Kontra-strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
dereborn

Kontra-strängar

Inlägg av dereborn »

Nån som har erfarenhet av sensträngar? Jag har haft nån slags mittemellan (senkärna med metall-lindning/spinning) men är sugen på att testa sensträngar! Info? Råd? Tips?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Borde kanske inte svara.. Jag spelade lite på en kontra med sensträngar på i början på min "karriär". Jag uppelvde dem som ganska "döda" med fingerspel. Däremot var det en skön klang i dem när man spelade med plektrum, (skojade) menade stråke. (Vilket jag heller inte behärskade)
Nu kan det varit gamla dåliga strängar och jag har ingen annan att jämföra med.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Alla tips o erfarenheter mottas tacksamt! Att sensträngar är lite "stummare" / dödare är väl ganska väntat, det är den där korta stunsiga tonen man liksom vill åt i rock'n'roll / rockabilly... Har inte börjat titta på slapping ännu...
Men jag trodde att man inte alls kunde spela m stråke på senor, så det var ju intressant att få veta!

Tackar!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har inte testat sensträngar men kör med Eurosonics som är nylonsträngar med stålkärna. Lättspelade men med bra motstånd, "lättslappade" och har ett rätt bra akustljud. Skrolla ner på denna sida och kolla in en demovideo... http://www.jrmusicsupply.com/strings.html

//
dereborn

Inlägg av dereborn »

Låter ju kanon! Var köper du dom? Kan man använda stråken alls på dom?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Låter ju kanon! Var köper du dom? Kan man använda stråken alls på dom?
Jag beställde dom från http://www.mikepecanic.com/
De säljs endast i USA. det finns dock en sträng som säljs i Europa som heter Presto som tydligen ska vara samma sträng med annat namn. Den hittar man bl.a. här: http://www.thomann.de/iw_smb_suche.html ... IFF=presto
Stråke har jag inte provat på dessa strängar men är nog inte att rekomendera rakt av, det stod att man kan matta mer dom med slippapper lite för att det ska funka.
dereborn

Inlägg av dereborn »

OK, tack för tips! Måste testas.
dereborn

Sensträngar

Inlägg av dereborn »

Nu har jag haft sensträngar på kontran nån månad (Kostade över TVÅ TUSEN SPÄNN!!!), och jag är inte riktigt kompis med dom...

1) Stäm-ångesten: Man får stämma om ett par gånger i varje låt!. Dom håller stämningen lite bättre sen jag fick veta att man ska olja in dom då o då(!) Affe Östlund (Nisse Hellberg m.m.) berättade att han brukar gnida sina med en vitlöksklyfta! Eteriska oljor...hmmmm

2) Soundet. Skön, rund o fet botten, och t.o.m. jag får till ett o annat slap-groove! ...men... nästan ingen kärna (low mid punch) kvar, svårt att höra vad man gör liksom, både tune- och timemässigt.

Ska det vara så? Eller kan man justera micken eller nåt? Preamp? Komprimera?

Nån som har några tips?

Annars får jag helt enkelt bränna en tusing till o testa Presto-strängarna, dom verkar ju helrätta!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har också varit jäkligt sugen att testa sensträngar men, precis som du skriver, dyra, håller inte stämningen etc. Sen är det ju lite problem tycker jag med högljudda gig i små lokaler. Jag är på G att prova en Schaller mag. pickup på kontran pga att jag inte får en helt jämn volym på strängarna samt rundningsproblem med stallmicken, tänkte försöka mig på att mixa ihop dem.

Jag tror däremot att sensträngarna "sätter sig" med tiden och håller stämningen något bättre. Det enda tips jag kan ge är att bli medlem i http://www.rockabillybass.com/, det finns där som på alla andra ställen olika "fallanger", Weed whackers, stål, sensträngar osv. men det har gett mig mycket att läsa och delta i snacket med allt ifrån, strängar, mickar, basar mm mm. Och det finns en del rätt sköna typer även på det forumet...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag slängde in några länkar till en hemmagjord instruktionsvideo för slap spel under teknikforumet. Killen på videon, Scott Hinds är också medlem på tidigare nämnda forum likson Jack Hanlon på videon tidigare. Jag har dom neddladdade om du är intresserad.
dereborn

Inlägg av dereborn »

De säljs endast i USA. det finns dock en sträng som säljs i Europa som heter Presto som tydligen ska vara samma sträng med annat namn.
NU har jag fåt mina Presto-strängar! Ska byta i helgen o gigar på torsdag, rapport kommer!

