Daddario Prosteels

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Daddario Prosteels

Inlägg av blackparkas »

Spelade av A-strängen igår på Victoryn och tjackade ett set på lokala musikaffären nyss.

Tror dock ev. att jag gjort bort mig men tänkte höra om ni hade några erfarenheter av dessa.

Daddario Prosteels XL .45-.105

Kör i princip enbart nedstämt i D med den basen.
Sitter och kikar på förpackningen och det verkar vara helt galet mycket bright i m dessa strängar, vilket jag inte alls vill ha!

Hur blir Mid:en m dessa strängar?
Kan ju inte vara någon bas överhuvudtaget!?

Står tom Super Bright på förpackningen ser jag nu i efterhand... :oops:

Bajsan.
Men som sagt, någon som har erfarenhet av dem?

Känns som att jag åker ner och ber honom beställa hem ett set Blue Steel -50-.110 istället...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Är det verkligen ingen som testat prosteels?
Ska nog förmodligen ner och byta dem iaf... ruttet m superbright... jag vill ha super-murr...!!!

Blir det FÖR murrigt måntro m halfwounds på Victoryn?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag testade HotWire/Status half-round på min Victory (Standard) och tyckte det blev lite för stumt i min smak, men vill man ha mycket botten så tror jag inte det blir för muddigt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Blir det FÖR murrigt måntro m halfwounds på Victoryn?
Jag tycker att D'Addario halfrounds (vilket jag gissar att du menar) låter ungefär som roundwounds som suttit på ett bra tag, men de har fortfarande kärna och knorr. Inte alls lika murrigt som flatwounds i alla fall. Väldigt trevligt att spela på dessutom, men köper man dem i Sverige så är de på tok för dyra.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Blir det FÖR murrigt måntro m halfwounds på Victoryn?
Jag tycker att D'Addario halfrounds (vilket jag gissar att du menar) låter ungefär som roundwounds som suttit på ett bra tag, men de har fortfarande kärna och knorr. Inte alls lika murrigt som flatwounds i alla fall. Väldigt trevligt att spela på dessutom, men köper man dem i Sverige så är de på tok för dyra.

Ja, halfrounds menar jag förstås... :oops:
Prosteel:en måste jag nog byta iaf... Tråkigt... var typ det enda m .105 som han hade hemma...
Äh... man bör kanske lägga en liten order på Thomann istället...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

snabba jag har de strängarna du köpte först och har kört en del nedstämt. Jag gillar det grovt. jag fick ett gott muller men fortfarande mycket klara toner. jag tycker att de passar jäkligt bra på min Vampyre till lite elakare metal (Burn In Hell) och så.
men jag antar att du redan hunnit bytat strängarna.

jag är iaf nöjd med mina.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag har bytt mot Blue Steel.
Man kanske skulle ha vågat testa ändå, nu m rörtoppen så blir det väldigt rumligt och ett par brightare strängar hade nog kunnat hjälpt till lite.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Tjena
Kör ProSteels EPS170 på 6:an.
En helt fantastisk sträng är min mening, visserligen ingen rocksträng, skulle nog inte sätta dom på en Fender eller Gibsonen...

Men en jäkligt "vacker" sträng, så långt från skit man kan komma, nästan, soundet tycker jag framförallt kan beskrivas som ett piano (tror att det är daddarios mål oxå) rent, klart och skarpt. Skitskönt faktiskt!

Genom en rörkompressor så blir det ännu bättre, eller en rörtopp...

Kommer säkert köpa dom här igen nångång.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

kosmonaut skrev:Kör ProSteels EPS170 på 6:an.
En helt fantastisk sträng är min mening, visserligen ingen rocksträng, skulle nog inte sätta dom på en Fender eller Gibsonen...
VA?? ... D'Addario ProSteels är ju i princip identisk med Rotosound Swing 66 ... mera rocksträng än så går väl inte att få!!
...men jag håller med om att det är en bra sträng.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Jag kör numera alltid på Prosteels, dock 110´or. Gillar dom som fan och så brighta är dom faktiskt inte. Låter bra till nerstämt med lite dist!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Skriv svar