Koka strängar?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Jag har provat med att låta strängarna ligga i 96% sprit i minst ett dygn. Det fungerar bra, men de blir givetvis inte som nya.
detta beror antagligen på att det inte bara är föroreningar som förändrar ljudet i strängen utan helt enkelt utmattning.
Jag har också funderat lite på om man kan köra dem i ultraljudstvätt. Är det någon som provat det?

/Kale
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Låter intressant :) Låter som om mina gamla strängar ska få sig ett bad de sent ska glömma ;)
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

För de individer som upplever att deras strängar ändrar sin sammansättning när man kokat dem så kan jag varmt rekommendera att bara låta strängarna koka upp + 1-2 min.. utan diskmedel..
Har gjort detta med DR strängar VÄLDIGT länge.. låter precis lika bra / bättre än nya strängar.. Jag föredrar dem faktiskt nykokade.. inte nya.. :)

Om man har massa hurdavlagringar och strängen är "helt död" kanske mna få köra lite längre.. men att koka dem 20min för att bli av med lite hudavlagringar låter i mina öron som om strängarna vore så fulla med hud att dom var bruna och känndes som "flats" ???

Aja.. ett tips bara..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

För min del lägger jag strängarna i t-röd i ca 30min. Sköljer dem rent. Klart!!! Typ som nya!
Det var länge sedan jag provade att koka...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Nyrostad skrev:Låter intressant :) Låter som om mina gamla strängar ska få sig ett bad de sent ska glömma ;)
Om du menar att du skall prova med ultraljudstvätt, så utgår jag från att du återkommer med hur det gick :!:
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Geddy_Lee skrev:
Saad skrev:Varmt vatten, diskmedel, 20 min - krävs det något mer?
*sjunger* "Byssan lull, koka kittelen full..."
Läste just ett Gary Willis-tips. han torkar på handduk (absolut inte hushållspapper). Därefter rulla ihop, linda in i plastfolie, perforera och in i lägsta värmen i ugnen i 20 minuter. Har inte testat själv dock och det är inte att rekommendera för "coated strings"
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Gary kan allt.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Svarte_Jack skrev:Gary kan allt.
Japp, och resterna efter koket kan användas som fond i en icke-vegetarisk gryta :shock:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:Har inte testat själv dock och det är inte att rekommendera för "coated strings"
Men.. BLIR det inte coated strings om han använde PLAST-folie??? :shock:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:
MALA skrev:Har inte testat själv dock och det är inte att rekommendera för "coated strings"
Men.. BLIR det inte coated strings om han använde PLAST-folie??? :shock:
HaHA, jo men bara första gången, därefter går de inte att koka igen
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag har sagt det förr.. säger det igen.. that gary is one crazy foder mucker!!
Och, ev den "bäste" av dem alla.. *måste.. stretcha.... fing..r..e..t... *

Gahhhh jag vill ju men det är sååååå svårt att spela med 3 fingrar!! för att inte tala om 4:a :(
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kalebas skrev:Jag har provat med att låta strängarna ligga i 96% sprit i minst ett dygn. Det fungerar bra, men de blir givetvis inte som nya.
detta beror antagligen på att det inte bara är föroreningar som förändrar ljudet i strängen utan helt enkelt utmattning.
Jag har också funderat lite på om man kan köra dem i ultraljudstvätt. Är det någon som provat det?

/Kale
Fan där sa du nåt, jag har nog tillgång till det.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Man kanske ska lägga i strängarna i kostymen när den åker in på kemtvätt...
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:Man kanske ska lägga i strängarna i kostymen när den åker in på kemtvätt...
:shock:
Tror du inte dom undrar vad du syslar med på dagtid då?
Lönmördare med stryptråd i fickan??

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Svensson skrev:
Kalebas skrev:Jag har provat med att låta strängarna ligga i 96% sprit i minst ett dygn. Det fungerar bra, men de blir givetvis inte som nya.
detta beror antagligen på att det inte bara är föroreningar som förändrar ljudet i strängen utan helt enkelt utmattning.
Jag har också funderat lite på om man kan köra dem i ultraljudstvätt. Är det någon som provat det?

