tycker halfrounds är just precis vad namnet säger, en blandning av slipade och rundspunna strängar. Både ljud- och spelmässigt Har bara erfarenhet av D'Addarios. Vet inte vad du menar med livslängd men menar du hur lång tid innan "diskanten" försvunnit så ungefär detsamma som med rundspunna. Efter ett tag låter det lite mer som slipade strängar. Jag gillar dessa skarpt i alla fall.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har haft ett halfroundset på min bandlösa sen jag köpte den för 13 år sen!
Låter skitbra och bevisligen så korkar dom inte igen lika snabbt som roundwounds så du behöver nog inte tänka på kokning förrän du är i 30-årsåldern... ;)
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Har haft ett set half-rounds på min bandlösa squier i ett par år nu, tycker dem låter bättre och bättre ju äldre dem blir. Kontra-style fast lite tydligare ton på något sätt.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

:shock: :? :oops: Hur fan kunde jag glömma bort D'Addarios halfrounds? Det var ju kanonsträngar för i tiden åtminstone!
Vad jag minns så tog dom slut lika fort som vanliga men började då låta mer och mer likt slipade strängar. Det blir till å få tag på ett set å prova igen!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Min ric lät skitskumt (riktisgt hemskt) med dadarrio (light) halfrounds, på mudbucker jazzen och allen woodyn funkade det bättre. Helst woodyn. Men satte på scortscale flats med spunna ändar för det var snyggare ;) Kan tänka mig att prova igen.... men man nöter ju aldrig ut de slipade strängarna :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har använt SIT Silencers på bandlös och det lät riktigt bra. Eller åtminstone så bra som min teknik tillät det att göra...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Prova GHS pressurewounds. Jag tycker den är mer tydlig, har en lite djupare ton, men famför allt håller den diskanten uppe längre än Daddarios halfrounds.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hur är ytan på dem? Vill ha nåt som inte påverkar greppbrädan på den bandlösa alltför mycket. Flatwounds is not an option.
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Dom är liksom tilltryckta istället för avslipade. Jag har haft dom på min bandlösa p-bas och dom sliter betydligt mindre än Rounds. Men slitaget beror ju lite av spelstilen också. Numer använder jag dom även på bandade basar. Jag gillar dom skarpt.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hur är ljudet? Finns det nån briljans i dem?
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Javisst finns det brilians och lite zzing ovanpå det. Men det beror ju lite på vad du förväntar dig. Det är trots allt inga rounds. Är du en som byter strängar efter tre spelningar, så kan du kanske bli besviken. Men de finns ett enkelt sätt att få besked. Kom förbi och prova. På en av mina basar sitter Pressurwounds. På mina andra basar sitter både flats, rounds och daddarios halfrounds. Ta med din(a) basar så kan du jämföra.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Javisst. Har ett ärende dit nästa vecka så jag skickar iväg ett pm lite senare ikväll.
Skriv svar