Hittade dom hos http://www.ostmansmusik.se/ kanonbra site, informativ och välsorterad. Snabb leverans, bra pris! Rekommenderas!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Spännande att höra sen! Jag är lite sugen på att göra "jazz-tricket" med sensträngar på D o G (fast jag kör nog bara G) och stål på A o E...

...billigare att bara köpa en dessutom :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Japp! Väntar med spänning på ditt omdömme om Prestosträngarna! Dom du har beställt verkar vara medium, jag har ultra light, (finns även light)
Mina enligt nedan:
E = 2.64mm (.104")
A = 1.95mm (.077")
D = 1.52mm (.060")
G = 1.16mm (.046")
Hade vart kul att testa dom grövre också.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Så! Då har jag hittat mina kontra-strängar! Just hemkommen från gig med "The Dean Martin Experience" på Mosebacke i Sthlm.

Presto var precis min melodi! Sköna o lättspelade som sensträngar, men med lite mer kärna och tydlighet och stabila i stämning! Inte lika mycket greppbrädes-sjung som med dom gamla metallspunna, men fastare och djupare botten och mycket skönarfe att spela på!

Kanon, passar mej som handsken!

Körde som jag brukar, utan preamp, kompressor eller andra gadgets, rakt in i MESA Walkabout:en och DI rätt ut i PA. Ljudteknikern kommenterade! ("fan vilket bra sound i kontran")

"Light" var i-bockad på påsarna, några mm-mått hittade jag inte...
Jag gav 1495:- och antar att dom kommer att funka några år, så det var också hanterbart tycker jag.

Ska försöka spela in o lägga upp nåt nästa vecka!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Så! Då har jag hittat mina kontra-strängar! Just hemkommen från gig med "The Dean Martin Experience" på Mosebacke i Sthlm.

Presto var precis min melodi! Sköna o lättspelade som sensträngar, men med lite mer kärna och tydlighet och stabila i stämning! Inte lika mycket greppbrädes-sjung som med dom gamla metallspunna, men fastare och djupare botten och mycket skönarfe att spela på!

Kanon, passar mej som handsken!

Körde som jag brukar, utan preamp, kompressor eller andra gadgets, rakt in i MESA Walkabout:en och DI rätt ut i PA. Ljudteknikern kommenterade! ("fan vilket bra sound i kontran")

"Light" var i-bockad på påsarna, några mm-mått hittade jag inte...
Jag gav 1495:- och antar att dom kommer att funka några år, så det var också hanterbart tycker jag.

Ska försöka spela in o lägga upp nåt nästa vecka!
Fan va kul att du gillar dom, var lite orolig att jag "lurat på dig" nåt du inte gillar.. *s*. Jag tror att benämningen Ultra light, light och medium skiljer sig mellan Presto och Eurosonic men det är ju skit samma vilket mått dom har om man träffat rätt! Kanske finns möjlighet att känna på dom grövre Presto när jag är i Bergsjö? :roll:

//
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Absolut! Klartdu ska komma över på en kaffe o snöa in lite! It's a deal.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Absolut! Klartdu ska komma över på en kaffe o snöa in lite! It's a deal.
Då säger vi så! Ska ev. ner till påsk annars brukar det bli nån sväng varje sommar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vad var det i för sammanhang du använde kontran förresten?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Just hemkommen från gig med "The Dean Martin Experience" på Mosebacke i Sthlm.
Jaaa.... Dean Martin-låtar i ambitiösa arrangemang med mandolin, dragspel, steeelguitar etc... -och kontra! (vikarie för Patrik Boman....)

http://www.thedeanmartinexperience.com
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:
Just hemkommen från gig med "The Dean Martin Experience" på Mosebacke i Sthlm.
Jaaa.... Dean Martin-låtar i ambitiösa arrangemang med mandolin, dragspel, steeelguitar etc... -och kontra! (vikarie för Patrik Boman....)