/Kale
Fan där sa du nåt, jag har nog tillgång till det.
Ser fram emot ett test. Om inte annat så får ju i alla fall strängarna känna på riktigt låga frekvenser.
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Har tyvärr inte själv tillgång till ultraljud, men ska iaf försöka en sväng med T-röd :)

För att sedan göra mig riktigt populär som besserwisser: ultraljud = höga frekvenser, infraljud = låga frekvenser ;) Förlåt, kunde inte hålla mig :lol:
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Nyrostad skrev:Har tyvärr inte själv tillgång till ultraljud, men ska iaf försöka en sväng med T-röd :)

För att sedan göra mig riktigt populär som besserwisser: ultraljud = höga frekvenser, infraljud = låga frekvenser ;) Förlåt, kunde inte hålla mig :lol:
..kanske ska prova med nyrostade strängar?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

För att sedan göra mig riktigt populär som besserwisser: ultraljud = höga frekvenser, infraljud = låga frekvenser ;) Förlåt, kunde inte hålla mig :lol:
Sorry! :? Mitt gehör är väl inte det bästa :oops:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Liten skrev:
MALA skrev:Har inte testat själv dock och det är inte att rekommendera för "coated strings"
Men.. BLIR det inte coated strings om han använde PLAST-folie??? :shock:
Krympslang och ugnsvärme = instant coating! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Har alltid kört kok-metoden på mina strängar.
Oftast brukar det bli en kok-sväng inför gig (gigar inte så ofta ~10 ggr/år) och kör då 2 kok - en gång i diskmedel för att bli av med värsta fingerpoopet och en gång med vinäger.
Diskmedel är för att det.. löser skräp...
Vinäger för att jag läste nånstans om nån som gjorde så... Vet ärligt talat inte om det gör någon skillnad men den psykosomatiska effekten är enorm.. :D
Ordentlig avsköljning och sedan offrar jag en ren handduk till att verkligen tok-torka varje sträng "med vrid" för att bli av med den sista skiten/fukten i lindningen.

För mig funkar det att ta av och koka 2-3 gånger per strängset och sedan är det banne mig dags att köpa nya. Svårtstämda, olattjo intonation och låter aldrig riktigt bra om jag kokar ännu fler gånger.

Visst skulle jag väl ha råd att köpa nya, men jag tycker jobbet är värt den intjänade slanten med tanke på att resultatet är tillräckligt nära ny-ljud och håller hyfsat länge.
Köper å andra sidan aldrig billiga strängar längre. Gjorde ett tag men var aldrig helt nöjd med ljudet ur dem och kom fram till att jag hellre lägger lite Love and Tenderness på dyrare strängar jag gillar ljudet från än spelar på helt nya billiga som jag inte gillar...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

fieldflower skrev:Vinäger för att jag läste nånstans om nån som gjorde så... Vet ärligt talat inte om det gör någon skillnad men den psykosomatiska effekten är enorm.. :D
Vinäger innehåller några procent ättiksyra, och det blir lite som en lätt etsning av metallen, det vill säga lite av den ytligaste metallen löses upp, och då släpper förstås skiten och oxiden också. Samtidigt riskerar man för mycket korrosion så att strängarna går av mycket lättare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Makten skrev:
fieldflower skrev:Vinäger för att jag läste nånstans om nån som gjorde så... Vet ärligt talat inte om det gör någon skillnad men den psykosomatiska effekten är enorm.. :D
Vinäger innehåller några procent ättiksyra, och det blir lite som en lätt etsning av metallen, det vill säga lite av den ytligaste metallen löses upp, och då släpper förstås skiten och oxiden också. Samtidigt riskerar man för mycket korrosion så att strängarna går av mycket lättare.
Jag har haft av totalt 2 strängar under 15 års spelande, och bara ett av de strängseten hade kokats, så det är ingen stor issue för mig.
Kul att få veta att det faktiskt har en förklarbar effekt.
Vinägerkoket luktar verkligen röv, så detta är bra material till den lokala förhandlingen (if U know what I mean...)

Tack för info.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Koka och baka i ugn... Hmm.. Funkar brödrostar månne?? 8)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

En polare till mig gör det lätt för sig och diskar sina i diskmaskinen. Funkar hur bra som helst påstår han. Jag har ingen diskmaskin så jag kan inte yttra mig.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Scuba skrev:En polare till mig gör det lätt för sig och diskar sina i diskmaskinen. Funkar hur bra som helst påstår han. Jag har ingen diskmaskin så jag kan inte yttra mig.
Jag har testat att diska strängarna för hand, först ner i diskhon med vanligt diskvatten och sen drar jag över varje sträng några gånger med disksvampen. Blir lika bra som att koka tycker jag.
Skriv svar