fenders slipade strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

fenders slipade strängar

Inlägg av the_great_alfonzo »

Har nu märkt att fender säljer slipade strängar, för en 250 spänn nåt sånt, men fender verkar tydligen inte göra så värst jäääättebra strängar, men är det nån som prövat dom? och va ere för tjocklek pådom förresten?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Fenders nickelpläterade rundspunna stålsträngar är helt ok tycker jag men inga favoriter (föredrar D'Addario). Flatspunna vet jag inget om men dimensionerna har du här:http://www.fender.se/products/search.ph ... 0739050003
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har provat Fender Stainless Steel Flatwound 9050ML .050 .065 .085 .100 helt ok.
Senast redigerad av ferm den ons 04 jul 2007, 09:03, redigerad totalt 1 gånger.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Jag har samma Fender flats som ovan på P-pas hembygget.
Använder inte flats i normala fall så detta e väl ingen kvalificerad åsikt, men jag tycker dom låter riktig bra med klar ton och sustain jämförd med när jag hade flats senast. Klart värd 250 för att ha som supplement till baserna med rounds för min del. Om du skall spela endast med slipade så kan det väl vara värd att avvakta flera åsikter.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Nu gör Fender säkert flera olika modeller av slipade strängar, men en variant sitter standard på de mexikanska bandlösa Jazz-basarna, och sådana brukar ju kunna hittas i var och varannan musikaffär. Ovanliga är de åtminstone inte, så försök leta upp en och känn efter vad du tycker.

Själv tycker jag att de nämnda strängarna verkar helt okej, om än lite stela och hårda för min smak. Jag vet dock att många - särskilt på FDP-forumet - gillar dem just därför, och de flesta omdömen jag läst har varit positiva, fast sällan översvallande.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Jag har helt nyligen strängat om med 9050s (.055-.105). Helt OK strängar.
Skriv svar