http://www.thedeanmartinexperience.com
Ah, missade ju det.. det är kul att spela med akustinstrument som omväxling. Det lustiga för min del är att i förra bandet så hade vi banjo, mandolin, dragspel etc. dock inte trummor och då körde jag nästan bara elbas. Nu när man står bredvid en hårt slående trummis och en elgitrrist så kämpar man på med kontran!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

Jag beställde dom från http://www.mikepecanic.com/
De säljs endast i USA. det finns dock en sträng som säljs i Europa som heter Presto som tydligen ska vara samma sträng med annat namn. Den hittar man bl.a. här: http://www.thomann.de/iw_smb_suche.html ... IFF=presto
Stråke har jag inte provat på dessa strängar men är nog inte att rekomendera rakt av, det stod att man kan matta mer dom med slippapper lite för att det ska funka.

Jag har Eurosonics-strängar på min bjärton. är nöjd med pizzljudet. lite trökigt på e-strängen dock.
Att spela med stråke är inget jag rekomenderar. svårt att få bra grepp. funderar på att matta ner dom som du skrev. återkommer om jag gör det.
Användarvisningsbild
cina
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:11
Ort: BOR

Inlägg av cina »

Ja det här med kontrabas-strängar är ju en djungel. :hmm:
Jag har spelar kontra i 7 år nu och repar 2-3 ggr i veckan och har i snitt 2 gig i månaden vi kör 3 set á 40 min med 2 pauser då, så jag har verkligen testat strängarna. 8)

Om man vill köra old-school stilen så finns det inget annat än sensträngar
och personligen tycker jag att det blir "rätt" slappljud .
Dom strängar jag kör med heter Götz Pfitzner det är sena rätt igenom,ingen stålöverspunnen E-sträng som det är på många nylon-set.
Dom är dyra men sköter man om dom så håller dom i 3-4år.
en top of the line-sträng, som kan köpas hos Sara och Bertil Strömberg i Dalarna http://www.sarabertil.se kostar 3136 spänn för ett helt set :shock: dyrt? Jo kanske, fast oljar man in strängarna med babyolja
eller matolja funkar också, det viktigaste är att det inte är någon petroleumbaserad olja det torkar ju ut strängen. Släpp efter på strängarna om du inte ska spela på ett tag...
Om man då är en fattig musiker då. (ain't we all poor)
Då tycker jag att Pyramid nylonsträngar är ett vettigt alternativ för ca 1200 spänn. Fast E-strängen är stålomspunnen (surt)
Nästa grejj är ju det här med stämningen på sensträngarna.
Det tar upp till en månad innan strängarna "sätter" sej så det är bara å vrida på, om det är fuktigt kan strängarna stämma om sej duktigt, se till att basen blir tempererad innan du spelar på den, låt den ligga kvar i fodralet (om du har nåt) nån timma, alla akustiska instrument är ju känsliga för temperatur-förändringar....
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hej cina! Kul att du delar med dig av dina kontraerfarenheter/kunskaper! Vad spelar du med för band? Blir ju lite nyfiken, kanske en presentation under "medlemspersentationer"?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
cina
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:11
Ort: BOR

Inlägg av cina »

Svensson skrev:Hej cina! Kul att du delar med dig av dina kontraerfarenheter/kunskaper! Vad spelar du med för band? Blir ju lite nyfiken, kanske en presentation under "medlemspersentationer"?
Hej Svensson :)
Jodå jag har skrivit en medlemspresentation.Står lite granne om mej å bandet.
Cina
My gear: 86årig roadworn 3/4 hillbillybas märke:ROY med Kandymick
Elbas: Belamy electronic/Fenderjazzkopia,Behringer Ampeg wannabetopp) 500 W,Warwick 4/10 cab

citat:Men jag har ju dubbelkollat 3 ggr!!! :-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25841
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Har precis beställt Presto-strängarna från Thomann. De kostade 1116:- där mot ~1500:- som de flesta tar här hemma.
Blir ju lite frakt förstås, men landar ändå billigare än här.

Grymt nyfiken på hur de kommer låta, och alldeles väldigt sugen på att ha 4 strängar på kontran igen. Den är inte alls lika kul med 3 strängar.
Medlem i PB50+
Skriv svar