Elbassträngens historia

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Elbassträngens historia

Inlägg av Makten »

Det här är något som inte diskuteras så ofta, så det är dags nu tycker jag.
De flesta vet att det förr i världen var flatspunna strängar som var standard, och att det nu oftast är rundspunna som gäller. Att flatspunna var vanligast förr torde väl bero på arvet av kontrabasen. Här får någon fylla i, för jag vet inte vem det var som började använda rundspunna strängar (pianosträngar har jag för mig?), men jag vill minnas att det nog var Entwhistle eller Squire, kan det stämma? NÄR skedde detta? Jag är nämligen intresserad av att kolla upp vad vissa gamla basister kan ha använt, i fall då jag verkligen gillat ljuden. Man kan väl anta att de flesta använde flatspunna strängar fram till 1970 eller där omkring?
På senare år har det ju även kommit rostfria strängar och strängar överdragna med plast, samt även med yttersta lindningen av plast. Vad kan tänkas komma härnäst? Själv tror jag på kompositsträngar, där kärnan är i nylon eller kolfiberarmerad plast, med ett magnetiskt hölje. Detta finns redan för gitarr, och kanske mig ovetandes även till bas.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Elbassträngens historia

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:Det här är något som inte diskuteras så ofta, så det är dags nu tycker jag.
De flesta vet att det förr i världen var flatspunna strängar som var standard, och att det nu oftast är rundspunna som gäller. Att flatspunna var vanligast förr torde väl bero på arvet av kontrabasen. Här får någon fylla i, för jag vet inte vem det var som började använda rundspunna strängar (pianosträngar har jag för mig?), men jag vill minnas att det nog var Entwhistle eller Squire, kan det stämma? NÄR skedde detta? Jag är nämligen intresserad av att kolla upp vad vissa gamla basister kan ha använt, i fall då jag verkligen gillat ljuden. Man kan väl anta att de flesta använde flatspunna strängar fram till 1970 eller där omkring?
På senare år har det ju även kommit rostfria strängar och strängar överdragna med plast, samt även med yttersta lindningen av plast. Vad kan tänkas komma härnäst? Själv tror jag på kompositsträngar, där kärnan är i nylon eller kolfiberarmerad plast, med ett magnetiskt hölje. Detta finns redan för gitarr, och kanske mig ovetandes även till bas.
kompositsträngar finns det i alla möjliga varianter till kontra, jag kör med nylon med stålkärna.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är ganska säker på att det var Rotosound som tillverkade de första kommersiellt tillgängliga roundwoundsträngarna för bas. Swing bass. Någon gång under tidigt 60-tal var det också.

Nån som kan fylla i luckorna?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:kompositsträngar finns det i alla möjliga varianter till kontra, jag kör med nylon med stålkärna.
Aha, där ser man! Till elbas skulle nog det motsatta vara intressantast, eftersom det krävs magnetiskt material, åtminstone sålänge man inte använder piezomickar.
GrafZeppelin skrev:Jag är ganska säker på att det var Rotosound som tillverkade de första kommersiellt tillgängliga roundwoundsträngarna för bas. Swing bass. Någon gång under tidigt 60-tal var det också.
Så tidigt!? Det var som fasen. Undrar vilka/vem det var som kom på idén, för det "behövdes" ju inte direkt förrän musiken blev lite hårdare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har alltid trott på Entwistle var inblandad (han var med och pushade med rotosound)... men det kanske är en myt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har jag gluttat runt lite och jag blir en smula osäker på mitt tidigare påstående.
Tydligen så var Entwistle inblandad i framtagandet av Swing bass (enligt honom själv iaf) men som nåt slags bollplank för deras redan befintliga rundlindade som han tyckte hade för stumma E- och A-strängar.

Sen fanns det en annons för Fenders bassträngar från -62 där man kan välja mellan "flatwound bass strings" och "bass strings"... hmmm... undrar vad alternativet var?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Paul Jackson menar att det var HANS ide... Vem skall man tro? Whatever, huvdsaken är att de finns 8)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Sen fanns det en annons för Fenders bassträngar från -62 där man kan välja mellan "flatwound bass strings" och "bass strings"... hmmm... undrar vad alternativet var?
Man kan kanske tänka sig att skillnaden var flatspunna strängar mot slipade rundspunna? Det är ju en rätt rejäl skillnad konstruktionsmässigt. En flatspunnen sträng har lindningar som är som "tejp" (även de inre lindningarna på E och A kan vara det, men är det sällan på moderna flatspunna strängar), medan en slipad rundspunnen får halvmåneformad yttersta lindning och har rund inre lindning på E och A. Jag har väldigt svårt att tro att det fanns rundspunna strängar redan 1962. :shock:

Tillägg: Eller så var det ena alternativet helt enkelt tarm-strängar spunna med stål ytterst. Det finns ju fortfarande för kontrabas vad jag vet.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:kompositsträngar finns det i alla möjliga varianter till kontra, jag kör med nylon med stålkärna.
Aha, där ser man! Till elbas skulle nog det motsatta vara intressantast, eftersom det krävs magnetiskt material, åtminstone sålänge man inte använder piezomickar.
GrafZeppelin skrev:Jag är ganska säker på att det var Rotosound som tillverkade de första kommersiellt tillgängliga roundwoundsträngarna för bas. Swing bass. Någon gång under tidigt 60-tal var det också.
Så tidigt!? Det var som fasen. Undrar vilka/vem det var som kom på idén, för det "behövdes" ju inte direkt förrän musiken blev lite hårdare.
Grejen är den att jag faktiskt kör med magnetpickup! Fördelen med dom strängarna är att dom är lättspelade men ändå stabila och håller stämningen bra. Det blir också ett mer ackustiskt ljud, lite åt senstränghållet. Hade ju varit lite spännande att testa på en ackustbas- eller elbas!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Paul Jackson har nog haft ett finger med i spelet när det gäller det mesta. Åtminstone om man får tro honom själv...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Enligt Rotosounds reklam så introducerade de RS-66 just 1962. Så det är pre-Entwistle iaf.... hmmm....
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Grejen är den att jag faktiskt kör med magnetpickup! Fördelen med dom strängarna är att dom är lättspelade men ändå stabila och håller stämningen bra. Det blir också ett mer ackustiskt ljud, lite åt senstränghållet. Hade ju varit lite spännande att testa på en ackustbas- eller elbas!
Skumt! Då måste kärnan vara ganska fet alltså. Eller så passar det helt enkelt bra till din mick.
Jag vet att Niklas Frisk i Atomic Swing har använt bronsspunna strängar på elgitarr, alltså såna som är till för akustisk gitarr. Brons är totalt omagnetiskt, så de spunna strängarna E, A och D ger då alltså bara signal från strängens kärna, som alltid är av stål (vad jag vet). Han hade ett fenomenalt bra gitarrljud dessutom; mjukt och organiskt. 8)

Tillägg: Det finns säkert massa hemligheter man kan utveckla kring det här. Det finns ju egentligen inget som säger att strängen ska ge så stor magnetisk påverkan på micken som möjligt för bästa möjliga ljud. Bara man har en mick som är specialanpassad så kan man säkert använda tämligen omagnetiska material.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Grejen är den att jag faktiskt kör med magnetpickup! Fördelen med dom strängarna är att dom är lättspelade men ändå stabila och håller stämningen bra. Det blir också ett mer ackustiskt ljud, lite åt senstränghållet. Hade ju varit lite spännande att testa på en ackustbas- eller elbas!
Skumt! Då måste kärnan vara ganska fet alltså. Eller så passar det helt enkelt bra till din mick.
Jag vet att Niklas Frisk i Atomic Swing har använt bronsspunna strängar på elgitarr, alltså såna som är till för akustisk gitarr. Brons är totalt omagnetiskt, så de spunna strängarna E, A och D ger då alltså bara signal från strängens kärna, som alltid är av stål (vad jag vet). Han hade ett fenomenalt bra gitarrljud dessutom; mjukt och organiskt. 8)

Tillägg: Det finns säkert massa hemligheter man kan utveckla kring det här. Det finns ju egentligen inget som säger att strängen ska ge så stor magnetisk påverkan på micken som möjligt för bästa möjliga ljud. Bara man har en mick som är specialanpassad så kan man säkert använda tämligen omagnetiska material.
Det är nog mycket stål i strängarna. Dom marknadsförs för att klara mag pickuper så det går med alla typer. Dom heter Presto eller Eurosonic beroende om du köper dom här eller i staterna.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:Paul Jackson har nog haft ett finger med i spelet när det gäller det mesta. Åtminstone om man får tro honom själv...
Skaparen själv :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Re: Elbassträngens historia

Inlägg av gäst »

Makten skrev: Här får någon fylla i, för jag vet inte vem det var som började använda rundspunna strängar (pianosträngar har jag för mig?)
Känner du till mer om huruvida det verkligen var pianosträngar som användes? Jag kommer ganska ofta i kontakt med pianosträngar i mitt yrke och jag upplever det som att det måste vara jättesvårt att använda de strängarna på en elbas.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Paul McCartney påstår att han (och möjligen även Stu Sutcliffe) brukade snatta strängar från pianon när de behövde nya bassträngar i början av karriären.
Appropå oslipade strängar så har jag läst någonstans att Danelectro tillverkade dylika i början på 60-talet. När John Entwistle skulle spela in My Generation så köpte han ju på sig ett gäng Dano Longhornbasar, och de hade enligt honom oslipade strängar.
Sen kan man ju komma ihåg att det fanns oslipade elgitarrsträngar sedan tidigare, och då är det väl på många vis logiskt att pröva att tillverka sådana även för bas, arvet från kontran till trots.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Elbassträngens historia

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Känner du till mer om huruvida det verkligen var pianosträngar som användes? Jag kommer ganska ofta i kontakt med pianosträngar i mitt yrke och jag upplever det som att det måste vara jättesvårt att använda de strängarna på en elbas.
Nej, det kanske bara är en skröna. Pianosträngar brukar väl bara ha EN lindning, som dessutom på de tjockare strängarna är av brons? Dessutom har jag för mig att kärnan är väldigt tjock i förhållande till den totala diametern.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag har hört att,hör och häpna, Noel Readding var bland dom första att använda "oslipade"strängar.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Skriv svar